Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leifsu

Vad är det som läcker från min motor?

Rekommendera Poster

Blir inte klok på vad det är som läcker från min Yanmar YSB8.

Behöver tips på vad den lite gulaktiga vätskan kan vara och gärna var den kan komma ifrån.

Båten står täckt på land, så det är inte regn eller läckage utifrån.

Möjliga kandidater är motorn, bränsletanken, septitanken eller något rör.

Tog upp ett par, tre liter blandad vätska (en hel del glykolblandat vatten från sjövattenkretsen) för en dryg vecka sedan från tråget under motorn och från kölsvinet.

Nu var det dags igen med några deciliter.

Jag har försökt hitta varifrån det läcker och sett  vätska från vevhusventilationen (tror att den heter så, det är toppen på motorn jag menar. I och med liggande cylinder är den längst till vänster). Vi Martec-kylen hittade jag också vätska. Hittade några slangklämmor som jag kunde dra åt lite och lite diesel kring en lednings anslutning. Den anslutningen är av typen en ring med en skruv igenom, men gick inte dra åt mer.

Mycket tacksam för råd5a17114a92b68_DSC01244(2).thumb.jpg.4021ea6b120d8699e9eca9b4467d9715.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vätskan någon lukt ?
Ser ut som hydraulolja eller urin, men det skulle du väl känna på lukten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att det är dieselbränsle. Det ser inte ut som det blandar sig med glykolvattnet (Det blåa) Har du kollat luftningsskruvarna på filter och insprutningspump? Urin tror jag inte att det är!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lukta och eventuellt smaka försiktigt på vätskan.

Den ser fet ut, jag gissar att det är diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har helt rätt, det var diesel. Gick långt från båten med en bit hushållspapper indränkt i vätskan. Brann väldigt bra och riktigt riktigt länge... inget man bör testa i vasken! Har nu konstaterat läckage vid åtminstone hälften av slangklämmorna och dragit åt dem. Så här långt har jag sett att på ett ställe läcker det fortfarande, i övrigt ser det bra ut. Tror och hoppas att dieselläckaget är nere på en sådan nivå att det åter är försumbart. Så här illa har det absolut inte varit tidigare, undra om temperaturen påverkar, låg temp stort läckage, hög temp litet läckage.

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Leifsu säger:

- - 

Har nu konstaterat läckage vid åtminstone hälften av slangklämmorna och dragit åt dem. Så här långt har jag sett att på ett ställe läcker det fortfarande, i övrigt ser det bra ut.

- - -

När man drar slangklämmor hårt ett antal gånger så kan de bli slitna i skruvspåret så de kuggar över. Köp nya (rostfria) och montera för att se om det blir bättre. När du byter så passa på att kolla att slangkämmorna inte skurit in i slangen så den skadats och därför läcker.

Sen är det ju så att gammal gummislang har åldrats och kan vara rätt dålig (sprucken) även om ytskiktet ser bra ut. YSB8 är ju en rätt ålderstigen motor och om det är orginalslangar så har de ju varit med några år...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...