Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sneseglarn2

Underhållsladdning under vintern från solpanel

Rekommendera Poster

Hej..! Jag undrar, är det många som låter underhållsladdningen av förbrukarbanken skötas av solpanel liggandes på doghouse under transparent pressenning under vintern..? Jag uppdaterade min segelbåt i somras med ny solpanel på 100 watt, och ny regulator, Epever solar tracer mppt 10Ah... Båten har stått på land sedan åttonde oktober... Första veckorna verkade  laddningen ok med batterispänning på 12,9 volt när jag kollade en kväll under mörker.. Men i slutet av november var spänningen nere i 12.6 volt (kvällstid) Har en förbrukarbank på två 75ah AGM.. Jag kopplade då in laddaren ett dygn... Har sedan dess inte vart och kollat läget, men är lite fundersam över om jag ska låta solpanelen sköta laddningen under resten av vintern, eller om jag ska koppla ifrån och underhållsladda som vanligt då och då istället, som tidigare..?  Vad har ni för erfarenheter ni andra..? Tacksam för svar.. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mörkret är här!

Det är inget vi kan göra åt men att ladda lite då och då med en bra laddare är inte fel. 

Själv har jag en 25W panel som hänger utanför pressen vertikalt mot söder och som laddar alla batterier då jag kopplat ihop förbrukar- och start-batterierna under vintern. Detta räcker inte och då jag är och jobbar i båten, varannan helg, kopplar jag in laddaren. 

När det är kallt går spänningen ner i alla batteribankar. Det kan vara anledningen till att du får den relativt låga spänningen när du mäter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken mppt har du, sneseglarn? Många drar ca 30 mA vilket blir 0.7 Ah om dagen eller 21 Ah i månaden. Dessutom brukar mppt kräva lite högre solstyrka för att börja ladda. Och i december har vi ibland <1 h sol på hela månaden på västkusten...

 

Kanske bättre att koppla ur laddaren eller ha en enkel pwm under vintern. Men fullladdade batteriet ska klara sig bra över vintern utan laddning.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ifs inget doghouse, så jag vet inte om de gör nån skillnad.

Jag har haft mellan 200 och 400W solceller liggandes på däck under både halvgenomskinlig, så där rutmönsterförstärkt, presenning och "vanlig" blå.

Nu har jag ett elverk vars batteri, Om är dåligt, är kopplat via powerutgången på regulatorn.

Den har jag ställt in så den stänger ner vid 12,5 och slår på vid 12,8V. SÅ har jag inte haft förr så jag får se hur mkt elverksbatteriet "slukar"

Annars har jag ställt ner så regulatorn laddar upp till 13,7V under vintern.

 

Hur mycket av solcellerna som ligger under den transparanta pressen har jag inte jättkoll på men har alltid bra laddning. VEt inte men tror att även startbatteriet hålls laddat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dåligt med ljus nu. Under december ger en 100W ca 40Wh/dygn eller ca 3,3Ah. Presenningen kan nog ta bort hälften. 

Jag har haft solpaneler 100-200W under många vintrar men aldrig under presenning. Larm, NASA BM1 och regulatorn drar runt 50mA eller runt 1,2Ah/dygn. Lite belysning och värmare ibland. Alltid fulla batterier. Startbatteriet har egen 10W panel/regulator. Tycker det fungerat perfekt.

Visst kan det gå ned lite om jag varit där och grejat en dag och det dessutom varit mulet.

Håll lite kolla bara, det ska fungera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kan en enkel PWM-regulator tänkas förbruka?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, raol säger:

Hur mycket kan en enkel PWM-regulator tänkas förbruka?
 

Jag har mätt på lite olika, både PWM och MPPT, de flesta ligger runt 20mA dvs vad en 15W solpanel ger under mörkaste månaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Praktiskt Båtägandes test 2016 låg de på ”<5 mA”. Vid en snabb koll framgick inte om de mätte eller gick på datablad.

