s841 65 Postad 1 December , 2017 (redigerade) Hej kloka människor. Nu har jag köpt en topplanterna med ankarljus för den kommande sommarens långsegling. Funderar då på vilken kabel jag ska använda? masten är 12-13 meter lång. Det behövs 3 ledare (heter det så)... 2 + och en gemensam minus. Kabeln kommer ner genom däcket i en befintlig genomföring enligt min plan. Så frågan är då om det finns någon (en) lämplig kabel så jag slipper hålla på med fler separata. Förbrukningen blir måttlig med 2 ledlampor á 2,4 w och endast en i taget kommer lysa./C Redigerad 1 December , 2017 av s841 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 366 Postad 2 December , 2017 Om du accepterar 0.4 V spänningsfall kan du använda denna formel: Area(mm2)=Ström(A) x Längd(m) / 20 Förbrukningen 2.4W blir c:a 0.2 Ampere Om masten är 15 m över vattnet och båten är 10 meter lång, kan man gissa att summa ledarlängd för + och - blir 2x15+2x5= 40 meter. Då skulle det behövas 0.2 x 40/20= 0.4 mm2 Men det närmast över som kan vara lätt att komma över är nog 3-ledare på 0.75 mm2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 196 Postad 2 December , 2017 Eller köp tre enkelledare och tvinna med borrmaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 65 Postad 2 December , 2017 8 timmar sedan, Seawolf säger: Om du accepterar 0.4 V spänningsfall kan du använda denna formel: Area(mm2)=Ström(A) x Längd(m) / 20 Förbrukningen 2.4W blir c:a 0.2 Ampere Om masten är 15 m över vattnet och båten är 10 meter lång, kan man gissa att summa ledarlängd för + och - blir 2x15+2x5= 40 meter. Då skulle det behövas 0.2 x 40/20= 0.4 mm2 Men det närmast över som kan vara lätt att komma över är nog 3-ledare på 0.75 mm2. Stort tack, det verkar vara lättast att gå på en 3-ledare/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 196 Postad 2 December , 2017 Med LED blir de flesta ledare väldigt överdimensionerade. Men en sak att tänka på som jag läste nånstans är att man bör räkna så att man har bra marginal för att dra säkringarna. Så om man får kortslutning längst ut så måste resistansen vara så låg att säkringen går med god (2x) marginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 December , 2017 Är det en riktig LED-lanterna med en DC/DC omvandlare så brukar dessa klara 10V dvs du kan acceptera ett spännings på drygt 2V. En 3-led lampsladd blir utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 081 Postad 2 December , 2017 (redigerade) 1 timme sedan, bhemac säger: Är det en riktig LED-lanterna med en DC/DC omvandlare så brukar dessa klara 10V dvs du kan acceptera ett spännings på drygt 2V. En 3-led lampsladd blir utmärkt. Är det LED kan man köra med tvåledare; man polvänder den ena och kör sedan plus och minus i olika beroende på vilken man vill ska lysa mha en omkopplare (1-0-1) på instrumentpanelen. Redigerad 2 December , 2017 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 65 Postad 3 December , 2017 Tack igen, eftersom lanternan är utrustad med vanliga lampor och jag byter till Båtsystems led får jag nog använda 3-ledad kabel. Återkommer troligen med fler frågor kring el, det är inte lätt att vara en bortkommen Humanist bland alla tekniska problem som dyker upp, men med lite hjälp från vänner på MG ska det gå bra/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 December , 2017 11 minuter sedan, s841 säger: jag byter till Båtsystems led Du vet att du då inte längre har en godkänd lanterna? Det kan vara bra att ha kvar vanliga, godkända lanternor. Man brukar säga att ankarlanterna i masttoppen är ganska värdefullt, det är lätt att missbedöma avståndet till en båt med ankarljus så högt upp. Komplettera med tex en fast eller sladdlampa 2-3m över däck. Det där med "oväntat besök" tror jag inte man vill uppleva i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 65 Postad 3 December , 2017 ja det är en sak. Enligt "experterna" (hoppas kan man alltid) så ska båtsystems ledlampa ge ett ljus som fungerar. Jag har ju också ordinarie lanternor, men vill ha något i masttoppen för nattliga överseglingar. Som Ankarljus har jag en fiffig sak som jag hänger upp, men tänker att ett extra i masttoppen kan vara bra om man behöver synas på längre avstånd. Vi går till Shetlandsöarna och Skottland nästa sommar./C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 689 Postad 3 December , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: - - - Man brukar säga att ankarlanterna i masttoppen är ganska värdefullt, det är lätt att missbedöma avståndet till en båt med ankarljus så högt upp. Komplettera med tex en fast eller sladdlampa 2-3m över däck. Det där med "oväntat besök" tror jag inte man vill uppleva i verkligheten. Jag håller med dig, även jag använder en sådan kombination. När jag ligger "på skyddad plats" där det enligt svenska regler inte behövs ankarlanterna så använder jag alltid en vällysande men inte godkänd LED-ankarlanterna lågt i akterstaget. Den lyser även ut över sittbrunn så båten syns tydligt. När jag enligt regelverket är skyldig att använda ankarlanterna så tänds även den godkända ankarlanternan i masttoppen. Då syns jag på närhåll med sittbrunnslanternan och har lagen på min sida med masttoppslanternan. Better safe than sorry... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 December , 2017 1 timme sedan, s841 säger: så ska båtsystems ledlampa ge ett ljus som fungerar Jo den lyser säkert För att en lanterna ska vara godkänd så ska den ha rätt glödlampa dvs den typ som är angiven i certifikatet. Godkända LED-glödlampor finns inte. Har man godkända lanternor men inte använder dessa så ä r "brottet" lika allvarligt. Troligen klarar man sig med en tillsägelse. Ett alternativ är att ha vanliga lanternor men LED, de är ganska billiga. Sen har man röd-över-grön i masttoppen, den behöver inte vara godkänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser