Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
IngemarE

Dessa efterhängsna prenumerationssäljare...

Rekommendera Poster

Nu har de ringt mig för tredje omgången på tre månader (054-nummer, ingen registrerad på det). Säger sig ringa från Praktiskt Båtägande, som jag slutade prenumerera på för snart 2 år sedan, medan det i verkligheten är ett callcenterföretag som Egmont anlitat för att bearbeta f.d. prenumeranter. Telefonen är NIXad och det är såpass längesedan jag slutade prenumerera att något kundförhållande inte kan anses finnas längre (praxis max 1 år).

 

Påstridig som sjutton och accepterar inte ett nej utan KRÄVER att få tala till punkt. Märkligt beteende. När jag bad även kvällens telefonör ta bort mitt nummer anser han inte de har något ansvar alls att kolla numren de ringer, utan jag får ta det med deras uppdragsgivare (Egmont Tidskrifter). Bara den här veckan har liknande 054-nummer ringt mig 3 (!) gånger.

 

Vet att detta inte är bra reklam för kanske annars rätt seriös båttidning. Men de verkar vara svårare att bli fria från än ett TV-abonnemang hos Viasat.

Skriver inte detta för att få några råd utan mest för att skriva av mig :angry:. Och höra om det finns andra f.d. prenumeranter som får samma samtal som aldrig upphör.

 

(Ja, jag har lagt in även dagens 054-nummer i spärrlistan i telefonen nu)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en rad trix jag brukar använda när någon säljare ringer.

Är jag på gott humör så säger jag tack jag vill inte tala med dig och så lägger jag på.

Är jag lite trött så lägger jag ifrån  mig telefonen och fortsätter med vad jag nu gjorde.

Är jag på tramshumör så spelar jag med och är jätteintresserad men har hundra frågor och så säger jag nej tack.

Är jag grinig ber jag dom dra åt helvete lovar att ringa deras hemnummer dagligen om dom någonsin hör av sig igen. Lustigt nog brukar det få dom att sluta ringa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Samma här men då gäller det Vetenskapens värld och det är år och dar sedan jag prenumererade på den tidningen.

Jag tycker att de har gått över gränsen för länge sedan med deras telefonnerande. så när de ringer mig så säger jag direkt att nej tack jag är inte intresserad tack för att du ringde hej då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ringde mig igår också om Praktiskt Båtägande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Nu har de ringt mig för tredje omgången på tre månader (054-nummer, ingen registrerad på det). Säger sig ringa från Praktiskt Båtägande, som jag slutade prenumerera på för snart 2 år sedan, medan det i verkligheten är ett callcenterföretag som Egmont anlitat för att bearbeta f.d. prenumeranter. Telefonen är NIXad och det är såpass längesedan jag slutade prenumerera att något kundförhållande inte kan anses finnas längre (praxis max 1 år).

 

Påstridig som sjutton och accepterar inte ett nej utan KRÄVER att få tala till punkt. Märkligt beteende. När jag bad även kvällens telefonör ta bort mitt nummer anser han inte de har något ansvar alls att kolla numren de ringer, utan jag får ta det med deras uppdragsgivare (Egmont Tidskrifter). Bara den här veckan har liknande 054-nummer ringt mig 3 (!) gånger.

 

Vet att detta inte är bra reklam för kanske annars rätt seriös båttidning. Men de verkar vara svårare att bli fria från än ett TV-abonnemang hos Viasat.

Skriver inte detta för att få några råd utan mest för att skriva av mig :angry:. Och höra om det finns andra f.d. prenumeranter som får samma samtal som aldrig upphör.

 

(Ja, jag har lagt in även dagens 054-nummer i spärrlistan i telefonen nu)

Ja ja kan bara hålla med dig, de har ringt mig hela denna vecka, i går svarade jag och sa att jag inte är intresserad, lade på luren nu i em ringde samma nummer igen. Min telefon är även den nixad.-_- Kanske de skulle finnas en #me too. :P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

054 ringde mej idag, var inte hemma.

Grejade i båtarna.

När telefonförsäljare ringer mej, så antingen ber jag dom att dra lååångt bort.

Eller så säger jag , gör aldrig "affärer" via telefon, skicka mej en offert, ditt "förslag", det verkar intressant. Du har mitt telefonnummer och att få tag på min adress kan inte vara svårt.

Har aldrig fått någon skriftligt "anbud" hitills.

Telefonmarodörererna skall man sätta i stupbock på torget och ge dom lite fekalier att äta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det enbart är telefonsäljföretagen vi skall spy galla på eller även företagen som anlitar dem. Säljföretaget ger ju dessutom sken av att de jobbar PÅ tidningen ifråga, vilket säkert är sanktionerat....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lasse-L säger:

Telefonmarodörererna skall man sätta i stupbock på torget och ge dom lite fekalier att äta.

När jag studerade så hade en del kamrater jobb som telefonsäljare för att dryga ut studiebidraget. De tyckte inte heller det var kul att försöka få folk att förstå det fantastiska med dessa kapslar med äppelcidervinäger eller vad det för tillfället var som deras arbetsgivare hade åtagit sig att sälja. Idag så tror jag att det ofta är arbetslösa som av arbetsförmedlingen tvingats ta dessa jobb och de jobbar mot provision.
Man kan uppträda hyfsat, om inte annat av ren medmänsklighet.

