Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Dannebo

skiljerelä.

Rekommendera Poster

Kan någon vänlig själ förklara med enkla termer för mig hur jag kopplar in ett skiljerelä mellan mina batteribankar och generatorn i båten. Grovlek på kablar och hur jag skall dra dem. Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nämner generatorn så gissar jag att vi talar om ett vanligt relä (dock oftast med lite högre strömkapacitet på kontakterna) som kopplar ihop bankerna när generatorn laddar - och som då är kopplat till generatorn.

 

Reläets kontakter kopplas mellan plus på motorbatteriet och plus på förbrukarbanken. Lämpligen monteras reläet i närheten av batterierna, och en kabelarea på 10mm² räcker oftast och blir över (då vi ju heller inte talar om många meter mellan relä och batteri vid den placeringen).

Visst, Skyllermarks säger säkert startkabeldimensioner, men det ger endast teoretisk förbättring men en massa praktiska bekymmer. Och är mycket dyrare.....

 

Reläets styrspole kopplar du mellan motorjord och generatorns laddlamputgång, ofta benämnd D+. Nu skriver du inte vad det är för motor, men det gäller för de flesta.

 

Vad som nu händer är att batteribankerna är isärkopplade så länge motorns startnyckel är avstängd eller är omvriden och generatorn inte laddar (laddlampan tänd). Så fort generatorn börjar ladda kommer reläet att dra och koppla ihop batteribankerna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mer avancerad variant av Biltemareläet (Inte på Biltema dock) som känner av spänningen på båda batteribankerna och kopplar ihop så att laddning optimeras.

I mitt fall har jag generatorladdning och solpanelladdning in på startbatteriet och får då förbrukarbatteriet laddat oavsett om det är solpanelen eller generatorn som laddar.

Med ett dubbelverkande relä kan solpanelen sitta kopplad på förbrukarbatteriet.

Det ger förmodligen aningen bättre laddning av förbrukarbatteriet när motorn är avstängd.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

Kan du kanske förklara varför du vill ha ett skiljerelä?
Du kanske har två separata batteribankar/ batterier, där den ena är till för start av motorn och den andra för saker som drar ström när motorn är avslagen som t.ex. kylskåp , värmare, belysning.

Stämmer det?

Men TS har ju redan klargjort det i sin ursprungsfråga när h*n skrev "...skiljerelä mellan mina batteribankar...".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Gundj säger:

Det finns en mer avancerad variant av Biltemareläet

En typisk NallePuh produkt, det låter så bra tills man tänker efter.

En start tar någon Ah, generatorn återladdar detta på runt 20 min, sen är startbatteriet åter fulladdat.

Solcellsregulatorn bestämmer sin laddning utifrån batteriets spänning. När man då kopplar ihop ett fullt startbatteri och ett halvfullt husbatteri får inga ev dem optimal laddning.

Den enda extra laddning startbatteriet kan behöva är för att kompensera för sin självurladdning. Självurladdningen ökar med batteriets ålder. 

Vill man ha ett garanterat fulladdat startbatteri så sätt en 10W solpanel + regulator, kostnad 2-300kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Peter_xyz säger:

 Skiljereläet ser till att ditt startbatteri aldrig blir urladdat utan all ström du förbrukar när du ligger still tas från förbrukarbatteriet,

Jo, men det vet nog redan de flesta i den här tråden. Och det du beskriver är ju precis vad ett vanligt generatorstyrt skiljerelä gör, eller hur ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_xyz säger:

Jag är inte så säker på det. Du vet det. Det inbegriper inte alla. Jag försöker bidra som så många här. Du tillför inte kunskap med din invändning.

Jo, det tycker jag.

Jag förtydligade att det du beskrev är exakt vad ett vanligt generatorkopplat skiljerelä redan gör. Tro't om du vill ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Detta blir ju larvigt! Vad tillförde du?

Då skriver jag det igen: Att man kan uppnå precis den separation i situationen du beskriver med ett vanligt enkelt relä kopplat till generatorn (hur har jag beskrivit en bit upp), utan att blanda in något med vare sig enkelt eller dubbelt spänningskännande elektronik.