 

edit: stavning

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar det man själv skrivit så får man svar:

Min 68kr regulator till startbatteriet drar 6mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det på gärsgårn att en horisontell panel på 45 W klarar att underhållsladda. Men det blir ju snabbt ljust igen fram på senvintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade idag och har 13.2V

Endast solceller som uh laddar. Dom ligger under den delen där jag har hyfsat genomskinligt. Har kl. 12.30 laddning på 0.8A bättre blir det ju om solen skiner och antal soltimmar ökar. Så.. visst bör d väl räcka m solceller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett batteri som inte är fulladdat åker inte spänningen upp när solen skiner. Först måste batteriets laddningsbrist fyllas på om än så lite innan spänningen stiger över 12,75V. Ni som har 12,6V i blyeti på kvällen  och i solljus 12,9V  har fullt och batteriet mår som bäst och fryser t.ex inte sönder. Det behövs så extremt små strömmar för att motverka blyets självurladdningen. En bil vi har stående vid en semesterlägenhet för att använda när vädret här hemma är väldigt mycket sämre än där har en liten solcell på 200x200mm. Jag hade en liten regulator liggande som jag kopplade in. Den laddade bra på dagen men laddade ur lite på natten. Mätte upp 50mA laddning på dagen och 5 mA urladdning när solen gått ner. För att säkert klara vintern tog jag bort regulatorn och körde rätt in utan reglering. Den lilla solcellen fick batterispänningen att stiga soliga dagar till dryga 15V men jag räknade med att några mA inte kan koka bort några mängder batterivatten och det verkar fungera. Härligt att starta bilen med fullt batteri. Motsatsen känns fel. Batteriet misshandlas om det är så urladdat att bilen måste hjälpstartas. Numera har jag 4 st småpaneler för olika startbatterier.  Åkgräsklipparen t.ex. Perfekt. Funkar även med panelen utan direkt sol. Även några  mA kompenserar självurladdningen i blybatteriet. Låter konstigt att några mA kan göra skillnad men det är de många timmarna som ljuset ger laddning. Säg att det under  vintersäsongen är ljust 1000 timmar. Då blir 5 mA såpass som 5Ah. Lite, lite men iallafall en del av självurladdningen. En vinkling mot direkt sol om det går laddar panelen 100 mA dvs 0,8 Ah under 8 timmar sol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-23 på 12:36, Caribic410 säger:

Kollade idag och har 13.2V

Det är helt korrekt för vanliga blybatterier. Det är den spänning tillverkarna rekommenderar att underhålla batterierna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem precis från en inspektionresa till båten. Fullt batteri och 1A laddning 13,1V. startade värmaren vilket drog ur 0,3Ah. Stängde av värmaren. Den lilla urladdningen gjorde att laddningen blev 1,2A och 12,9V. 250 W horisontella celler och nån glipa sol i molntäcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man sköta om sina batterier men ibland tror jag att vi blir lite överdrivet pedantiska..

 

Bilen (som inte får lika pedantisk skötsel som båten) parkerades i garaget i somras under de ca två månades som vi var ute och seglade. Allt det elektroniska var inkopplat och kunde förbruka ström. När vi kom hem så var det lite spännande att se om den skulle starta, men det var bara att trycka på startknappen och backa ut ur garaget.

 

Man kan ju undra hur länge batteriet ska tåla sådan misshandel utan specialregulator o solceller. För att inte riskera att bli utan ström när vinterkylan kom och vi skulle ut på "släktrundtur" så mätte jag det åtta år gamla originalbatteriet före jul. Det hade 75% av ursprungseffekten kvar så det blev inget batteribyte den här vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

15 timmar sedan, Lintott säger:

Självklart ska man sköta om sina batterier men ibland tror jag att vi blir lite överdrivet pedantiska..

 

Det är nog inte helt ovanligt att vi båtägare laddar sönder våra batterier i någon sorts missriktad omtanke om dem för att vi vill vara helt säkra på att de ska hålla så länge som möjligt.

 

Den äldre bilen vi har är från 2001 och det är bara ett par år sedan vi bytte batteri första gången!

