Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Faderullan

Vatteninträngning i glasfiber

Rekommendera Poster

Jo tack. Just nu är det i en väldigt enkel fas, bara att vänta och rulla tummarna. Har kollat vattennivån lite då och då, tänkte att det kunde förångas lite men nivån har hållit sig konstant hela tiden.

Onsdag kväll, sista januari, har jag troligen en garagekväll då jag tänkte ta upp bitarna, låta dem rinna av sedan torkar jag det sista med frottéhandduk som jag snott ur linneskåpet utan Min Älskades vetskap. Resultatet meddelas sedan å det rappaste.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har första månaden i vattenbad gått. För en månad sedan vägde de torra bitarna

2893 gram

I dag efter att först har runnit av och sedan omsorgsfullt torkats med handduk väger de 

2908 gram

Alltså en viktökning på 15 gram.

Nu åker de i baljan igen så vägs de på nytt sista februari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är långt ifrån de siffror man får när man mäter fukt i skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta nu är om vikten ökar vid nästa mätning. Om inte så skulle det betyda att det finns en mättningsgrad när vatten inte tränger längre in i laminatet.

Spännande tider..

Under tiden ägnar jag mig åt den här:

rensad1.JPG.aa76f2378b7ba82da9221ddb04f2a2c4.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vattenupptagningen är linjär (vilket den inte är) kommer bitarna att ha ökat med 105 gram om ytterligare sex månader i hinken. Sju månader är länge för en normalbåt i Sverige att ligga i.

 

Om det skulle vara som jag beskriver ovan skulle skrovet innehålla 3,6 % vatten efter sju månader i plurret.

 

Kommer inte riktigt ihåg hur vi räknade tidigare, men om vi har en båt med 1000 kg plast under vattenlinjen så suger den upp maximalt 36 liter vatten i detta värstascenario. Det är långt ifrån vad myten gör gällande.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Faderullan säger:

Nu har första månaden i vattenbad gått. För en månad sedan vägde de torra bitarna

2893 gram

I dag efter att först har runnit av och sedan omsorgsfullt torkats med handduk väger de 

2908 gram

Alltså en viktökning på 15 gram.

Nu åker de i baljan igen så vägs de på nytt sista februari.

Tack Faderullan för din insats (för vetenskapen och för att ev eliminera myter). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant detta men det är ju lätt och glömma bort att alla båtar är unika,uppbyggnad,material,påläggningsmetod,gelcoat,mm

Som tex min Ockelbo T16 anno 1970 är ganska torr (läs sparsamt med polyester) och mkt riktigt har den fått en dos av plastpest.

Min silverline anno 1977 handupplagd är flödig i polyesterpåläggningen och rejält med gelcoat och den uppvisar inga blåsor,sen att den var rutten och skummet hade typ ett badkar med vatten i sig är ju en annan story.

Men det ska bli intressant att se om en månad hur det går,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har vi också ett upplägg som är värre än verkligheten, eftersom vattnet har fritt tillträde från alla håll, inte minst från kanterna, där det är större möjlighet att nå in mellan skikt. På en riktig båt i vattnet är det bara en sida, som oftast är behandlad med nåt som bromsar vatteninträngning, som vattnet kan komma in genom. Och det vatten som mot förmodan kommer igenom till den inre delen av plasten kommer troligtvis att helt eller delvis dunsta till båtens inre luft. Det bör alltså bildas en vattenhaltsgradient med maximum vid ytterytan och minimum vid innerytan. Om mina antaganden här är korrekta, så betyder det att den verkliga vattenhalten för en båt hade varit ner mot hälften av det faderullan mätt upp.

Å andra sidan finns det väl en hel del båtar som har nåt trämaterial eller cellmaterial som distans i sandwichkonstruktion, där en betydande mängd vatten kan sugas upp? Och förstås båtar med innerskrov där vatten kan samlas "osynligt" i dolda mellanrum.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, raol säger:

Här har vi också ett upplägg som är värre än verkligheten, eftersom vattnet har fritt tillträde från alla håll, inte minst från kanterna, där det är större möjlighet att nå in mellan skikt. På en riktig båt i vattnet är det bara en sida, som oftast är behandlad med nåt som bromsar vatteninträngning, som vattnet kan komma in genom. Och det vatten som mot förmodan kommer igenom till den inre delen av plasten kommer troligtvis att helt eller delvis dunsta till båtens inre luft. Det bör alltså bildas en vattenhaltsgradient med maximum vid ytterytan och minimum vid innerytan. Om mina antaganden här är korrekta, så betyder det att den verkliga vattenhalten för en båt hade varit ner mot hälften av det faderullan mätt upp.

Å andra sidan finns det väl en hel del båtar som har nåt trämaterial eller cellmaterial som distans i sandwichkonstruktion, där en betydande mängd vatten kan sugas upp? Och förstås båtar med innerskrov där vatten kan samlas "osynligt" i dolda mellanrum.
 

