Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Popupgbg

Bygga ny instrumentpanel

Rekommendera Poster

Jag ska göra nya instrumentpaneler till vår Skilsö 33 Sport. 

 

De som är monterade i original är gjorda i valnötsmönstrad plast och inte speciellt fina. Min tanke är att ytan ska vara i kolfiberlook men nu till min fundering.

Vad ska jag använda för material till stommen, alltså själva plattan som instrument och brytare ska sitta i och som ska få ett kolfiber liknande yta.

 

Jag har inte mätt tjockleken än på befintliga paneler än men jag uppskattar dessa till 4-6mm 

 

På bilderna kan Ni se vad som ska bytas ut, ska även byta ut brytarna till mindre brytare som sitter tätare ihop, troligen i en egen panel med automatsäkringar. De instrumenttavlor som ska vara monterade har vit botten och kromad ring.

 

Tacksam för tips.

IMG_20171001_132123.jpg

IMG_20171001_132517.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag ge ett förslag: prova "kolfiberutseendet" genom att använda lite vinylfolie på nuvarande panel först. Det är rätt bra grejer som säljs nuförtiden och du får en känsla för om du gillar utseendet utan att investera så mycket i material och arbete.

Redigerad av HumptyDumpty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande paneler kommer jag bara att malla av ytterkant ifrån då det är nya instrument har andra diametrar än de gamla, de nya instrumenten ska även placeras om så jag ser ingen större nytta av att foliera de befintliga panelerna i och med att jag redan vet vad jag vill ha....vet bara inte vad jag ska använda som "stomme" till de nya panelerna......men tack för dit svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att polykarbonat är rätt material, det är lätt att bearbeta och spricker inte. Nackdelen med polykarbonat är att det är UV-känsligt men det är ju inget problem här. Möjligen skulle man även kunna använda skummad PVC men polykarbonat är starkare.

Gå till tex en skylmakare, de folierar ofta bilar. Om du inte vill lägga på folien själv så kan de ofta göra sådana här jobb ganska billigt och de har ofta spillbitar att använda.

Skulle du vilja ha text mm så kan de oftast printa det på folien.

Min lokala skyltmakare folierade sin bil med kolfiber, riktigt coolt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag skaffat narvad ABS för nya paneler till 2018. Jag tror det blir bra, annars får man skaffa något annat till 2019....;)

image.png.1a9443dc47632e5f9d7dd3cfe371e493.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

By the way, jag byter ut de 3 gråa delarna som instrument och brytare sitter på.

Husky instrument.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog frestats att använda aluminium av ungefär samma tjocklek.

Antingen borstad, eller täckt med kolfiberfolie.

Jag gjorde så i en bil som jag byggde en gång, en kitcar.

Klart det var ett himla jobb att skära ut fyrkantiga hål i aluminiumet, runda är ju lättare, men med en kapskiva i en Dremel så gick det rätt så lätt. Iofs hade jag ett koordinatbord i pelarborrmaskinen, men då ingen passande pinnfräs, det har jag nu...

Första gången den panelen monterades hade jag innan haft en lite slipskiva i pelarborrmaskinen och med den borstat fram ett fiskfjällsmönster i aluminiumet, hade då hjälp av koordinatorbordet i pelarborrmaskinen, ett jobb som tog lång tid.

Men efter ett par år tröttnade jag på det mönstret, och då inredningen ändå gjordes om köpte jag skitbillig självhäftande vinyl med kolfibermönster på Jula som jag lade på, den sitter kvar ännu, har inte släppt någonstans, trodde att det skulle behövas göras om, men den panelen är skyddad från solljuset.

 

I nimbusen gjorde jag strömbrytarpanler av rostfri 1,5 mm plåt, där hade jag enbart strömbrytare och automatsäkringar med runda monteringshål, samma pelarborrmaskin med koordinatbord användes, men det förbrukades ett och annat borr, trots smörjning och kylning. Rostfritt/syrafast stål är rätt otacksamt att jobba i, ett bra sätt att förbruka verktyg på...

 

I nuvarande båt har jag gjort en enkel liten panel för strömbrytare till vindrutetorkare, 1,5 mm aluminiumplåt som klätts med ett "kosntläder", liknande det på Kanes bild ovan.

 

Jag har tidigare gjort paneler för instrument och stömbrytare av diverse olika sorters plast, både till båtar, bilar och andra grejer, det finns hålsågar som är 51mm, instrumenten är 52 mm, med litet inslipning funkar det, men oavsett om det är polykarbonat eller annat material är det litet halvsvårt att jobba i tycker jag, det gäller att ha "långsamma verktyg" då annars plasten smälter av sticksåg och borrmaskin, jag sågar sådant i bandsågen, där det långa sågbladet leder bort värmen mot bandsågens stora hjul.

 

En betydligt billigare och enklare bil, en kompis beach-buggy på bottenplatta från en gammal VW, fick en instrumentpanel av en bit överblivet laminatgolv, skulle föreställa mörk ek, det skulle gå snabbt att bygga och det fick inte kosta någonting. Men resultatet blev häpnadsveckande bra, ser snyggare ut än den bilen i övrigt. I den panelen sitter det tre 52 mm VDO-instrument samt några strömbrytare och några kontrollampor, ja även en bilstereo.

 

I nuvarande båt skall det in en liten panel med dimmer för takbelysning och mysbelysning, funderar skarpt på om jag skall ta till laminatgolvet igen, har några spillbitar som liknar mahogny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Georg_Ohm said:

men det förbrukades ett och annat borr, trots smörjning och kylning. Rostfritt/syrafast stål är rätt otacksamt att jobba i, ett bra sätt att förbruka verktyg på...

 

Ursäkta off-topic-kommentar men: Jag har sagt det förut och säger det igen: mitt bästa GDS/DIY råd är att använda vanligt vatten (gärna med en iskub) för att kyla borr när man jobbar i rostfritt, mycket bättre än olika former av oljor. Det fina med vatten är att det kyler, smörjer och säger till när det börjar bli varmt (ångar), bara att doppa borret igen när man ser ånga. Det tar en stund att göra jobbet men man förbrukar inga borr alls om man är tålmodig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

annars plasten smälter av sticksåg och borrmaskin

Typiskt sk "plastglas". Polykarbonat är det som klarar sig bäst.

 

Vill man göra det enkelt för sig så lämnar man det till en firma som har en vattenskärare. Kostar några hundra men resultatet blir perfekt.

 

Rostfritt känns inte så jättesmart i solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och kände på 5mm skummad PVC och kändes allt i mjukaste laget, flexade väldigt mycket tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-24 på 00:26, Kane säger:

Själv har jag skaffat narvad ABS för nya paneler till 2018. Jag tror det blir bra, annars får man skaffa något annat till 2019....;)

image.png.1a9443dc47632e5f9d7dd3cfe371e493.png

 

Var hittade du denna plast, tacksam för tips, finns det någon i Gbg som har detta så är det ännu bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fixade det via en "vanlig" plastfirma i Sthlm, http://akriform.se/

Borde vara lätt att hitta i Gbg också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...