Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coppertail

Förvaring i varmhall.

Rekommendera Poster

Om det på kontraktet står "förvaring i varmhall" vilken temperatur anser ni då vara den lägsta man kan acceptera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett lager där man arbetar så brukar man hålla 14-15°C. Det borde vara vad en sk varmhall ska hålla. Det ska absolut inte vara under 10°C.

Arbetsmiljöverket kan ha siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Om det är ett lager där man arbetar så brukar man hålla 14-15°C. Det borde vara vad en sk varmhall ska hålla. Det ska absolut inte vara under 10°C.

Arbetsmiljöverket kan ha siffror.

Håller med till fullo i ditt inlägg, runt 15 grader i en varmförvaring bör det vara. Sen är frågan vad företaget som hyr ut platsen räknar som varmt. Men runt 15 grader skulle nog jag vilja ha om jag hyrde varmförvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har tidigare tagit emot offert för förvaring. 

Frostfri förvaring angavs då vara 5+.

Den varma hallen uppgav man inte i offerten hur varmt det var tyvärr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varm hall är motsatsen till kall hall och avser i många avseenden frostfritt. "Förvaring i varmhall" är knappast +15° eller relaterat till Arbetsmiljöverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Varm hall är motsatsen till kall hall och avser i många avseenden frostfritt. "Förvaring i varmhall" är knappast +15° eller relaterat till Arbetsmiljöverket.

Fast då kan man tycka att det ska stå förvaring i frostfri hall, frostfri ligger nog runt +5, men varmt är ju betydligt mer, och ja så är det nog i de flesta fall +5.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha. 

Idag var det 5,6 grader i hallen. Men varvschefen säger att det kommer bli lite varmare nu när alla båtar är inne. (En knapp vecka sedan jag kom in som sista båt) 

Luften verkar i alla fall torr. 

 

Över 10 grader vill jag nog ha för att tycka att det är värt den för mig stora investeringen. 

Måste gå igenom elsystemet och lite andra småsaker i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade båten i en "frostfri men ej uppvärmd lokal". Vi hade mestadels runt 5°C. 

Om en uppvärmd hall håller 15°C och det är 5,6°C så borde hyran vara en tredjedel.

Matematisk logik från en kille som valde att bli officer eftersom han inte kunde räkna ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, coppertail säger:

Tack ska ni ha. 

Idag var det 5,6 grader i hallen. Men varvschefen säger att det kommer bli lite varmare nu när alla båtar är inne. (En knapp vecka sedan jag kom in som sista båt) 

Luften verkar i alla fall torr. 

 

Över 10 grader vill jag nog ha för att tycka att det är värt den för mig stora investeringen. 

Måste gå igenom elsystemet och lite andra småsaker i vinter.

Kan tycka att om tanken är att hyresgästen ska få skruva under förvaringen så ska bör temp ligga på runt 15 grader. Vid ren förvaring där hyresgästen ej har tillträde till båten under förvaringen, så är nog underhållsvärmen betydligt lägre runt +5. Fråga coppertail vad får du erlägga /månad i hyra och under hur lång tid, ingår något mer i din hyra eller är det ren förvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, coppertail säger:

Om det på kontraktet står "förvaring i varmhall" vilken temperatur anser ni då vara den lägsta man kan acceptera? 

 

Varmhall för förvaring brukar per definition vara uppvärmd såpass att hallen är frostfri. Vad står det i kontraktet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Salty säger:

Hittade  ett exp där man angivit temperaturen vid varmhyra, Saltö Marin:

 

"Varmhall (minst 13°)"

http://www.saltomarin.se/vinterfoervaring/

 

 

För 1225:-/m² ska det nog vara mer än frostfritt... :)

 

Jag förstår mycket väl att Saltö Marins varmhall överstiger frostfritt med råge. De stackars anställda ska ju arbeta i den hallen eftersom hallen nyttjas till "turn-key-kunder". "All personlig tillgång till hallen är begränsad." Och då vill det nog till att den är varmare än exempelvis +5°. Annars lär nog de anställda ha åsikter.

 

Försök att få hålla till i den hallen och fixa med Din båt. Njae, den hallen är nog inte det bästa exemplet på "varmhall för förvaring".

 

Man kanske skulle bygga ut den egna varmhallen där pannan håller mer än frostfritt. Finns kanske en bra marknad för båtförvaring. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om uthyraren även hyr ut ouppvärmda ytor så lär den hyran vara väsentligt lägre. Då ska också temperaturen i den uppvärmda delen vara väsentligt högre.

