Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

fm radio

Rekommendera Poster

skulle man kunna använda en sådan fm radio... nu tänker jag mest på batteriförbrukning.

 

http://s.aliexpress.com/BjMZ32Er

 

...jag vet att man får vad man betalar för... men man kan ju köpa en ny varje år med tanke på priset :)

 

nån tips på nån billig fm antenna som man kan ha uppe i masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, rolle50 säger:

Köp en vanlig bil antenn 50 kr

För att en vanlig bil-antenn ska funka behöver den ett jordplan som när den är monterad består av bilens plåt. Det funkar alltså dåligt på en båt av glasfiber. Bättre då med en T-antenn. 

https://m.clasohlson.com/se/FM-antenn/38-3349?gclid=EAIaIQobChMIxfCCofDb1wIViagYCh35tgJBEAQYASABEgJGaPD_BwE&gclsrc=aw.ds

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Gundj säger:

En av de absolut bästa FM-antennerna https://www.amazon.com/Magnum-Dynalab-ST-2-FM-Antenna/dp/B003ETW2F0 Det finns en ST-1 version också, men är nog utgången ur sortimenten.

Den är bra och behöver inget jordplan. Hade en sådan på huset hemma. En T-antenn är också bra men riktningskänslig. En vanlig bilradioantenn ska ha jordplan men sitter den tex i pushpit så brukar det fungera bra. Jordplanets betydelse vid mottagning är inte så stor, jämför med en vanlig transitorradio!

Vill man ha en bra antenn för marint bruk så har Shakespeare

En enkel och bra antenn på en segelbåt är en sladd spänd mellan däck och spridaren.

 

3 timmar sedan, Modesty77 säger:

skulle man kunna använda en sådan fm radio... nu tänker jag mest på batteriförbrukning.

För $5.34 är det bara att prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Modesty77 säger:

skulle man kunna använda en sådan fm radio... nu tänker jag mest på batteriförbrukning.

 

http://s.aliexpress.com/BjMZ32Er

 

...jag vet att man får vad man betalar för... men man kan ju köpa en ny varje år med tanke på priset :)

 

nån tips på nån billig fm antenna som man kan ha uppe i masten?

Det var dyrt på den siten...

 

Här tar de bara 3.70$ (strax över 30:-) https://www.ebay.com/itm/12V-Cars-Bluetooth-Kit-Wireless-MP3-Decoder-Board-Audio-Module-USB-with-Remote-v/272799101405?epid=2165965846&hash=item3f8417f1dd:g:Ey4AAOSwOLJZjBE-

 

Det är sanslöst vilka priser Kineserna kan sälja för... Handlar man på postorder i Sverige så kostar bara frakt o adm mer än vad Kineserna tar för prylen och frakten ingår.

 

De gånger grejerna inte har levererats så har det aldrig varit något strul med återbetalning. Jag använder PayPal och de håller koll på att leverantörerna sköter sig, så det gör de.

--------------------

Lite intressant att antennen kostar mer än mottagaren.... (även från Kina)

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den ska jag definitiv testa...jag var bara osäker på strömförbrukning, om jag tolkat beskrivningen rätt så är den minimal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

För att en vanlig bil-antenn ska funka behöver den ett jordplan som när den är monterad består av bilens plåt. Det funkar alltså dåligt på en båt av glasfiber.


Det går att fixa ett fullgott jordplan med en träpuck, några borrhål och ett halvdussin metallpinnar i lagom längd ut från mitten. En kvarts jobb.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, raol säger:

Det går att fixa ett fullgott jordplan med en träpuck, några borrhål och ett halvdussin metallpinnar i lagom längd ut från mitten. En kvarts jobb.

 

 

Glöm inte mäta hur mycket bättre signal du får! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100MHz, våglängd 3m. En 75cm antenn är en 1/4-vågs antenn.

 

Men, överdriv inte en mottagningsantenns avstämning. Det är en väldig skillnad när man ska sända, med en antenn som är dåligt avstämd eldar man bara för kråkorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag startade tråden tänkte jag att jag kommer klara mig med en billigt radio från Kina, och med en enkel antenn i masttoppen :)

... hadde ingen anning om att det fanns nåt som heter jordplan, nu har jag läst på en del, men har inte listat ut hur jag ska fixa detta enkelt och billigt :)

 

... vågar jag testa med en vanlig billig antenn i masttoppen och komplettera kanske med en sådan:

http://s.aliexpress.com/UnqInmqA

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med en vanlig bilantenn utan nåt annat först. Kommer säkert funka utmärkt. Men se till att du har en bra antennkabel eftersom det är en lång sträcka jämfört med antennkabeln i en vanlig bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Modesty77 säger:

... vågar jag testa med en vanlig billig antenn i masttoppen och komplettera kanske med en sådan:

Ska du ha en lång kabel från masttoppen så behövs förstärkaren om du inte har en bra/dyr antenn kabel.

Men FM-antenn i masttoppen är nog overkill. Troligen får du bättre mottagning med en enkelledare från pushpit till masttop.

Prova med en vanlig bilantenn i pushpit, det funkar.

