Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Leifsu

Böjlimma teak teori-praktik?

Rekommendera Poster

Jag har varit inne på att göra en böjd rorkult i teak.

Har kollat på det teoretiskt och är nu nyfiken på om teori och praktik överensstämmer.

Och om det praktiskt visat sig att blöta upp eller basa har gett ett annat resultat.

Mina beräkningar visar att 6 mm höga teakribbor kan böjas 8% och 2,8 mm 16%.

På en meter blir det då 8 respektive 16 cm.

Andra träslag kan oftast böjas väsentligt mycket mer utan att gå av.

Då teak är fett har jag inte räknat med att uppblötning eller basning ger någon effekt, så det har jag skippat.

Är nu nyfiken på praktiska erfarenheter.

Kan även nämna att vad jag läst mig till så är rätt lim epoxy och att man ska avfetta före limning.

För den som är intresserad av teorin så har jag räknat med brytspänning 97,1 N/mm2 (Mpa) och elasticitetsmodulen 13000 N/mm2 (sett värden mellan 10 och 13 tusen). Öppen för att något kan vara fel, fick leta på andra språk och det var länge sedan jag räknade på sådant här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har basat en del inredningsdetaljer med gott resultat. Det sägas ofta att teak är omöjligt att basa (framförallt de som inte provat säger så) men i Asien byggde man båtar med basade bord.

Vår ånggenerator var ett ca 5" stålrör med påsvetsade flänsar och en "doppvärmare". Vi lät vattnet koka så vi fick lite tryck och följaktligen lite högre temperatur. Baslådan var av trä. Kommer jag ihåg rätt så mar det en timma per mm.

Drygt 2mm teak för lamellimmade hörn med en radie på typ 150mm. Även 6mm lister basades med gott resultat. Limmades med epoxi.

I somras såg jag fina lamellimmade hörn i en båt. "De gjorde du på åttitalet" sa ägaren. Fast det hade jag glömt.

Rorkultar har jag bara gjort någon enstaka men då var det Mahony/Oregon Pine tor jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jobbat mycket med teak, men nu skulle jag behöva limma ihop ett par bitar, så jag undrar: Hur avfettar jag dem? Aceton, eller...?

 

Med vänlig hälsning/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-sprit ska gå bra vad jag har läst, det är snällare att hålla på med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådrubriken lyder ju uttryckligen "Böjlimma teak teori-praktik?"

Om du ändå tänker satsa på lamellimning så varför dessutom krångla till det med värme-basning?
Vete katten men tänker att ihoplimmade lameller av teakträ är tunt lättböjliga utan basning, och att detta med basning gäller tjocka plankor?


Hmm...såga helt enkelt fler och lättböjligt tunnare trälameller - limma därefter ihop dessa enligt konstens alla regler - för att bygga upp rorkultens tjocklek?

Vid lamell-limningsteknik kan man ju välja antalet lameller fritt, de bör rimligen väljas såpass tunna att värmebasning inte alls behövs för att undvika bristningar i träet.
Att blanda teknikerna basning och lamellimning känns som ett feltänk.
(Åtminstone för en relativt rak rorkult med måttligt kort böjradie!?)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,8 mm är ju ganska tunt, i alla fall om man ska såga själv. Enligt beräkningen klarar den tjockleken att böjas 16 cm på en meter. Mer böjning än så är önskvärt. Förstår jag dig rätt så går det att böja dem mer än så utan att basa dem. Hur mycket är frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Leifsu säger:

T-sprit ska gå bra vad jag har läst, det är snällare att hålla på med.

Fan vet om T-sprit är snällare? Båda funkar!

 

1 timme sedan, Thomas-1 säger:

tänker att ihoplimmade lameller av teakträ är tunt lättböjliga utan basning, och att detta med basning gäller tjocka plankor?

Visst, man kan limma tex 0,7mm faner utan att basa. En hydraulpress undelättar. Så gör man tex stolar av björkfaner, betydligt snabbare än om man skulle basa.

 

När man basar så är man ute efter värmen, det är ganska lätt att kolla att trä blir "böjvänligare" med värme. Att man använder vatten eller ånga beror på att min inte vill torka ut trät. Använder man vatten så vill man inte att vattnet ska koka, risken är att kokar ur trät. Har man ånga så kan temperaturen mycket väl gå upp till 110°C. Tiden är viktig, en timma per tum var det visst men det beror också på hur fuktigt trät är. Kör inte för länge.

Limmar man med epoxi så räcker det att trät är finsågat.

 

Den riktiga fuskmetoden är att lägga virket i vatten några dagar och sen köra i mikron!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs alltid att man måste avfetta teak innan limning, men viktigare är att ytorna som ska limmas ihop måste vara förhållandevis nybearbetade i såg, hyvel eller slipade innan limning.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde några lamellimmade lister till att täcka råa plyfakanter nån gång i början av 1970-talet. Har för mig att det var av 2mm teakfaner. Någon av böjarna var betydligt skarpare än en radie på 150 mm. Det var inga problem - möjligtvis pga att jag inte hade en aning om att det skulle kunna bli problem. :ph34r:

gjorde en mall som jag drog ihop paketet av tekfanersremsorna mot. Limmade med Caskofen. Idag hade jag limmat med epoxy.

Funderar på att göra en krokig rorkult till min bohusjulle. Bra att sitta på när man seglar och dörjer makrill. Fast det blir nog inte i teak.

 

5a1ff6a60a5bc_RorkultB.thumb.JPG.d11435c9ecea79a6fc25d5f0264b1535.JPG

 

Typ en sån här - fast den skall vara vänd upp och ner.

Skall bli intressant att följa ditt projekt  - hoppas du återrapporterar.

Jag hade avfettat med aceton - det har jag alltid hemma.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...