Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arvikaglava

Båtvärmare för ved

Rekommendera Poster

Jag söker en värmare för ved. Jag tro att den hette Hydro marin, men jag kan ha fel. Den var populärIFbåtar. Om du har en eller omdu vet nån som har vill jag gärna veta

Andershos 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vedkamin i båt är fascinerande, har härliga barndomsminnen av att tända kaminen efter en hård och blöt segling!

Sökte lite och hittade texter om Hydro Heat men inga bilder. Eldades med briketter?

Senfinns/fanns ju Tiny Tot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmare för ved...  hmmm... en ångmaskin kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Eld- säger:

Värmare för ved...  hmmm... en ångmaskin kanske?

Lockande tanke, värme och el samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, bhemac säger:

Lockande tanke, värme och el samtidigt.

Och framdrift...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallberg-Rassy satte in en liten kamin i de första Misil II. De kunde eldas med ved men en bekant sa att det räckte med att sätta in ett värmeljus en stund för att det skulle bli lagom varmt.

 

Kanske Hallberg-Rassy har någon kvar i något förråd på Orust?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiny Tot heter kaminen i Misil II som kan eldas med bricketter eller ved. Den kan bli mycket varm. Verkar tillverkas fortfarande
http://www.fatscostoves.com/

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av vinterns tänkta projekt är att tillverka och installera en vedkamin i båten. Håller ännu bara på att perkylera ideer...

 

I sin enklaste form räcker det ju med en låda med skorsten och lock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns små generatorer avsedda att monteras på t ex spritkök som ger ström nog för att ladda mobil mm. Ett lite större sådant paket, när man ändå eldar så räcker det nog till lyse och lite musik :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

Det finns små generatorer avsedda att monteras på t ex spritkök

Man gjorde marschaller med termogenerator/radio som skickades som biståndsprjekt. Marschallerna gjöts i återvunna konservburkar, kostad några dollar per radio.

--

Jag ville ha en kamin, Tiny Tot (eller Pol Pot som jag brukar kalla dem) fanns det inte plats för. Funderingen var att göra en egen variant, storlek som en Wallas 1800 som kunde sitta på skottet i salongen. Tanken att kunna elda med briketter, värme/blockljus (som är skitbilliga räknat i kr/kWh). En liten datorfläkt för att transportera värmen till durknivå. Nu blev det aldrig tid till detta, istället blev det en Wallas 1800 i garderoben.

Många skulle klara sig utmärkt med en liten kamin. Effekten skulle bli ca 1kW som bäst och med briketter kan den brinna i ca 8 tim.

I nödfall får man gå iland och leta kottar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag funderar på att bygga en spis. Den som jag letar efter har jag sett för längesen, kanske på tidigt 60tal. Den hade givetvis skorsten men också  kanal för tilluften ungefär som en vallasvärmare. Det var ett helt slutet system och det gjorde att det var omöjligt att få giftiga gaser ut i ruffen.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Giftiga gaser ska inte vara något problem men "balanserat drag" ger en lugnar förbränning. Skorstenen blir inte så varm heller. Min tanke var också att ta uteluft som kaminen sen värmer så man får torr, varm luft ur kaminen.

Inannmäte av cortenstål och ytterhölje av rostfritt, men mässing skulle funka det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briketter: 5,2kWh/kg, 2-10kr/kg

Diesel eller fotogen har ungefär dubbelt så stort värmeinnehåll.

Ved/brikettkamin är ingen dum tanke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den engelska tidningen Practical Boat Owner, PBO, hade för några månader sedan en artikel om att bygga sin egen kamin till båten. Vet inte vilket nummer, köper den lösnummervis när jag är ute och reser och slänger dom sedan. Finns nog att få tag på om man går till deras hemsida. Jag kommer ihåg det för att jag konstaterade att det var verkligen en udda artikel, vem f*n bygger sin egen kamin? Men...

 

Och som någon sade, Engelsmännen verkar gilla det där med att elda i sina båtar. Kanske ett arv från ångbåtstiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Tomas99 säger:

Och som någon sade, Engelsmännen verkar gilla det där med att elda i sina båtar.

Det brukar finns kaminer i varenda narrow-båt.

Engelsmän är ganska konservativa, de byter ogärna ut det som fungerar bara för att det kommer nya prylar med några få extra fördelar. Ofta en ganska sund inställning.

 

Tänker man efter så är det många båtägare som bara använder värmare några kyliga sommarkvällar. Till det har de ofta värmare för 10tkr som håller i 10år.

För de hade en kamin varit ett mycket vettigt alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en eldstad som drevs med ett antal värmeljus att köpa för väldigt många årsedan.

 

Någon som har någon bild eller annan info?

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Pentax säger:

Någon som har någon bild eller annan info?

Tillverkades i Götene?

Lite farlig som jag kommer ihåg.

Fnns en variant med blomkrukor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkas tydligen inte längre, avsedd för 6 värmeljus, folk stoppade in så många som fick plats, med för hög värme som följd och brandtillbud.

 

:mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Pentax säger:

Det fanns en eldstad som drevs med ett antal värmeljus att köpa för väldigt många årsedan.

 

Någon som har någon bild eller annan info?

 

;)

 

Easy Heat hette den, jag hade en sån i en Triss Magnum en gång i tiden. Dålig effekt och med risk för att stearinet överhettades och bildade en extremt hög gemensam låga med risk för att båten tog eld.

D3812B60-CA34-4014-81C3-E984BE23F25D.jpeg

D41E7841-71E7-482B-960D-164CCCE591CB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån där Easy Heat har jag, fast en privat/pirattillverkad av en gammal båtgranne. Håller med om den dåliga effekten. Har dock för mig att brandrisken delvis handlar om vilken sorts ljus man stoppar däri. Billiga värmeljus innehåller ofta paraffin som har lägre temp för antändning, vilket förstås är av ondo en såna här gång. Riktigt stearin är nog bättre, även om jag inte törs säga något om hur mycket brandrisken minskar.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, kanske man kan driva den med Meta-tabletter istället, kan det vara nåt? Borde eliminera risken för att den plötsligt flammar upp?

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här funderade jag på att bygga själv (lite saftigt pris) men sedan satt det en POD i båten jag köpte.
PAN2000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

sedan satt det en POD i båten jag köpte.

Vattenburet?

--

Har också funderat på en hembyggd PAN men inspirationen har uteblivit. Nice som reserv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Vattenburet?

Jo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, BSven säger:

Jo.

 

Driftsäkert system som ger en behaglig värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...