Det är så en jurist troligen skulle lägga fram det om han inte hittar stöd i lagen eller myndighetsregler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, kossor säger:

Kan tycka att om tanken är att hyresgästen ska få skruva under förvaringen så ska bör temp ligga på runt 15 grader. Vid ren förvaring där hyresgästen ej har tillträde till båten under förvaringen, så är nog underhållsvärmen betydligt lägre runt +5. Fråga coppertail vad får du erlägga /månad i hyra och under hur lång tid, ingår något mer i din hyra eller är det ren förvaring.

Priset brukar ligga strax över 600 m2 och säsong. Vanligtvis ingår då upptagning/sjösättning och bottentvätt. Hyra av pallningsmaterial tillkommer ofta. 

Har man båten på trailer kan man nog få en bra deal på restplatser. 

Jag förhandlade fram ett pris jag var villig att betala mot att det blev plats över och "sist in, först ut". 

Min båt skulle annars kosta ca, 26000 totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Om uthyraren även hyr ut ouppvärmda ytor så lär den hyran vara väsentligt lägre. Då ska också temperaturen i den uppvärmda delen vara väsentligt högre.

Det är så en jurist troligen skulle lägga fram det om han inte hittar stöd i lagen eller myndighetsregler.

 

Intressant frågeställning. Undrar egentligen hur mycket det kostar att hålla en medelstor förvaringshall uppvärmd till ca 12-14 grader från november - april. Det beror givetvis på vädret (eller snarare temperaturen) men med tanke på att vi får allt mildare vintrar så kanske uppvärmningskostnaden minskar.

 

Oavsett vore det lite kul att veta på ett ungefär.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, hbengtsson säger:

Undrar egentligen hur mycket det kostar att hålla en medelstor förvaringshall uppvärmd

Det går naturligtvis att räkna på om man orkar. Vi har en gammal industribyggnad här som från början hölls uppvärmd men det visade sig kosta enorma pengar och bara några få var villiga att betala så de slutade värma. 5000 m2 men enormt högt i tak. Finns även en 50 ton travers.

Frostfritt kostar det idag 419kr/m2 (B+0,5 x L). Min segelbåt skulle kosta 14500.

Står man i helt ouppvärmd plåthall kostar det hälften.

 

För några år sedan hyrde vi ett fack, 5x25m och ställde i tre båtar, kostade mig runt 3tkr om jag minns rätt. Ouppvärmt men det var alltid runt 5°C.

Jag gjorde mycket både inuti och ute på båten, temperaturen fungerade utmärkt. För finjobben i båten värmde jag med fläkt. Att montera tex bordsgenomföringar mm "ute" gick jättebra eftersom det inte regnade och blåste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den välisolerad och mestadels stängd bör det vara rätt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis, och har man ingen friktion eller luftmotstånd i bilen så drar den inget bränsle...

 

Isolering är ju inte gratis.

 

edit: eller ränta på bygget/inköp...

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

Är den välisolerad och mestadels stängd bönr det vara rätt billigt.

Absolut, en modern villa med 40-50cm isolering kan man värma genom att äta ärtsoppa en gång i veckan.

Men, som det ofta handlar om, gamla industribyggnader är ofta dåligt isolerade. Sen ska ju luften bytas och ny luft som värms ska till, någon återvinning finns ju sällan.

 

Det jag tycker är intressant är att en stor lokal med betonggolv ändå klarar runt 5° utan värme. Det försvinner en del värme när portarna öppnas men det finns gott om energi lagrat i betongplattan så dagen efter är det samma temperatur igen.

 

Ett energieffektivt sätt att förvara båten är i sjön. Kör man ner lite tryckluft på botten så blir det isfritt och 3-4 gradigt vatten mot skrovet som kommer båten till del. Kompressoreffekten som behövs är bara runt 50W.

Lägg sedan till en värmepump som tar energin från sjön så ska man klara uppvärmningen ganska billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎27 på 12:34, coppertail säger:

Priset brukar ligga strax över 600 m2 och säsong. Vanligtvis ingår då upptagning/sjösättning och bottentvätt. Hyra av pallningsmaterial tillkommer ofta. 

Har man båten på trailer kan man nog få en bra deal på restplatser. 

Jag förhandlade fram ett pris jag var villig att betala mot att det blev plats över och "sist in, först ut". 

Min båt skulle annars kosta ca, 26000 totalt.

Skaplig kostnad du ! Vad har du får storlek på båten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var och tittade till vår båt idag, ligger i varmhall. Vi båda reagerade direkt på temperaturen, runt 6- 6.5 grader och dessutom ganska rått. Det var bättre förra året vill jag minnas. 

