Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
coppertail

Förvaring i varmhall.

Rekommendera Poster

Vi stod i en fd industrilokal, väggar av 15-20cm lättbetong, något tjockare i tak. Golvet, oisolerad betong. Ingen ventilation. Det blir frostfritt. Typisk gammal industrilokal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, fredriklindell säger:

Som alltid skall man kolla vad som är avtalsmässigt överenskommet. Utan det är åsikter enbart åsikter. Har man som kund specifika önskemål kring exvis olika typer av temperatur- och fuktighetsnivåer gäller att dessa återspeglas i avtalet om de inte är förannonserade. 

Jo, fast det är ju det som ett forum är till för. Att ventilera åsikter inför en eventuell dialog med sitt varv. Intressant att jämföra fakta för att bilda sig en uppfattning om en branschstandard som onekligen tycks vara lite spretig. Man hör ju allt från 5-6 grader till +15.

 

Sedan är det ju en intressant (och svår) definition ur ett juridiskt perspektiv. Vad är "varmhall"? Motsatsen till kallhall? Vad är då kallhall? En hall som inte har någon värmeanläggning eller en hall som håller en viss temperatur? 

 

Begreppen kan skena iväg. Särskilt om man vänder på situationen...ta en världsdel där utetemperaturen håller svettiga 50 plusgrader. Är en hall som håller 25 då att betrakta som kallhall? Eller sval? Går den att marknasföra till ändamål som kräver en "kall" miljö? 

Knepigt.

 

Den enkla och inofficella förklaringen är förstås att man garanterar att båten förvaras "varmt" i den meningen att kunden inte skall behöva fundera vintervädret eller minusgrader.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i Mellansverige och har båten inomhus i ett isolerat båtskjul utan uppvärmning. 5*18m och 6 m i takhöjd, ett tiotal lysrörsarmaturer på väggarna samt ett litet oljefyllt el-element.

Mitt i vintern ställer jag in el-elementet mitt i båten och ställer in det på 1:an. Jag slår på elementet ungefär nu till lucia och knäpper av det i mitten på mars. 

Inklusive lamporna på väggen så blir årskostnaden för el och minimal uppvärmning ca: 350 kr/år. Inuti båten blir det aldrig under ca: +5-6 grader(vinter) och ca: 10-15 grader (vår o höst).

 

Har aldrig upplevt att det skulle vara rått och fuktigt eller risk för mögel på något sätt. Det viktiga är att ingenting fryser sönder tänker jag. Båten känns torr och fin till våren, men några skrovmätningar har jag aldrig gjort.

 

Bara en fakta rapport som säkert inte stämmer med situationen för många andra, men så här är det för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, hbengtsson säger:

Motsatsen till kallhall?

Ja det är svårt med definitioner om man inte har angivna temperaturer.

En kallhall värms inte. Frostfri hall så är temperaturen >0°C. En varmhall borde logiskt sett ha uppvärmning och vara varmare än frostfri.

En frostfri hall håller på de flesta ställen +5°C och då borde en varmhall hålla väsentligt högre temperatur, typ 10°C eller mer. Så skulle en jurist resonera.

Sen kan man spinna vidare på det. En varmhall bör vara enlokal där människor kan arbeta utan ytterkläder och då hamnar vi på 15°C.

Att anlita en jurist är dyrt och tråkigt men han/hon skulle nog få upp temperaturen. Troligen skulle denne be att få se verkliga kostnader för uppvärmning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mackey säger:

Jag förstår nog inte vad du snackar om, men jag pratar om en lagerlokal med cirka sex meter i takhöjd och förhållandevis bra isolering för att vara lagerlokal.

 

Som jag skrev kan jag minnas fel, men med tanke på att en genomsnittsvilla förbrukar 140 kWh/m2/år tror jag inte att 200 kr/m3/år är så fel för en lagerlokal med sex meter i takhöjd.

 


Värmeförlusten sker via utrymmets väggar/golv/tak. En större lokal har ett större volym/yta-förhållande, vilket gör det mindre benäget att förlora värme.

Uppvärmningen ska naturligtvis inte heller ske med direktverkande el, utan nåt vettigare som bergvärme eller i värsta fall mark- eller luft/luftvärmepump. Då sjunker kostnaderna rätt snabbt. Mina föräldrar installerade bergvärme och den betalade sig på ca åtta år (och har nu en elkostnad på ca 35-40 kWh/m2/år för uppvärmning). Gissar att tilläggsisolering betalar sig på motsvarande tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill förtydliga att för mig är det viktigaste tillgängligheten till båten. Allt över frostfritt är egentligen okej. 

Båten står ljust, torrt och fint. Värme kan jag ordna med en fläkt i ruffen om det skulle behövas när jag väl kommer till skott att börja riva i elsystemet. 

 

Att kontakta en advokat är inte aktuellt. 🙂 

 

Får se vad temperaturen blir nu när jag tagit upp frågan med varvschefen. 

Lokalen "värms" med fjärrvärme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på infomöte med Svensk Byggtjänst och tog då frågan om varmgarage.

Det verkar inte finnas något uppstyrt kring detta, men en allmän uppfattning är att varmgarage är cirka 10 C, men vissa tolkade varmgarage som frostfritt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det funkar för alla men en lagerlokal i mina trakter är ganska enkelt utförd.

Vet ingen som är beredd att investera i maxisolering , ventilation m värmeväxlare samt bergvärme

och sedan använda det som lager ?

 

Om man gör ovanstående investeringar så har man i mina ögon byggt en industrilokal och det är en annan pilsner.....

 

Vill man räkna hem ovanstående investeringar på att hyra ut för vinterförvaring av båtar / husvagnar 

så vill det till att man har kapitalstarka hyresgäster.

Torbjörn

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...