Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
David32

Aquador 27 HT - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtmänniskor!

 

Startar en ny samlingstråd här på forumet som gäller Aquador 27 HT/DC

 

Är ny ägare och kommer säkerligen behöva tips och råd av andra här på forumet. 

 

Har sett att det finns en samlingstråd för Aquador 26 HT. Men är intresserad av färsk information som gäller Aquador 27 HT/DC.

 

Min båt har utav någon anledning inte installerats med Ekolod.

Jag undrar hur ni gjort med det? 

Har ni installerat det och så fall vilket alternativ vet ni att det finns? Jag har en Garminplotter i båten.

 

Har ni tips på hur man kan sätta upp solceller snyggt på taket? 

 

Hur gör ni för att kolla hur mycket kräm ni har kvar i förbrukningsbatterit? 

Finns det någon mordern lösning på det med någon app? Så slipper man ha en display uppskruvad. Man vill ju hålla båten så ren från krimskrams som möjligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Beställde min vid jul hämtar mitten maj. AQ har monterat solcellerna bakom takluckorna, 100w totalt. Som batteri mätare har jag två stycken battery senes från ctec..De har blåtand till mobilen, funkar jätte bra. Har haft dem på tidigare båt. 

70877FD0-D42D-4D8E-A209-A97D2D961521.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken smart CTEK-pryl, Per. Jag har kopplat in en vanlig digital voltmeter och fäst den ovanpå den vita batterilådan på babordssidan. Kanske ska man investera i en CTEK-variant i stället...?

 

Jag köpte också båten utan ekolod, men redan vid första servicen bad jag om att få ett ekolod installerat. Vet inte vilken givare de satte in, men det är en som går genom skrovet och fungerar bra i alla farter.

 

När det gäller solceller har jag helt enkelt skaffat en lös vikbar 100 W-panel. Den slänger jag upp på rufftaket vid behov (inte under körning så klart) och kan då placera den där det inte är någon skugga. Jag tycker den lösningen duger bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nöjd med båten rent generellt, som vi köpte ny 2016. Det kan kanske ändå vara intressant för andra ägare att höra om de bekymmer som vi trots allt ändå haft.

 

Redan efter någon månad packade aktre ankarspelet ihop. Det blev i samband med ankring rena tamp-salladen som tryckte sönder skivan och kniven som styr tampen. Det var en kink på tampen som kördes fast. Detta reparerades omgående på garantin i samband med första service.

 

Vi har också haft en läckande dusch på akterspegeln. Lätt att åtgärda, men kan ge följdverkningar för elektroniken som sitter alldeles innanför.

 

Läckande eluttag för landströmmen har vi också haft. Kontakten sitter oerhört dumt och samlar gärna vatten i en hög, som läcker in. I vårt fall gav det ständig utlösning på jordfelsbrytare både iland och ombord. Även detta åtgärdades kostnadsfritt och nu tror jag man gjort en något bättre lösning på de nya båtarna.

 

Alldeles nyss råkade vi ut för två andra fel, oberoende av varandra, men ändå. Babords frontruta har spräckts och krackelerat. Båten står ute, men är täckt på ett bra sätt, tycker jag. Ingen snö eller is har lagt sig på presenningen på hela vintern och det finns ingen som helst åverkan på presenning eller täckställning. Jag tror att rutan har haft inbyggda spänningar och sprängts av de kraftiga temperaturväxlingar som varit senaste tiden.

 

I dagarna la också batteriladdaren av. Verkstan har varit och tittat och de tror att det möjligen kan ha kommit fukt på laddaren vid något tillfälle och slagit ut elektroniken. Laddaren måste alltså bytas ut. Kan det möjligen vara den tidigare läckande duschen?

Aquador_ruta.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

har köpt en 27 ht 2014 och undrar hur ni upplever ni Mercury TDI 3.0? några problem, tillräcklig kraft etc?

 

Såg dessutom att modellen från 2014 var betydligt dyrare att försäkra hos Svedea, är det något specifikt ni känner till gällande den årsmodellen?

 

Väldigt vacker båt:)

 

Mvh Anders

Redigerad av anders_2018
glömde info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har ställt en fråga i en annan tråd gällande dynan till solsängen. Har någon haft problem med att det är fel dimension på dynan. Den vi fick till är tunnare än sitsen. Den sticker också ut på sidan. Vi har en 27 från 2018 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-14 vid 13:13 skrev Mia:

Hej

Har ställt en fråga i en annan tråd gällande dynan till solsängen. Har någon haft problem med att det är fel dimension på dynan. Den vi fick till är tunnare än sitsen. Den sticker också ut på sidan. Vi har en 27 från 2018 

Det är samma för mig med dynan. 

Jag brukar lägga något under dynan så den kommer upp ifall man ska sova där. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten jag har är av årsmodell 2016 och jag ligger i Mälaren större delen av sommaren. Förutom ett par veckor i juli i skärgården. 

Någon som har förslag på vad jag ska måla med?

Hur har ni andra gjort? 

Vet ni någon som gör ett bra jobb för en relevant peng? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/29/2018 at 7:37 AM, Ponto said:

Jag är väldigt nöjd med båten rent generellt, som vi köpte ny 2016. Det kan kanske ändå vara intressant för andra ägare att höra om de bekymmer som vi trots allt ändå haft.

 

Redan efter någon månad packade aktre ankarspelet ihop. Det blev i samband med ankring rena tamp-salladen som tryckte sönder skivan och kniven som styr tampen. Det var en kink på tampen som kördes fast. Detta reparerades omgående på garantin i samband med första service.

 

Vi har också haft en läckande dusch på akterspegeln. Lätt att åtgärda, men kan ge följdverkningar för elektroniken som sitter alldeles innanför.

 

Läckande eluttag för landströmmen har vi också haft. Kontakten sitter oerhört dumt och samlar gärna vatten i en hög, som läcker in. I vårt fall gav det ständig utlösning på jordfelsbrytare både iland och ombord. Även detta åtgärdades kostnadsfritt och nu tror jag man gjort en något bättre lösning på de nya båtarna.

 

Alldeles nyss råkade vi ut för två andra fel, oberoende av varandra, men ändå. Babords frontruta har spräckts och krackelerat. Båten står ute, men är täckt på ett bra sätt, tycker jag. Ingen snö eller is har lagt sig på presenningen på hela vintern och det finns ingen som helst åverkan på presenning eller täckställning. Jag tror att rutan har haft inbyggda spänningar och sprängts av de kraftiga temperaturväxlingar som varit senaste tiden.

 

I dagarna la också batteriladdaren av. Verkstan har varit och tittat och de tror att det möjligen kan ha kommit fukt på laddaren vid något tillfälle och slagit ut elektroniken. Laddaren måste alltså bytas ut. Kan det möjligen vara den tidigare läckande duschen?

Aquador_ruta.jpg

27 DC 15

Se upp med läckande dricksvatten.

Anslutningen till duschen akter är klantigt placerad. T-koppling till 15 mm slang (röd, blå). Kopplingarna är "stripade" med ett antal grova elkablar, samt är den lägsta punkten på vattenslang en. Resultatet blir att den lätt åker isär, speciellt frys risk på vintern. När kopplingen läcker sprutar den rakt på batteriladdare (ej smart). Mycket svårt att komma åt kopplingen på mage genom durkluckan vid dörren (suck).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...