Radiotjänst däremot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jobbat med att sälja över telefon, men väl jobbat ett par år med kundtjänst/support, så jag är aldrig oartig eller brysk. Jag har faktiskt inte råkat ut för nån hittills som inte direkt accepterat ett artigt "tack, men nej tack". Oftast är det, som sagt, unga personer med skral ekonomi som inte har så många alternativ på en hård arbetsmarknad.

Sen har jag aldrig ljud/vibration på om jag inte väntar ett samtal, och jag svarar heller aldrig på dolda eller okända nummer (om jag inte väntar samtal), så ytterst få säljsamtal når mig. De som faktiskt kommer fram, lägger jag till på en specialkontakt jag kallar "skräp" och där alla samtal går till röstbrevlåda direkt. Det ringer inte ens.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka synd om dessa, många har inget val utan måste sitta och ringa runt då det inte finns några andra jobb.

Går nog också på provision, jag avundas dom inte, framför allt inte när dom ringer till mig. Är det en envis jäv... som inte accepterar ett nej  då blir det väldigt fula och hårda ord. Har till och med fått en att börja gråta i andra änden, men personen i fråga hade nog haft flera far åt helv... före mig.

Tycker inte det hjälper till 100% med luren nixad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet från mitt försäkringsbolag, försäljare som inte är anställda där utövade telefonterror, jag ringer bolaget meddelar att jag inte vill ha några samtal från säljare som inte är anställda av dom, i första skedet hävdar de att alla försäljare är anställda.

Men efter lite press kryper det fram att fristående försäljare har med deras medgivande fått tillgång till kundregistret.

Jag meddelar försäkringsbolaget att om någon ringer en gång till avslutar jag avtalen med bolaget, dom lovar att ordna detta.

 

Ingen har sedan ringt, och jag har mina försäkringar kvar i bolaget.

 

B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet också att det ofta är unga, ibland studenter som måste ta dessa jobb.

 

Därför brukar jag vara tydlig och korrekt men inte otrevlig i början av samtalet. Men när man inte förstår ett "nej" eller alltsomoftast både ljuger och beter sig oartigt samt inte har tagit reda på vad som gäller för lagar och regler för det de gör utan bara börjar prata goja - då får de skylla sig själva att kunden de har i andra änden inte är det lättlurade fogliga lamm som de tror och hoppas.

Man bär sig nämligen inte åt hursomhelst mot folk man inte känner (inte dem heller, förresten), i synnerhet inte mot en presumtiv kund. Det är lika bra att de lär sig den hårda vägen om de inte fattat.

 

För det finns knappast något jobb de kommer aspirera på senare i livet där man kan bete sig som en del av dem gör (om de inte blir mäklare eller bilförsäljare förstås)....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några som utgav sig att vara från Microsoft ringer under en tid och meddelar att jag har problem med min dator, jag avvisar och lägger på.

Efter 7/8 samtal frågar jag om dom tror att jag är dum i huvudet, ja svarar mannen skrattande, man kan ju alltid hoppas.

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mälarenergi är de som terroriserar mig oftast. Deras monopol på elnät här gör att vi ofrivilligt har en "kundrelation", vilket gör att de inte innefattas av NIX. De vill alltså att jag köper deras el och anser sig ha rätt att tjata om det jämt och ständigt. Är jag hemma ger jag luren till min 2årige son, han kommer ihåg ett nej ungefär lika länge som mälarenergi och de båda gillar uppenbarligen att tjöta i telefon så... winwin. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I maj 2018 tillträder EU-direktiv GDPR som är den förnyade motsvarigheten till nuvarande dataskyddsföeordningen. Det kommer bl a att stärka kunders rättighet att inte längre vara kontaktbara kunder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, fredriklindell säger:

I maj 2018 tillträder EU-direktiv GDPR som är den förnyade motsvarigheten till nuvarande dataskyddsföeordningen. Det kommer bl a att stärka kunders rättighet att inte längre vara kontaktbara kunder. 

Spelar nog tyvärr ingen större roll för denna typ av företag och dem som anlitar sådana. För de saknar ju oftast respekt redan för dagens lagstiftning om konsumentens rättigheter.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förhoppning är att om man ber säljarna dra åt helvete tillräckligt många gånger så slutar dom på det jobbet och skaffar ett riktigt arbete.

Det är inte det minsta synd om dom. Dessa får skit när dom stör mig oombedda.

Telefonförsäljning är en pest som bör utrotas, snarast.

Trist att unga människor får lära sig att i yrkeslivet ljuger man och luras så mycket det går och det är OK.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Mälarenergi är de som terroriserar mig oftast. Deras monopol på elnät här gör att vi ofrivilligt har en "kundrelation", vilket gör att de inte innefattas av NIX. De vill alltså att jag köper deras el och anser sig ha rätt att tjata om det jämt och ständigt. Är jag hemma ger jag luren till min 2årige son, han kommer ihåg ett nej ungefär lika länge som mälarenergi och de båda gillar uppenbarligen att tjöta i telefon så... winwin. 

