Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Oscaradel

Sverige - västindien

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har funderat ett tag på att segla Sverige - västindien. Jag har jobbat som skeppare i medelhavet och har seglat i både västindien och grekland, samt en säsong i kroatien så är inte så intresserad av att "se" saker utan tycker om Segling och gillar att utmana mig själv. Först tänkte jag mig en snabb båt, för vill göra resan under ganska tajt schema. Nu i efterhand handlar det om så små marginaler mellan en "snabb" 25-30 fotare och en långsammare, kommer liksom inte gå dubbel så fort utan kanske tjänar 10-15 % tid så prioriterar inte det längre .

 

Jag funderar på att utrusta en Albin viggen ! har seglat dom väldigt mycket och känner mig fan så mycket tryggare i den än i 55 fots fransyskorna! 

vad tror ni? Överresan över atlanten är inte jag orolig för utan det är snarare vägen ned till kanarieöarna om en sån liten båt med utombordare kanske inte är en sån bra idé? 

 

Vill inte köra vega, då kör jag hellre en optimist eller stortriss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, frågan är ju om någon har dåliga erfarenheter av en viggen som kan dela med sig av det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur var det med en storfidra - har en liggandes för fäfot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Oscaradel säger:

ja, frågan är ju om någon har dåliga erfarenheter av en viggen som kan dela med sig av det 

Viggen verkar ju vara stabil, typ lika mkt plast som i vega fast den e mindre, enkel lättskött härdig och stabil. Den ska väl funka likväl som vilkfn annan liknande båt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan började sin seglingskarriär i en Albin Viggen. En erfarenhet är att tömma porta-portin innan avsegling till Gotland. Annrs blir det illaluktande städjobb när man har lagt till :)

 

Annars en bra båt, precis som Vegan (som har riktig toalett)

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...