 

Håller med. Det här scenariot beskriver egentligen resultatet för en helt sjunken båt med dålig ytbehandling. Det bästa man kan få ut av det här experimentet är att räkna ut ytan och vikten på sin båtbotten, den del som är i ständig kontakt med vatten och sedan dra bort det från båtens totala vikt. Även då ger det här experimentet ett slutresultat där man haft slagvatten i båten upp till vattenlinjen. I praktiken är det alltså få som kommer att ha konkret nytta av det här experimentet. Men man kommer att få en fingervisning om hur stor vatteninträngning man som sämst kan ha i ett glasfiberlaminat.

Hade ju lite planer på att göra en balja med perfekt gelcoatyta på utsidan och heltäckande topcoatyta på insidan och låta den flyta i ett kärl liknande det jag nu använder. Det blir dock inte av i vinter eftersom en sådan provbit måste få härda fullständigt i månader för att inte avdunstande komponenter i laminatet skall kunna påverka resultatet. Kanske gör jag den baljan samtidigt som jag är i lamineringstagen senare i vår och så gör vi en ny följetong nästa vinter. Tålamod är en dygd :-)

 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyttan med deta experiment tycker jag är att man kan visa hur mycket vikt ett plastskrov maximalt kan öka med.

 

Det verkar ju redan som att myten om en viktökning på 100 kg på en säsong är krossad, se mitt tidigare inlägg. Det verkar mera luta mot några tiotals kilo viktökning pga. vattenupptag i plasten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har åter en bister och kall vintermånad förflutit. Förra vägningen den 31 januari vägde delarna 2908 gram. Vore det här ett bantningsprogram skulle det utbrista jubel för nu väger delarna ett gram mindre, 2907 gram. Får nog skriva skillnaden på vågens toleranser men i stora hela håller sig vikten tydligen konstant.

Nu åker delarna i baljan igen och så kollar vi ånyo om en månad.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Men du kommer väl låta dem torka sen igen till slut, och därmed repetera den delen av experimentet?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu händer det grejer! Har vintersemester så det är hårt att hinna med, blev därmed några dagar försenad. Fast det inverkar ju inte på slutresultatet som kungörs i juni.

En liten viktökning, 9 gram sedan förra gången. Kanske vattnet börjar hitta vägen nu.

 

 

 

bild.png

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-04 på 17:52, Faderullan säger:

Nu händer det grejer! Har vintersemester så det är hårt att hinna med, blev därmed några dagar försenad. Fast det inverkar ju inte på slutresultatet som kungörs i juni.

En liten viktökning, 9 gram sedan förra gången. Kanske vattnet börjar hitta vägen nu.

 

 

 

bild.png

Hmmmm. Den ökningen e ju faktiskt en del.. det skulle motsvara 27,5kg.. på en 10-tons båt om hela vikten utgjordes av glasfiberlaminat och hela båten vore helt nedsänkt i vatten.

Har du forfarande samma temperatur i vattnet, vågen och där du mäter?

Du orkar väl hålla på tills vikten slutar gå uppåt.. och hänger upp den ute för att se hur lång tid det tar för att återgå till startvikt..

Kämpa på.. 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Caribic410 säger:

Hmmmm. Den ökningen e ju faktiskt en del.. det skulle motsvara 27,5kg.. på en 10-tons båt om hela vikten utgjordes av glasfiberlaminat och hela båten vore helt nedsänkt i vatten.

Har du forfarande samma temperatur i vattnet, vågen och där du mäter?

Du orkar väl hålla på tills vikten slutar gå uppåt.. och hänger upp den ute för att se hur lång tid det tar för att återgå till startvikt..

Kämpa på.. 👍👍

Och för en tretonsbåt så är det ca 10 kg. Räknar vi bort 30% köl o kanske 20% inredning, motor, rigg mm så är det kvar 50% laminat och 5 kg vatten i laminatet. (50% av vikten i laminatet är nog  högt räknat.)

 

Det är långt kvar till "flera hundra kilo vatten i skrovet vid upptagning"....

 

Intressant studie i vattenupptagning. Håll ut!

För att efterlikna en fritidsbåtscykel så kan det ju vara intressant att låta bitarna "ligga i sjön" till i höst och ta upp dem "vid upptagningsdags" och se hur de tappar i vikt igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medeltemperaturen kan vara en grad eller två högre i rummet eftersom luftsolpanelen värmer lite mitt på dagarna nu när vårsolen gått igång. Tror inte det mäktar påverka vattentemperaturen så mycket att det inverkar på vattnets inträngningsförmåga i glasfibern dock.

Blandade lite polyesterspackel i dag och noterade att en av vågens fyra fötter var en aning skitig och eventuellt inte rördes som den borde, det är tydligen till dessa som mätelementen är kopplade. Så senaste mätresultatet kan vara lite felaktigt. Vi får se nästa månadsskifte...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter har en månad förflutit och jag ligger efter med vårrustningen! Likväl fullföljer jag mitt åtagande och har ånyo vägt provbitarna. Förra månadens resultat var antagligen ett mätfel, det knsasade sig också när jag vägde härdare till lite spackel jag blandade. Rengjorde vågen och kontrollvägde sedan med en granskad vikt, nu stämmer det på 2 gram när åtminstone.

