Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Leifsu

Läckage Martec slutna kretsen

Rekommendera Poster

Som syns på bilden så läcker min Martec färskvattenkyl. Det började i slutet av säsongen och fortsätter nu på land. Jag har inte kunnat hitta något läckage från någon slang och inte alls från toppen på kylen (den övre grövre delen). Utan det är på den klenare nedre delen som vätskan kommer. Det är sötvattenkretsen så det är blå glykolblandning som läcker ut. Kylen är från slutet av 70-talet/början av 80-talet. Har godset tagit slut så det läcker rakt genom metallen eller finns det något annat det kan vara? Ännu mer vätska vid det nedre svepet, trots avtorkning.

DSC01277 (2).JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att avgöra vad det är för metall under den gröna färgen, det kan vara mässing eller koppar. Två olika metaller (rostfritt - mässing/koppar) bildar alltid ett galvaniskt element. Du ska nog lossa på det rostfria svepet och titta hur det ser ut under det. Skrapa med en kniv, peta runt med en syl eller segelmakarnål i alla ojämnheter du hittar och försök få in spetsen i håligheterna. Det kan vara småhål rätt igenom mässingsgodset....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva isär den och kolla godset, du ska ju ändå byta offeranod och göra rent i havsvattenkanalerna. Då ser du säkert var det kan läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade loss den och tog hem den. 

Såg att slangarna var väldigt slitna på vissa ställen och de kan vara del av problemet.

 

Gjorde sedan en enkel tryckprovning genom att köpa meterlånga genomskinliga slangar.

Hängde upp den och fyllde med tratt vatten i slangarna.

Först sötvattenkretsen och sedan sjövattenkretsen.

Det var en rejält blöt övning. Dels måste man hålla upp tratten lite så luften kommer ut, dels så är det lätt att hälla över och sedan kan det läcka massor eller inte alls.

 

Sötvattenkretsen läckte massor genom otätt kylarlock.

Sjövattenkretsen var helt tät sånär på att det fuktade igenom kring gängan på offeranoden.

Lät sjövattenkretsen vara fylld över natten.

 

Ska nu beställa nytt lock av Martec (de avslöjar inte vad det är för lock) och sätta gängtejp på offeranodens gänga.

 

Det som fuktade synligt på värmeväxlaren var nog bara kondens!  

Men  tvivels utan läckte den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte den ser ut som min Martec men kanske är samma. Min är stående.

Min frös och vattnet rann ut vid övre locket. Det visade sig att locket mer eller mindre lossnat i lödningen. Men det var inga problem att l(hård-)öda dit det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara klokt att sätta gängtape på offeranodens gängor, där vill man väl ha god kontakt?

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast brukar vara att koppla värmeväxlarens ingående rör till kranvattnet/ trädgårdsslangen och täta utgående rör med plugg eller tummen. Testa en krets i taget. Detta ger ett visst övertryck och tydligare indikering på eventuellt läckage både utåt och internt mellan kretsarna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...