 

Ungefär det bhemac också är inne på. Vet inte om TS tycker det är "larvigt", det är i alla fall svar på TS fråga :P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Kan du kanske förklara varför du vill ha ett skiljerelä?
Du kanske har två separata batteribankar/ batterier, där den ena är till för start av motorn och den andra för saker som drar ström när motorn är avslagen som t.ex. kylskåp , värmare, belysning.

Stämmer det?

Exakt så är det. Jag har en batteribank till förbrukning. Dvs kylskåp, vhf, belysning etc. Det sitter idag en solcell till förbrukningsbanken. Men känner att det inte riktigt räcker till. Så skulle vara gött med lite fräsch ström i banken när jag drar igång md21:an 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Ok! Du vet! Kan du beskriva hur man kopplar då?

Läser du inte ens inläggen du svarar på, gav ju en hint var du skulle titta ?

Men för att vara tydlig: Du kan ju läsa tredje inlägget uppifrån.....:)

 

TS: På din MD21lär du ha en "vanlig" konventionell laddregulator och kopplingen på laddlampan bör därför fungera.

Men du talar om förbrukarbanken, sedan "Så skulle vara gött med lite fräsch ström i banken när jag drar igång md21:an" . Är det i förbrukarbanken du vill ha mer kräm innan du drar igång motorn ?  Varför ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Peter_xyz säger:

IngemarE: Du verkar arg. Med all respekt hör inte ilska hemma här.

Inte ilsk alls. Inte arg heller. Tycker bara det är synd att det är så uppenbart att du skriver utan att läsa. Det blir liksom lite självmål då...

 

Låt oss nu koncentrera oss på TS fråga. Framförallt var TS egentligen vill ha lite "fräsch ström"...och varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min vilda fantasi trodde jag att generatorn laddade startbanken för att sedan gå över och ladda förbrukarbanken med hjälp av skiljerelä. Men nu har jag förstått att det inte fungerar på det viset. Så jag tackar alla för hjälpen. Nu behöver vi inte bråka om skiljerelä mera 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Dannebo säger:

I min vilda fantasi trodde jag att generatorn laddade startbanken för att sedan gå över och ladda förbrukarbanken med hjälp av skiljerelä. Men nu har jag förstått att det inte fungerar på det viset. Så jag tackar alla för hjälpen. Nu behöver vi inte bråka om skiljerelä mera 😉

 

Blybatterierna laddas med konstant spänning, till skillnad från många andra som laddas med konstant ström (NiMH o.s.v.). Det är sedan batteriet själv som avgör hur mycket ström det vill sluka i sig, beroende på laddtillstånd o.s.v.

 

När motorn går och generatorn laddar, strävar den efter att lägga ut en konstant spänning på c:a 14V. Om inte strömuttaget blir för stort (eller varvtalet för lågt) orkar den det. Annars sjunker utspänningen.

I detta läge kopplar den enkla generatorstyrda lösningen ihop batteribankerna, dvs alla batterier blir parallellkopplade till denna spänningskälla på 14V. Varje batteri slukar i sig så mycket ström det tycker sig behöva. Motorbatteriet - som nästan alltid är nära fulladdat - tar inte mycket, bara precis efter starten för att återfylla det som gick åt. En urladdad förbrukarbank kan däremot ibland vilja ha så mycket att generatorn inte orkar hålla emot, utan spänningen sjunker initialt lite tills jämvikt uppnås.

I detta läge med kanske 13,5V kan man tro att motorbatteriet laddas ur till förbrukarbanken, men den strömmen är faktiskt mycket liten. Och efter bara en liten stund sjunker oftast en hög initialström även till en stor förbrukarbank som är urladdad ganska mycket. Min 400Ah-bank slukar sällan i sig över 20-30A.

 

I princip så stämmer alltså det du skriver - att motorbatteriet kan sägas laddas upp först, sedan förbrukarbanken. Fast egentligen laddas de samtidigt, men motorbatteriet tar inte lika mycket av kakan som den vanligen mer urladdade förbrukarbanken, och blir s.a.s. "färdig" tidigare.

Man skall inte konstra till det för mycket. Låt batterierna sköta sin laddning så brukar det bli rätt bra - de som är dåliga slukar i sig mer, de som är bra mindre - från samma spänning.