 

Nja. Min bedömning är att varmhallar skall hålla lite mer än så. Det handlar ju inte bara om att hålla det frostfritt utan faktiskt tillräckligt varmt så båtarna torkar ut snabbt och ordentligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hbengtsson säger:

Vi var och tittade till vår båt idag, ligger i varmhall. Vi båda reagerade direkt på temperaturen, runt 6- 6.5 grader och dessutom ganska rått. Det var bättre förra året vill jag minnas. 

 

Nja. Min bedömning är att varmhallar skall hålla lite mer än så. Det handlar ju inte bara om att hålla det frostfritt utan faktiskt tillräckligt varmt så båtarna torkar ut snabbt och ordentligt. 

Har du kolla på luftfuktigheten i hallen? Är den 75% eller mer så finns risk för mögel och då tycker inte jag man kan kalla det varmhall, frostfritt möjligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, bhemac säger:

Har du kolla på luftfuktigheten i hallen? Är den 75% eller mer så finns risk för mögel och då tycker inte jag man kan kalla det varmhall, frostfritt möjligen.

 

inte kollat, men skall nog göra det vid tillfälle. Tror iofs inte att det är fullt så fuktigt som man tror. Den förhållandevis låga råa temperaturen kan ju innebära att man uppfattar det som fuktigare än vad det faktiskt är.

 

Men jag tänker mig ändå att det kanske tar ett tag för 20 ganska stora båtar (25-45 fot) att torka ut ordentligt i en hall som håller runt 6-7 grader

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så många tidigare tyckt, tycker nog även jag att det bör vara minst 10 C i en varmhall.

 

Utan juridisk eller annan grund att stå på så känner jag att varmhall även innebär att förvaringen är någorlunda torr med en relativ luftfuktighet runt 65 %.

 

14 C och 85 % RH skulle jag inte tycka var en varmhall, men 8 C och 65 % RH är okej.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara intressant att logga temp och luftfuktighet i båten. Finns ganska billiga med USB som man kan läsa av i en PC.

Eller denna som man läser av via telefon/Bluetooth, de behöver man inte ens klättra ombord.

https://www.ebay.com/itm/Inkbird-Humidity-Temperature-Data-logger-record-Recorder-Bluetooth-analysis-temp/222711322384?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎27 på 13:21, raol säger:

Är den välisolerad och mestadels stängd bör det vara rätt billigt.

En välisolerad hall med 6 m i takhöjd kostar - om jag inte minns fel - cirka 200:- kr/m2/år att värma upp till 10 C. För en 10 m båt blir det cirka 12 000:- kr i uppvärmningskostnad [Yta = (10+2) x (3+2)].

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid skall man kolla vad som är avtalsmässigt överenskommet. Utan det är åsikter enbart åsikter. Har man som kund specifika önskemål kring exvis olika typer av temperatur- och fuktighetsnivåer gäller att dessa återspeglas i avtalet om de inte är förannonserade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

En välisolerad hall med 6 m i takhöjd kostar - om jag inte minns fel - cirka 200:- kr/m2/år att värma upp till 10 C. För en 10 m båt blir det cirka 12 000:- kr i uppvärmningskostnad [Yta = (10+2) x (3+2)].

 

Mackey


Med de siffror du anger är den inte i närheten av välisolerad. En vanlig villa värmer man upp för de pengarna, och då är det normalt större volym än så, och 10 grader varmare till. Jag snackar om 30-40 cm isolering, och gärna värmeväxlare på ventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:


Med de siffror du anger är den inte i närheten av välisolerad. En vanlig villa värmer man upp för de pengarna, och då är det normalt större volym än så, och 10 grader varmare till. Jag snackar om 30-40 cm isolering, och gärna värmeväxlare på ventilationen.

Jag förstår nog inte vad du snackar om, men jag pratar om en lagerlokal med cirka sex meter i takhöjd och förhållandevis bra isolering för att vara lagerlokal.

 

Som jag skrev kan jag minnas fel, men med tanke på att en genomsnittsvilla förbrukar 140 kWh/m2/år tror jag inte att 200 kr/m3/år är så fel för en lagerlokal med sex meter i takhöjd.

 

Jag håller med om att en lagerlokal med 40 cm isolering och ventilation med återvinning förbrukar mindre energi, men så ser ju inte verkligheten ut. Det är inte direkt gratis att tilläggsisolera och byta ventilationssystem även om det med tiden troligen lönar sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...