Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fins

Verktygslåda för båten

Rekommendera Poster

Har gjort en liten plastlåda 8x8x30 cm som passar i ett fack. Den rymmer de verktyg som krävs för att riva dieseln i småbitar och rigga på/av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar flerfunktionella saker.

Utan att behöva skaffa multitänger för dyra pengar, som ändå oftast inte duger mycket till så kan man hitta verktyg med fler än en funktion och därmed hålla ner antalet prylar.

Jag har en utmärkt skruvmejsel från Kamasa  Som har ett antal klingor i skaftet. Mycket bättre än bitsmejslar som ofta blir lite grova.

En bra kombitång som kommer från en MC-verktygssats duger till mycket.

Jag har lagt lite tid på att prova vilka fasta nycklar och hylsor som går åt för att klara nödreparationer ute. Det är förvånansvärt få om man planerar lite.

Sedan är ju ståltråd, buntband och gaffatejp nödvändigt samt en bra kniv.

Och trots att jag inte är vän av multitänger så har en sådan sin plats i lådan, jag är säker på att jag skulle behöva den om den inte var med.

Ett sortiment skruv, mutter, slangklammer och kabelskor följer också med.

Samma princip försöker jag följa i campingbilen.

En bra lösning på verktygslådan blev för mig två överblivna necessärer en till varje fordon.

Tyngre grejer som hammar till bergkilar osv bor i en säck i ankarboxen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en plano plastlåda med småfack som fäller upp sig med locket, som en klassisk fiskelåda. Perfekt för skruvar, brickor sprintar etc då facken går att ändra storlek på med flyttbara väggar. Jag har även två enkla plastlådor med tråg högst upp, såna hammarplast som finns i alla storlekar överallt, ica, bauhaus mfl. Dessa valde jag i en storlek som passar perfekt i en stuv under durken, för alla "bra å ha" grejer som filter, impeller extralanterna mm mm. 

Verktygen ligger i trågen och planolådans botten.  

En hylsnyckelsats och låda med kontaktpressningsgrejer är också med. 

En riktigt bra bitsmejsel från bacho är det överlägset mest använda verktyget. Med den och hylsnyckelsatsen fixar man det mesta. En filteravdragare i rätt storlek är ett måste också. Å en sån där burk med stay afloat  som jag förhoppningsvis aldrig kommer behöva använda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad lite grejer ni verkar ha med er!

Jag har en låda med el-grejer och en låda med bra-å-ha grejer med packningar, reservdelar etc. Bägge ca 40x20x15. Sen sån där gammaldags väska med verktyg som reparatörerna alltid hade på den tiden man lagade saker, tex skrivare och kopieringsmaskiner. Den är proppfull. 

Sen har jag en liten (nåja) låda med fyra lådor med rostfria skruvar. 

Sen har jag några kassar med kablar, grövre och mindre grova. 

Sen har jag en låda med kemikalier, aceton, oljor och fetter mm. 

Sen har jag en skruvdragare med borrar och bits. 

Sen har jag ... nä, nu slutar jag!

Men alla saker har hamnat i båten för att jag en gång, minst, har behövt dem. Ofta så dyker det upp saker som jag vill göra när jag är ute i båten och att då inte kunna fixa dessa saker på en gång är störande tycker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ägare till en liten båt är väl verktygslådans form färg och utförande knappast så mycket att fundera på?  En gammal glassburk eller något billigt funkar gott. Köper man sedan en flytväst och ett par åror, så är man  rustad för det mesta!

Så frågan är väl snarast varför Fins är så angelägen om att vi ska klicka på hans länk, som dessutom är död?

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, ChristerN säger:

Sen har jag en låda med kemikalier, aceton, oljor och fetter mm.

Mmm justja.... Jag har ju en hel stuv under durken med kladdgrejorna också. Oljor, oljesug, tratt etc. 

Det är bra med många stuvutrymmen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en herrans massa år har jag haft en (billig) verktygssats med blocknycklar, hylsor, ett par tänger och mejslar. Tanken var att ha den ett tag och sen köpa "riktiga" verktyg när jag utrett vad som behövs. Men verktygssatsen har blivit kvar och den har aldrig svikit mig. Några stora blocknycklar, sexkantnycklar och slangmejsel ha jag fått komplettera med.

Fördelen med verktygssatsen är att allt har sin plats, man ser direkt om man förlagt något.

Elprylar ha en egen väska, kabelskalare, instrument, tennsug mm.

Muttrar, skruvar, kabelskor. riggbultar mm ligger i egna sortimentaskar. Står i skåpet som nog är tänkt som barskåp. Sen har jag en stor burk med blandad skruv mm. Som ibland sorteras.