 

Och när du stänger av kopplas de isär - och motorbatteriet får vara ifred.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, IngemarE säger:

 

Blybatterierna laddas med konstant spänning, till skillnad från många andra som laddas med konstant ström (NiMH o.s.v.). Det är sedan batteriet själv som avgör hur mycket ström det vill sluka i sig, beroende på laddtillstånd o.s.v.

 

När motorn går och generatorn laddar, strävar den efter att lägga ut en konstant spänning på c:a 14V. Om inte strömuttaget blir för stort (eller varvtalet för lågt) orkar den det. Annars sjunker utspänningen.

I detta läge kopplar den enkla generatorstyrda lösningen ihop batteribankerna, dvs alla batterier blir parallellkopplade till denna spänningskälla på 14V. Varje batteri slukar i sig så mycket ström det tycker sig behöva. Motorbatteriet - som nästan alltid är nära fulladdat - tar inte mycket, bara precis efter starten för att återfylla det som gick åt. En urladdad förbrukarbank kan däremot ibland vilja ha så mycket att generatorn inte orkar hålla emot, utan spänningen sjunker initialt lite tills jämvikt uppnås.

I detta läge med kanske 13,5V kan man tro att motorbatteriet laddas ur till förbrukarbanken, men den strömmen är faktiskt mycket liten. Och efter bara en liten stund sjunker oftast en hög initialström även till en stor förbrukarbank som är urladdad ganska mycket. Min 400Ah-bank slukar sällan i sig över 20-30A.

 

I princip så stämmer alltså det du skriver - att motorbatteriet kan sägas laddas upp först, sedan förbrukarbanken. Fast egentligen laddas de samtidigt, men motorbatteriet tar inte lika mycket av kakan som den vanligen mer urladdade förbrukarbanken, och blir s.a.s. "färdig" tidigare.

Man skall inte konstra till det för mycket. Låt batterierna sköta sin laddning så brukar det bli rätt bra - de som är dåliga slukar i sig mer, de som är bra mindre - från samma spänning.

 

Och när du stänger av kopplas de isär - och motorbatteriet får vara ifred.

 

Men som det är idag är endast start batterierna kopplat till generatorn. Och förbrukarbanken är åtskild från dessa och laddas enbart av en solpanel på fördäck. Så vid halvkasst väder orkar inte solcellen med riktigt. Därför skulle jag vilja kunna ladda även de batterierna genom generatorn emellanåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla tider har jag kört med generatorstyrt relä, nästan alltid med ett billigt 40A relä. Det har fungerat bra. En modifiering jag gjorde var att sätta in ett tidrelä så att enbart startbatteriet laddas först. Det blev så tungt för min lilla diesel.

Ett otal gånger har jag ritat upp för folk hur de ska koppla och sen fått svara på följdfrågor.

Numera rekommenderar jag Biltemas relä. inga frågor och alla är jättenöjda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Dannebo säger:

Men som det är idag är endast start batterierna kopplat till generatorn. Och förbrukarbanken är åtskild från dessa och laddas enbart av en solpanel på fördäck. Så vid halvkasst väder orkar inte solcellen med riktigt. Därför skulle jag vilja kunna ladda även de batterierna genom generatorn emellanåt

 

Antingen köper du reläet som bhemac rekommenderar, eller ett vanligt relä och monterar enligt min beskrivning i tredje inlägget, kopplat till generatorns laddlampeanslutning. Vill du ha lite marginal och inte tror ett 40A håller så kör med detta: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113

 

Absolut att du skall koppla in ett relä i vilket fall, av någon sort. Det kommer lösa det mesta.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Dannebo säger:

Men som det är idag är endast start batterierna kopplat till generatorn. Och förbrukarbanken är åtskild från dessa och laddas enbart av en solpanel på fördäck. Så vid halvkasst väder orkar inte solcellen med riktigt. Därför skulle jag vilja kunna ladda även de batterierna genom generatorn emellanåt

Den största förbrukningen i normala fritidsbåtar är från förbrukarbatteriet. Startbatteriet belastas ju bara när du trycker på startknappen.

