Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Årets julklapp - en cykel!?

Rekommendera Poster

För några dagar sedan presenterade Handelns utredningsinstitut årets julklapp, en el-cykel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.hui.se/arets-julklapp

 

Det måste vara klimatförändringarna som gör att en cykel blir en julklapp.

Nu försöker man ändra tillbaks klimatet genom att ge 350 miljoner kronor i bidrag till el-cyklar och då blir vintrarna kalla igen och jul-cykeln får stå i stallet bredvid fålar fem och krubban. Kanske står bakmaskinen kvar som sällskap.

 

För många år sedan brukade man få skidor, pulka eller varma kläder till jul.

Nu kanske inte HUI lyckats så bra med sina gissningar tidigare år.

https://www.expressen.se/dinapengar/har-ar-de-fem-samsta-arets-julklapp/

 

Bidraget är på 25 % och maximalt 10 000:- kr. Det räcker till massor med el-cyklar, men det hade ju räckt till ännu flera vanliga cyklar.

Varför ge bidrag till en dyr "lyxprodukt". Det känns som ett stöd till el-cykeltillverkare snarare än en klimatsatsning.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få innerstadsbor att överväga alternativ till bilen. Vanlig cykel övertygar bevisligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Varför ge bidrag till en dyr "lyxprodukt". Det känns som ett stöd till el-cykeltillverkare snarare än en klimatsatsning.

Politiskt trams.

Vägtullar och betalvägar är nog det effektivaste sättet att minska bilåkandet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna åtgärd är perfektt utformad för att nå miljöpartiets väljargrupper. Det är anledningen till den. Det är nog få som går från bil till elcykel pga detta. Däremot en hel del som köper en elcykel och låter den stå eller säljer den i utlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, AndW säger:

Denna åtgärd är perfektt utformad för att nå miljöpartiets väljargrupper.

Som motvikt till den lilla fadäsen med brunkolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill om årets julklapp och statliga beslut. Men el-cykel är grymt bra. Har kört el-cykel i 5 år nu och hade gjort det även om skatten hade varit 100%.

Jag köpte förvisso min från utlandet, gick inte att köpa i Sverige för rimliga pengar då, så det blev inte så mycket skatt till staten ändå :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, jimsson säger:

Man kan tycka vad man vill om årets julklapp och statliga beslut. Men el-cykel är grymt bra.

Jo det har jag också upptäckt när jag provat. Det går utmärkt att cykla till båten (men man får ta bilen ibland annars tror folk man blivit av med körkortet).

Nu har jag fått ett dilemma. Jag har en riktigt bra cykel som jag tänkte köpa elektriskt framhjul till. Men med skatteåterbäringen så kostar det ungefär lika mycket som en ny cykel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

...

Jag har en riktigt bra cykel som jag tänkte köpa elektriskt framhjul till. Men med skatteåterbäringen så kostar det ungefär lika mycket som en ny cykel.

Ett prylsamhälle där politikerna sponsrar en extra cykel som du egentligen inte behöver och framför allt inte kan använda samtidigt som den bra cykel du redan har. Det är ju en fantastisk miljösatsning.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Mackey säger:

Det är ju en fantastisk miljösatsning.

Allt för att MP inte ska åka ut ur riksdagen och vissa ska  kunna fortsätta regera med deras stöd. 

Inte lätt att vara politiker! 

Kunde man inte fått 25% tillbaka på nya segel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan, bhemac säger:

Allt för att MP inte ska åka ut ur riksdagen och vissa ska  kunna fortsätta regera med deras stöd. 

Inte lätt att vara politiker!

Kunde man inte fått 25% tillbaka på nya segel?

Eller varför inte 25 % skattesubvention på segelbåtar.

 

Jag röstade en gång för länge sedan på MP för att få in miljöfrågorna i riksdagen, men det ångrar jag nu. MP tycker jag helt har tappat fokus och blivit ett röstfiskande storstadsparti med politiker som själva inte lever som de lär.

Trist!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...