Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Annkum

Kan jag jobba hela vintern?

Rekommendera Poster

Hejsan!

vi köpte i juli en beason 31:a. Nu har vi tänkt att fixa lite inombords. Ska måla lite. Slipa lite osv...

Båten står uppe och täckas med press. Tänkte ha två stora fuktslukare i den. Kan jag slipa och måla under hela vintern; eller måste jag vänta till typ mars när det är varmare och kanske torrare?

 

//AnnaMaria 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lackade inredning i 15 minusgrader en vinter, torkade gräsligt sakta men blev bra till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet så är det bra att ha en avfuktare istället. Ska du vara där och andas ”hela tiden” så blir torrbollar snabbt fulla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter ju att du har värme  båten.

Jag jobbar ofta med mina båtar under vintern. Ett år skulle jag renovera förpiken och limma på isolering (liggunderlag från Ö&B) på skrovsidorna och under däcket. Den dan jag skulle börja med jobbet det 15 minusgrader ute.

Åkte till byggvaruhuset och köpte betongtäckningsmatta. Tog till lite i överkant, men jag la på allt. Det blev 5 cm på skrovsidorna och 15 cm på däcket. Dan efter var det så varmt på skrovsidorna att det inte var nåt problem att limma med det vattenbaserade vägg och golvlimmet.

När jag jobbar mycket i båten vintertid brukar jag täcka sittbrunnen så att jag får ståhöjd i "tältet".

Jag ligger i sjön året om och har ju kvar masten. För att få skapligt tätt brukar jag bygga tältet av två presenningar som jag slitsat upp för masten. Den undre med slitsen akteröver och den övre med slitsen föröver. Lägger också distanser bestående av entumsbräder (22x95 i modernt språk)

Brukar också ha en lätthanterad öppning där presenningarna går om lutt 

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vintertackning.html

 

Har du värme i båten, så är det helt onödigt med luftavfuktare.

 

5a1900790ac20_IsoleratBB.jpg.54a67453b94748237966d174d64942f7.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, AndW säger:

så blir torrbollar snabbt fulla.

Framförallt framåt kvällskvisten ;)

 

En elektrisk avfuktare är väldigt effektiv och avger även lite värme. Min från Biltema drar 210W varav det mesta värmer upp luften. Men den behöver 5 eller helst 10°C för att vara effektiv. Kan man hålla den temperaturen så kan man göra de flesta arbeten ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Framförallt framåt kvällskvisten ;)

 

En elektrisk avfuktare är väldigt effektiv och avger även lite värme. Min från Biltema drar 210W varav det mesta värmer upp luften. Men den behöver 5 eller helst 10°C för att vara effektiv. Kan man hålla den temperaturen så kan man göra de flesta arbeten ombord.

 

Gärna 15 grader - lacken torkarmen kroppen fryser. :wacko:

På den tiden man hade glödlampor eller halogenlampor gav de ju mycket värme. Dvs - temperaturen höjdes när man var och jobbade.

 

En glödlampa ger 97 % värme och 7 % ljus av tillförd energi.

Med LED-belysning är det väl tvärt om. :mellow::blink::wacko::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tvätta, slipa, demontera, laga, spackla osv. Bara det brukar ta längre tid än man tror. 

Lacka kan man göra utan värme i minusgrader så länge du kör med enkomp-produkter; framåt februari brukar luften vara torr och du får riktigt fina resultat. Fukten är större bov än kylan. 

Limma brukar kräva plusgrader. 

 

Dvs - ja; du kan börja nu om du planerar ditt arbete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gärna 15 grader - lacken torkar men kroppen fryser."

De bästa lack-resultaten uppnås enligt min mening i relativt låg temperatur.

Förutsätter:

1. Adekvat relativ fuktighet (Bhemac:s avfuktning).

2. Dammfritt (inne i en båt uppfylls kravet lätt).

3. En temperatur mellan 8-12 grader.

Lacket torkar långsamt men ligger som om ett proffs skulle ha strykt det...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...