 

Slutsats: Det är förbrukarbatteriet (eller batterierna) som du ska koncentrera dina laddningsresurser mot. Du måste låta generatorn ladda ditt förbrukarbatteri så snart du startar motorn. Solceller hjälper till att förbrukarbatteriet inte laddas ur lika snabbt men om du har för liten effekt på din solcell (solceller) så kommer de inte att orka tillföra ström i samma takt som du förbrukar den.

 

Mitt råd: Skaffa ett skiljerelä som kopplas in som beskrivits ovan. Se till att generatorn kopplas mot förbrukarbatteriet så att det får laddning så fort du startat motorn. Om du fortfarande inte klarar av att hålla uppe laddnivån i förbrukarbanken så fundera  på om du ska skaffa mer solcellseffekt. Alternativt så kan ditt förbrukarbatteri vara så nedgånget att det är dags att byta ut det. Om du ofta och många gånger haft väldigt låga spänningsnivåer på batteriet så slits det hårdare och tar fortare slut. Batterier är förbrukningsvara. Missskötta (djupurladdade) batterier är ännu mera förbrukningsvara...

 

Ett alternativ är att göra som Bhemac skrivit ovan: Skippa skiljeräet. Skaffa en liten solcell som enbart laddar startbatteriet. Låt både generator och befintlig solcell ladda förbrukningsbatteriet.

 

Jag har själv 200W solceller liggande platt på rufftaket kopplade till en batteribank på 300Ah. Jag startar kylboxen vid sjösättning och stänger av den vid upptagning. Utöver det så har jag rätt effektkrävande instrumentering ombord. De korta stunder jag kör med motorn (seglar mestadels) samt solcellerna räcker för att hålla batterierna välladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Lintott säger:

Den största förbrukningen i normala fritidsbåtar är från förbrukarbatteriet. Startbatteriet belastas ju bara när du trycker på startknappen.

Startmotorn på MD21 är på 1,8 Hk

1 Hk = 736 W har jag för mig.

1,8 x 736 = 1325 W

P = U x I ==> I =P/U

1325 / 12 = 110 A

110 A i 20 sekunder = 0,6 Ah

Det laddar man ganska snabbt!

 

En plotter drar väl cirka 12 W = 1 A

1 A x 6 h = 6 Ah

Det är 10 ggr mera än startmotorn.

 

Några glödlampor tända ett par timmar på kvällen

4 st x 10 W /12 V x 2 h = 6,7 Ah

 

Vi har numera ett startbatteri på 16 Ah (MC-batteri) för att starta vår nya 25 Hk Beta Marine och en förbrukningsbank på 3x80 Ah = 240 Ah.

 

Battery brain eller liknande tycker jag är en vettig produkt som stänger av förbrukningsströmmen när man nått ned till en lämpligt inställd spänning. Då kan man koppla ihop startbatteri och förbrukningsbatteri och ha en stor batteribank som både startar motorn och används för förbrukning.

 

Det är ju lite onödigt att ha en massa stora startbatterier (om man nu har det) som nästan inte används...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

- - -

Battery brain eller liknande tycker jag är en vettig produkt som stänger av förbrukningsströmmen när man nått ned till en lämpligt inställd spänning. Då kan man koppla ihop startbatteri och förbrukningsbatteri och ha en stor batteribank som både startar motorn och används för förbrukning.

 

Det är ju lite onödigt att ha en massa stora startbatterier (om man nu har det) som nästan inte används...

 

Mackey

Jo, håller helt med dig. Å så ser det ut i min batteribox med 300Ah förbrukningsbatterier som även används till att starta motorn med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Battery brain eller liknande tycker jag är en vettig produkt som stänger av förbrukningsströmmen när man nått ned till en lämpligt inställd spänning. Då kan man koppla ihop startbatteri och förbrukningsbatteri och ha en stor batteribank som både startar motorn och används för förbrukning.

Ja det är vettigt men jag tycker man ska ha ett "nödbatteri" ombord. Det kan mycket väl vara ett 10A batteri, typ de som används i larm mm.

Jag hjälpte en kille med att få ett säkrare elsystem. Grunden är att alla navigationsel har en egen central (det har jag och den kan matas från olika källor)

I hans system blev det en 12Ah "byackumulator" från Biltema. Laddas via DC/DC omvandlare från ordinarie husbatteri.

På fartyg är "bryggan" nödmatad från nödgeneratorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...