Men ändå ser vi en trend med stigande vikt. De här gången 2913 gr mot ursprungliga torrvikten på 2893 gr. Bara två månader kvar av experimentet, skall bli intressant att se slutliga vikten.

 

bild.png.759945a703a1971dba4fca7a7a76833f.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny månad nya resultat. Eller egentligen inte, samma vikt som förra månaden. Bara en månad kvar av testtiden nu.

bild.png.78934ccf8de81562d838fda6e2fe53f1.png

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Jag tror att vi kan begrava myten om skrov som suger upp flera hundra liter vatten nu. I alla fall när det gäller solida laminat. För skrov med hålrum eller distansmaterial kan det nog fortfarande gälla, men det är ju nåt annat än att "plasten suger upp".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket uppskattat med denna typ av vetenskapliga instrument.

 

Vill än en gå uppmuntra till att upprepa torkningsdelen av experimentet. Kanske mäta med några timmars mellanrum då? Du måste rimligen ha vattenrester på ytan trots torkande med handduken. 

 

Sen undrar jag om du väger alla bitarna på en gång eller var och en för sig och adderar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntran!

 

Jo Raol, det skall vara ganska många ton båẗ innan  man får hundratals kilo vatteninträngning i laminatet om man räknar enligt vad det här experimentet har visat.

 

Jag brukar göra så att jag tar upp bitarna och ställer dem på ett gammalt ugnsgaller där de får stå och rinna av ett par timmar. Sedan torkar jag av dem noga med en gammal badhandduk och sätter alla bitarna i en prydlig hög på vågen och läser av.

När jag tar upp dem för gott kan jag naturligtvis väga dem med samma regelbundenhet som hittills. Lite oftare i början kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska många som kan vittna om att båten blivit lättre efter att förvarats inomhus över vintern. Frågan är var vattnet finns om inte i skrovet?

Intressant om några kan väga sin ekipage när de tar upp i höst och sedan väga igen till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några försök till förklaring:

1. Dubbelskrov eller liknande som binder en massa vatten. Torkar eller rinner ut under vintern

2. Om det rör sig om vägningar, så kanske vågen är oprecis och t ex väldigt temperaturberoende.

3. man kanske plockat ur diverse prylar ur båten under vintern? 

4. Om det gäller den vanligaste båten, en eka i en insjö, så känns det kanske bara lättare på våren. Det är ju lättare att lyfta ner en båt än upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev bhemac:

Det är ganska många som kan vittna om att båten blivit lättre efter att förvarats inomhus över vintern. Frågan är var vattnet finns om inte i skrovet?

Intressant om några kan väga sin ekipage när de tar upp i höst och sedan väga igen till våren.

Just det där att vittna om... Jo man hör att folk säger "min båt går så lätt i sjön direkt efter sjösättning". MEN jag tror det beror mer på att man har nymålad botten, och framförallt rena propellrar. Jag har i stort samma toppfart med Tom och full bränsletank, en skillnad på 8-900 kg. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag hört  är att de sett att båten blivit lättare. Inte någon tro utan faktiska vägningar. Jag tror de jag har hört är tillräckligt klara i huvudet för att veta om de plockat ur grejor under vintern. Vågarna kan mycket väl visa fel men varför verkar de alltid visa mindre vikt på våren.

Några har jag träffat som själva konstaterat själva att båten blivit lättare. Några har hört det av "en kompis". Tyvärr har jag vare sig dokumenterat eller kollat upp påståendena. 

Men, det är inte troligt att allt är bara påhittat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske om man har tjocka lager polerande bottenfärg, att den kan binda vatten...?

 

Sen konstaterades ju här på forumet att trä ombord binder mycket vatten. Kanske att många bäckar små kan ge 100 kg skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick några dagar över men det är mycket när man har semester😀 Nu har vi i all fall ett slutresultat. De senaste tre månaderna har inte mycket hänt i baljan, vikten har tydligen inte ändrats alls.

bild.png.67e79544401467fa4d821ea23c9acdc0.png

Slutresultatet av det här testet är alltså att under sex månader av tillvaro helt under vatten har provbitarnas vikt ökat från 2893 gram till 2913 gram. Alltså en ökning med 20 gram. Översätter vi för enkelhetens skull detta till en båt som på våren väger 2,893 ton som sänks helt under vattenytan så ökar vikten med 20 kg på sex månader. Detta gäller alltså glasfibermassan i båten. Och de här provbitarnas gelcoatyta är inte i bästa skick och ena sidan är helt obehandlad.

Så det där med att ett glasfiberskrov suger i sig mängder med vatten under en säsong får vi nog glömma, även om man beaktar mätmetoden och att min enkla våg kan ha en anings mätfel så är det här resultatet långt från den teorin.

 

För att gå vidare och få reda på vad som händer med en normalt flytande båt med normal mängd slagvatten behöver vi nu bättre faciliteter. Någon som ställer upp med en välvårdad, helst splitterny torr båt som ligger i en inomhusbassäng under kontrollerade former under ett halvår? Det behövs också en lyftanordning och en mycket noggrann våg...

  • Gilla 9
  • Tack 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat och tack för att du orkade fullfölja. Nu är det helt klart slagit hål på den myten. 😃

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...