Mälarenergi ringde en gång och påstod att mitt nuvarande elavtal var dyrt, x kr/kwh. Ren lögn så jag ringde deras marknadschef som lovade stoppa ljugandet. Sedan har jag påpekat det varje gång dom ringer och behandlar dem som övriga telefonsäljare, dvs lägger på luren och lägger dem i spärrlistan. Dock har jag bytt bolag för husförsäkringen två gånger tack vare telefonsäljare och fått skaplig prissänkning båda gångerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att NIX fungerar utmärkt för mig.

På mobiltelefonen kör jag truecaller, svarar inte på okända nummer med spamrapporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slår mig att det var länge sedan någon ringde och bad om svar på någon enkät "det tar bara några minuter". Det var tidigare ett ständigt återkommande gissel. Kanske upphörde när jag fyllde 70 för några år sen och är sedan inte intressant eftersom den målgrupp jag representerar är för liten och i utdöende? Eller för att jag svarade "javisst kan jag engagera mig och tänka efter så jag ger riktiga och välmotiverade svar, vart ska jag skicka fakturan?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej men i morse så ringde detta 054 nr igen!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den värsta i denna kategori är Mysafety!

 

När jag frågade hur dom tog sig förbi nix i mitt fall, svarade dom att jag fått en nyckelring med posten, vilket stämmer, den följde med övrig reklam i soptunnan!

Kan detta verkligen vara OK enligt nix intentioner?

 

:angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, kossor säger:

Tro det eller ej men i morse så ringde detta 054 nr igen!!!!!!

Då kanske de ringer mig "från Praktiskt Båtägande" strax igen också. I så fall fjärde gången den här veckan...

 

Förstår inte förlag och tidningar att detta är en anledning att INTE prenumerera eller ens befatta sig med dem ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat intressant fall var när jag blev uppringd av en nischbank där jag har ett sparkonto.
Eftersom jag hade en viss summa pengar på deras bank så ville de ge mig förmånen att få ett kreditkort men 0% ränta. Jag frågade varför jag skulle behöva ett kreditkort då jag ju hade en större mängd kontanter direkt tillgängliga hos dom? Det kunde hon inte svara på. Jag undrar om detta nu är en del av försäljarutbildningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BSven får mig att minnas en affär som inte gick ilås.

 

Lite OT, men speglar kanske dagens samhälle, och min skrivklåda.

 

Jag har ett betalkort utan kredit, jag behöver ingen kredit, har jag inga pengar köper jag inget, detta är enligt mig grundbulten i min ekonomi.

 

Jag skulle göra ett köp, saldot på mitt kort översteg med mycket god marginal varan jag skulle betala.

Betalningen skulle skötas av ett nätbaserat företag, min betalning stoppades för att jag inte hade någon kredit på mitt kort!

 

Vart är vi på väg?

 

:D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, BSven säger:

Ett annat intressant fall var när jag blev uppringd av en nischbank där jag har ett sparkonto.
Eftersom jag hade en viss summa pengar på deras bank så ville de ge mig förmånen att få ett kreditkort men 0% ränta. Jag frågade varför jag skulle behöva ett kreditkort då jag ju hade en större mängd kontanter direkt tillgängliga hos dom? Det kunde hon inte svara på. Jag undrar om detta nu är en del av försäljarutbildningen...

Jag tycker mig ha hittat ett skäl - när de betalkort jag hade började göra växlingspåslag när man använder dem utomlands hittade jag bara kreditkort som inte gjorde det. Kollade att de inte dolde det i växelkursen och skaffade sedan ett kreditkort med noll årsavgift, noll växlingsavgift.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kontra på dessa försäljare med avkräva faktureringsuppgifter så att jag kan fakturera den tid dom tar av mig. Som konsult är man som bekant dyr och fakturerar per påbörjad timme. Ingen har dock nappat:-)

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att glida ifrån ämnet. 

När någon ringer för att be mig vara med i en undersökning frågar jag alltid vad jag får för det. De flesta säljer ju sedan resultatet av undersökningen till olika aktörer och tjänar pengar på detta. 

Det finns amerikanska undersökningsföretag som skickar (skickade?) med en 20$ sedel i varje utskick med frågor de gjorde. De fick väldigt hög svarsfrekvens. 

Undantag från mitt krav på ersättning är Sifo och när de gör en undersökning på uppdrag av en myndighet eller liknande. 

Jag har även bra erfarenhet från Trygg Hansa. De ringer en gång om året och säger att jag har den och den försäkringen hos dem och frågar om jag är nöjd, om försäkringsbeloppet är rätt, om det skett några förändringar under året osv. Absolut inga försök till att kränga ytterligare försäkringar eller tjänster. Det ska de ha all heder av!

(Har inget samröre med TH på något sätt utom att jag är kund till dem på någon försäkring.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar aldrig på okända nummer. Är det någon som jag inte har i telefonboken som ringer och vill något seriöst så lämnar de antingen meddelande eller skickar sms oftast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...