Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
frewi9

Motor som vart under vatten?

Rekommendera Poster

Hej!

jag tar lite hjälp från er kunniga här på forumet!:)

Min fråga är helt enkelt om det över huvud taget är någon idé att köpa en motor som vart under vatten? Är den med säkerhet förstörd eller är det inte hela 

världen? Det skall sägas att motorn var avstängd när det inträffade (om det nu har nån betydelse?) :blink:

Är det skillnad på om det är en dieselmotor eller en bensinmotor? 

 

Tacksam för all hjälp!

mvh Fredrik

Redigerad av frewi9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för motor?
Sötvatten eller saltvatten?
Hur länge under vatten?
För hur länge sen hände det?
Vad för åtgärder vidtogs direkt efter att motorn kom ur vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fall handlar det om en diesel som var under sötvatten (tror jag) en kortare stund, oklart vad definitionen av ”en kortare stund” är men förutsätter att det inte handlar om en vecka iaf? Detta skall ha hänt i slutet av sommaren och åtgärder efteråt vet jag i nuläget tyvärr inte. :wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bra om det varit vatten i någon cylinder och man försökt att starta maskinen!

Jag skulle vara tveksam om någon säljare meddelar att motorn varit under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn tagits omhand på rätt sätt efter att den sjunkit är det ingen fara. Jag brukar hjälpa försäkringsbolag att värdesäkra sjunkmotorer så det har jag god erfarenhet av. 

 

Har det däremot gjorts på fel sätt, eller inte alls, så lär motorn vara skrot. Men om badet skedde i somras och motorn nu går som den ska kan du känna dig lugn över att själva motorn (metallklumpen) är ok. Kolla över elsystemet noga och pruta för marginal att byta startmotor och generator, de kan behöva lite tid på sig för att gå sönder nämligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! :) 

 

Hur tar man hand om en sjunkmotor på rätt sätt då? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, frewi9 säger:

Tack för alla svar! :) 

 

Hur tar man hand om en sjunkmotor på rätt sätt då?

Första åtgärden, låt motorn ligga kvar under vatten tills du vet att du kan få in den på verkstad direkt efter att den bärgats. Händer olyckan på kvällen så är det alltså bättre att låta den ligga kvar tills dagen efter. Självklart så ska den inte ligga i onödigt länge.

 

Så fort den tagits upp så ska den tas om hand och gås igenom av en verkstad. Eventuellt så kan den spolas av ordentligt med färskvatten innan tp till verkstan om den legat i saltvatten.

 

Åtgärderna handlar ju om att minimera rostangreppen, både inne i motorn och utanpå. Eldetaljer som startmotor och generator får ofta sådana korrosionsskador att de behöver bytas, speciellt om de legat i saltvatten. Vattnet kryper ju in under isoleringen i kablar så det kan ta lång tid innan alla skador visat sig.

 

Sen är det ju stor skillnad på om motorn var igång när den dränktes. Då kan det bli skador i roterande delar såsom vevstakar, vevaxel, kolv mm eftersom vatten i cylindern inte går att komprimera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Lintott.

Enligt min bedömning är det viktigt att så långt som möjligt undvika kontakt med luftens syre. Luften är farligare än vattnet för en sjunken motor.

 

Jag har hört om en reparatör som tar hand om sjunkna motorer genom att lyfta bort dem från akterspegeln och direkn ner i en vattenfylld tank för vidare transport till verkstad. Mycket seriöst och klokt.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, frewi9 säger:

I detta fall handlar det om en diesel som var under sötvatten (tror jag) en kortare stund, oklart vad definitionen av ”en kortare stund” är men förutsätter att det inte handlar om en vecka iaf? Detta skall ha hänt i slutet av sommaren och åtgärder efteråt vet jag i nuläget tyvärr inte. :wacko:

 

Får man fråga varför du ens överväger att köpa? Det skriker "undvik" om detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen är ju som frågeställningen lyder.... om det inte är så farligt egentligen så kan man få en bra motor till ett lägre pris. Nu efter alla fina svar så känns det inte lika aktuellt dock. Jag misstänker att kunskapen om hur man tar hand om en dränkt motor hos gemene man är lika bristfällig som min. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bärgad en liten Glüner hjälpmotor som legat i färskvatten i kanske 10år. Motorn öppnades så att allt vatten kom ut och all olja tömdes. Ny olja fylldes på, motorn vevades runt med diesel och spridaren utanför. Skruvades ihop och startades (utan problem). Fick gå en stund och stoppades. Smörjoljan byttes igen. Sen fick den åter göra nytta som "lysmaskin" och fungerade utmärkt.

Det är inget ovanligt att få vatten i cylinder eller vevhus. Eller i bränslet.

Sen är antagligen moderna motorer känsligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...