Till saken hör att jag är notoriskt slarvig, utan alla lådor skulle allt vara utspritt i hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första steget är att inventera alla skruvar och muttrar på båten för att se vilka storlekar och typer som behövs, och vilka typer av skaft som krävs för att komma åt och få nog med kraft. Därefter skaffa de som matchar behovet. Där bör de mejslar och hylsor/nycklar som behövs komma med. Även specialverkyg för oljefilter, låsringar, osv bör provas fram här.

En rejäl avbitartång, några näbbtänger (rak, böjd, extra lång), en kombitång, en bra sax, ett par knivar (typ fiskekniv/morakniv - placerade lättåtkomliga för snabb kapning av linor), en stadig polygrip, en skiftnyckel, en platt och en rund stålfil, en klohammare.

Najtråd, buntband (svart plast, och gärna några av stål också för användning där det kan bli varmt eller mycket skav), silvertejp, eltejp, smörjfett, teflonsprej, riggbultar och saxsprintar (i dimensioner som behövs på båten), sandpapper i några olika grovlekar, vinylhandskar (eller nitril), slangklämmor i lämpliga dimensioner. Och kanske ett set pluggar för att trycka i hål...

Nåt sånt skulle jag säga. Verktyg och tillbehör/reservdelar för el är lite mer beroende på hur det ser ut i båten...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Marrexxx säger:

Som ägare till en liten båt är väl verktygslådans form färg och utförande knappast så mycket att fundera på?  En gammal glassburk eller något billigt funkar gott. Köper man sedan en flytväst och ett par åror, så är man  rustad för det mesta!

Så frågan är väl snarast varför Fins är så angelägen om att vi ska klicka på hans länk, som dessutom är död?

Trodde först du var lite paranoid, men sen kollade jag TS andra inlägg. Vagt relevanta för respektive trådar. Skulle kunna vara automatgenererat. Och grammatikfelen i denna post... det är nog en bot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om Fins finns eller inte så har vi våra verktyg i en liten plastsäck. Den glider inte när man stäler den på deck, man kan få med den upp i riggen utan att riskera att allt ramlar ut och den är vatten- och lufttät så att man slipper rost på verktygen.

 

Innehållet är väldigt sparsamt och baserat på någon form av flerfunktionalitet, ex.vis:

Bitsmejsel

Några väl valda bits.

Böjbar förlängare

Bit för att sätta hylsor på.

Några väl valda hylsor.

Liten Dremelskruvdragare för bits.

Chuck som passar i bitsfäste.

Borrset 1-8 mm.

 

Med detta kan vi dra skruvar, muttrar och slangklämmor både för hand och maskinellt samt borra (även för hand). Dessutom kan vi komma åt på lite komplicerade ställen mha. förlängaren.

 

Gissningsvis har vi 5-7 kg verktyg och dessa räckte för att installera en ny motor i båten, nästan. Vi fick komplettera med en stor hylsnyckelsats, en vinkelkap och en 230 V borrmaskin, mest för att få bort den gamla motorn.

 

Macgayver

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om trådstarten var fulreklam så är ämnet kul så här i höstmörkret.

Det finns många bra och ännu fler odugliga verktyg att snacka om.

Lådan dom ska ligga i kan vara spännande också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I styrbords bänk i salongen huserar verktyg i ett stuvfack i soffan, där finns kan jag erkänna verktyg till att utföra långt mer arbeten än vad jag själv äger kompetens till... i princip det enda som saknas är nog en momentnyckel.....

 

Men om jag rannsakar mig själv så torde jag klara mig med en uppsättning fasta nycklar, en bitsmejsel och min älskade Leatherman...

 

Ett verktyg som jag gillar och som jag även ofta har lånat ut är min slangskruvmejsel.. Den har varit väl värd sitt pris....

Fair Winds

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån här från Biltema har jag ombord, rätt kraftig och relativt oöm.

Men det blir rörigt då den bara har ett fack, samt ett löst tråg överst för mindre verktyg. 

Innehåller "allt" faktiskt även en snickarhammare och en liten såg.

 Sedan har jag en annan låda för allt som har med el-jobb att göra.

71745.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om verktygslådor så finns ett test av mjuka verktygslådor i decembernumret av Praktiskt Båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör enligt principen, verktyg i båt ska aldrig vara dyrare än att man har råd att tappa dem i vattnet.
En sak som är lite udda är en liten sticksåg som jag tror kommer från Biltema, den tar inte stor plats med kommer allt till användning lite då o då

bild.png.046473b95a0c5e5afb1ebc0158dbf4f3.png

.

 

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan där hållare för ett bågfilsblad är också bra. Samt några bågfilsblad som man kan åka och hämta när man inte hittar några hemma.

Jag har en del dåliga/billiga verktyg i båten, brukar fungera ganska bra, framförallt att de finns. Tex är en Dremel-kopia som jag nog använder mer än den riktiga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...