Jag har en variant med en tråd i ett 6m metspö akter. Fungerar perfekt och bra även på MV/HF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg, en 1/2 vågs (eller längre) antenn behöver inget jordplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era svar...

undrar bara vad vanliga bilantenner har i våglängd?  finns nån standard där? i butikerna finns de med längder från 15- 45 cm... (de använder väl biltaket för att det blir 1/4 våglängd)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Modesty77 säger:

tack för era svar...

undrar bara vad vanliga bilantenner har i våglängd?  finns nån standard där? i butikerna finns de med längder från 15- 45 cm... (de använder väl biltaket för att det blir 1/4 våglängd)

De har antingen en förlängningsspole i botten (dvs är inte en rak tråd) eller är som en glest lindad spole hela antennen. Alternativt har man fullständigt struntat i allt vad anpassning heter. Inte alls ovanligt.

 

Som nämnts är det nämligen ofta stora marginaler på signalnivåerna på FM-rundradio, och inte sällan fungerar en liten sladdstump "tillräckligt bra" som antenn. Även om den kanske är 6-8dB sämre än en anpassad antenn med korrekta jordplan så kan det vara tillräckligt.

Lägg sedan till att riksradions kanaler sänder med horisontell polarisation (reklamstationerna däremot oftast vertikalt) så kommer "finantennen" att sitta på fel håll och tappa ett antal dB i effektivitet. Alltså om det aktiva antennsprötet är horisontellt eller vertikalt. Då är det genomnittliga skillnaden mot en fulantenn inte så stora längre. (Jämför TV-sändningar som är horisontella och därmed sprötens orientering på en TV-antenn).

 

Genom att vränga ut skärmen på en koaxkabel c:a 75 cm (alltså så att innerledaren blir blottad 75 cm och skärmen som täckte den vrängs ner utanpå isoleringen 50-75 cm) får man en riktigt hyfsad, t.o.m. anpassad dipolantenn som man kan lägga någonstans i båten, så högt som möjligt.

 

Skillnad är naturligtvis på kommunikationsradiosidan, där i princip allt är vertikalt polariserat, marginalerna mindre och att man har en sändare som måste få ut effekten i antennen för att inte bli för varm (och gå sönder).

 

Edit: Jag har f.ö. köpt och sålt ett antal av den föreslagna typen. Fungerar riktigt ok och är hyfsat känslig. MP3-spelaren är inte fel heller.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt ligger radioantennen instoppad i ett stuvfack. finns inte tillstymmelse till jordplan. Det är en bilantenn med vanligt stelt spröt. kanske någon meter i längd vad jag kommer ihåg. en vanlig antennsladd som satt i bilarna förr kopplar ihop radion och antennen, vet inte till vilken bilmodell antennen är, men det funkar säkert med vilken som. Funkar i alla lägen som jag varit med om hittills. Tror inte jag skulle få bättre mottagning om jag monterade den i masttoppen, känns mest som om det skulle bli en massa merjobb helt i onödan.

 Har en plastbåt med mahognyinredning.

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Minuten säger:

Har en plastbåt med mahognyinredning

Aha, det förklara det hela, mahogny ;) 

Det är väldigt många som har på liknande sätt och utan problem.

Den dagen man tycker man har dålig mottagning så flyttar man antennen, men inte till masttoppen, det är overkill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Minuten säger:

I min båt ligger radioantennen instoppad i ett stuvfack. finns inte tillstymmelse till jordplan. Det är en bilantenn med vanligt stelt spröt. kanske någon meter i längd vad jag kommer ihåg. en vanlig antennsladd som satt i bilarna förr kopplar ihop radion och antennen, vet inte till vilken bilmodell antennen är, men det funkar säkert med vilken som. Funkar i alla lägen som jag varit med om hittills. Tror inte jag skulle få bättre mottagning om jag monterade den i masttoppen, känns mest som om det skulle bli en massa merjobb helt i onödan.

 Har en plastbåt med mahognyinredning.

 

Så har jag  haft det i över 30 år nu, har alltid hört vad jag behöver från radion.

Min antenn av gummi ca 30 cm lång, skulle suttit på en truck, men hamnade i min båt istället.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spoiler

 



I gamla båten hade jag en fastmonterad "bilstereo" o högtalare i förpik o akterruff. I nya fanns ingen radio. För att fixa ngt köpte jag en enkel transistor. Funkar helt OK, Smidigt o ta med dit man vill i båten, tex vid kojen eller upp på land.

TIll nästa år ska jag byta till en lite större så jag får bättre ljud och så ska den ha blåtand så jag kan lyssna på musik o poddar via telefonen.

Tiden när man skulle höra sjörapporten vid fasta klockslag är ju förbi så nu handlar det mest om förströelse, så den gamla bil/båtstereon känns rätt passé.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Marrexxx säger:

Tiden när man skulle höra sjörapporten vid fasta klockslag är ju förb

Den bästa rapporten för oss idag är den som sänds på VHF, den är manuellt bearbetad av meteorologer  till skillnad från appar som bara är maskinbearbetade (men som oftast duger ganska bra).

--

Jag köpte en liten klass D förstärkare med inbyggd radio, fjärrkontroll, SD-kort och USB. Pris under 200kr. Fungerar riktigt bra med en trådstump som ligger på hyllan i förpiken. Typ denna:

 

https://www.ebay.com/itm/12V-100W-Car-MotorBike-Bluetooth-FM-HiFi-Stereo-MP3-Speaker-Audio-Amplifier-AMP/322343771899?hash=item4b0d2f9efb:g:Bv4AAOSw5cNYPbXz

 

FM-radio.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...