Bilen var min mors till att börja med och när hon inte körde så mycket längre hände det ett antal ggr att batteriet blev helt urladda. Naturligtvis inte så bra, men det gick att ladda upp batteriet igen och köra vidare i många år.

 

Nu är det ju skillnad på ett startbatteri som "bara" ska kunna starta motorn, sedan har man ju tillräckligt med ström från generatorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett startbatteri i bilen har ju inget hårt liv. Några sekunders urladdning om någon Ah två gånger om dagen. Laddningen påbörjas omedelbart och batteriet är i princip alltid fulladdat.

Det är en stor skillnad mot batterierna i båten som ofta är övergivna under flera kylig månader.

Det funkar så länge batterierna är i god kondition men är batterierna gamla och det är kallt så kan de frysa sönder. Det, kan jag försäkra, är ingen trevlig upplevelse.

Har man lite laddning på så håller de länge. Solpanelerna är perfekta men landströmsladdare är inte alltid helt pålitliga.

Vintern är den tid då flesta batterier tappar livsgnistan. Men sällan de som underhålls med solceller.

 

Överladdning är ett stort problem men den förkommer mest på sommaren och då pga hejdlöst användande av landströmsladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, bhemac säger:

Ett startbatteri i bilen har ju inget hårt liv. Några sekunders urladdning om någon Ah två gånger om dagen. Laddningen påbörjas omedelbart och batteriet är i princip alltid fulladdat.

Det är en stor skillnad mot batterierna i båten som ofta är övergivna under flera kylig månader.

Det funkar så länge batterierna är i god kondition men är batterierna gamla och det är kallt så kan de frysa sönder. Det, kan jag försäkra, är ingen trevlig upplevelse.

Har man lite laddning på så håller de länge. Solpanelerna är perfekta men landströmsladdare är inte alltid helt pålitliga.

Vintern är den tid då flesta batterier tappar livsgnistan. Men sällan de som underhålls med solceller.

 

Överladdning är ett stort problem men den förkommer mest på sommaren och då pga hejdlöst användande av landströmsladdare.

Ja, jag håller med om det du skriver.

 

Men om båtbatterierna är i hyfsad kondition och full-laddas vid upptagning så är det något annat som är fel om de tappar laddning så att de fryser sönder. Självurladdningen på ett friskt batteri i kyla är ju rätt liten. Om batteriet är i så dålig kondition att det tappar laddningen och riskerar att frysa sönder så är det ju bara en livsuppehållande onödighet att vinterladda det. Ett så dåligt batteri kan ju inte göra någon lycklig under sommaren heller och bör bytas ut med det snaraste.

 

Det jag avsåg med mitt tidigare inlägg är att ett fulladdat batteri (startbatteri i bil) som står anslutet till all den ordinarie elektroniken i bilen under två varma sommarmånader (varma sommarmånader? nja, men i alla fall betydligt högre temperatur än på hamnplan vintertid) inte verkar ta någon större skada av den hanteringen trots avsaknad av "sommarladdning".

 

Att sedan förbrukningsbatterier sommartid i en fritidsbåt kräver frekvent laddning och att solceller är ett alldeles utmärkt alternativ för det är en annan del av batterivården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska låta batteriet står kvar utan laddning så ska man koppla bort kabelskorna. Ibland fins det grejer kvar som drar lite ström. Eller att man glömmer något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Om man ska låta batteriet står kvar utan laddning så ska man koppla bort kabelskorna. Ibland fins det grejer kvar som drar lite ström. Eller att man glömmer något.

Håller med!

Det är lätt att tänka att gasollarmet, "minneskabeln" till radion, en klocka/timer och någon annan liten förbrukare inte spelar någon roll, men  25 mA förbrukning under 150 dygn blir 90 Ah. (25 mA mest valt för att det är rimligt och det blev lätt att huvudräkna.)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Det är lätt att tänka

Ännu enklare att råka glömma....

Därför är solpanelen så himla praktisk. Dessutom har man den ju oftast redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...