Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bajen

Att prenumerera på Båttidning elektroniskt, o missta hela kakan!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag gillar att läsa om båtar och båtliv, men är inte sugen på att ha de faktiska papperstidningarna i högar runt om i bostaden. Därför har jag under många år avstått

att prenumerera. När sedan både Praktiskt båtägande och Båtnytt kom med e-tidningsformat, läsbar både via en app och via sajten Livetombord, så tänkte jag äntligen.

 

Jag prenumererar under perioder från några år tillbaka, och tecknar 6 och 3 månaders abonnemang, beroende på vilken kampanj som är aktuell. Papperstidningarna ger jag bort, då man ännu inte kan välja att avstå från att få dem. Mina köpta utgåvor av tidningarna lageas kopplat till mitt konto i app och på Livet ombort. Frid och fröjd!

 

Till för några månader sedan, då jag inte längre kommer åt dem, m.a.a att min prenumeration löpt ut, och jag tillfälligt tänkte avstå, då jag blir bortrest i några månader.

Då kommer jag inte längre åt de mina köpta utgåvor elektroniskt. 30 - 40 tidningar som jag faktiskt betalat för, men nu inte längre disponerar.

 

Så jag tänkte bara att dela denna insikt med de som, precis som jag, tror att när man köpt en tidning och betalat, kommer att ha tillgång till den även i elektroniskt format, efter att prenumerationen löpt ut. Jag upplevde inte att den informationen, vare sig från Praktiskt båtägande eller Båtnytt var eller är särskilt tydlig. Att du bara kan läsa tidningarna under den begränsade tid som du prenumererar, inte efter att din prenumeration löpt ut. Inte ens de nummer du faktiskt BETALAT för.

Det är därför ganska festligt att dessa publikationer ofta vill ge intrycket av att de "står på konsumentens sida" och vill vara båtägares röst mot andra kommersiella aktörer i båtnäringen.

 

Nåväl, nu har jag delat lite surt förvärvad konsumentkunskap.

Redigerad av bajen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig har det framgått tydligt att jag har tillgång till de senaste och alla äldre nummer online när jag prenumererar. Därav förstås att jag inte har tillgång till dem när jag inte prenumererar. 

 

Du kan ju dessutom spara ner alla nummer som pdf om du vill. Väldigt förmånligt faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte likadant med alla prenumerationer, dagstidningar, diverse websajter, spotify m.m.? Intressant fråga.

Funderade lite till, om jag har avtal med boxer och avslutar det kan jag inte gå in och se gamla program, om jag hyr en bil kan jag inte använda den efter att ha återlämnat den. Tidningsprenumerationen kanske ska ses som en hyra.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, AndW säger:

För mig har det framgått tydligt att jag har tillgång till de senaste och alla äldre nummer online när jag prenumererar. Därav förstås att jag inte har tillgång till dem när jag inte prenumererar. 

 

Du kan ju dessutom spara ner alla nummer som pdf om du vill. Väldigt förmånligt faktiskt.

PDF i en mobiledevice är inte optimalt, funkar kanske om man laddar ner dem på dator, och delar den med sin padda eller mobil vid behov. Bara att gratulera dig till 

din höga perceptiva förmåga, så du inte behövde känna dig lurad som jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, trewq säger:

Är det inte likadant med alla prenumerationer, dagstidningar, diverse websajter, spotify m.m.? Intressant fråga.

I Appen så finns de nummer som man köpt som enstaka lösnummer kvar, medans de köpta med prenumeration försvunnit. Därför känns det extra inkonsekvent. Om du köper en låt eller en film på Itunes, då kan du alltid, när som helst ladda ner den efter att ha loggat in och verifierat ditt konto. Du kan alltid "återskapa" dina köp. I PB-appen finns samma knapp, men den funkar bara med lösnummerköpta utgåvor. De med prenumerationsköp kommer inte med. Därav det otydliga o inkonsekventa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, bajen säger:

PDF i en mobiledevice är inte optimalt


Jag måste säga att jag tycker att PDF funkar fint i mobilen.

Däremot är jag inte så pigg på digitala prenumerationer, i alla fall inte för strömmade tjänster. Har aldrig haft Spotify, Netflix eller nåt liknande. Dels för att man inte är garanterad ett statiskt (eller åtminstone inte minskande) utbud, dels för att möjligheten att se eller lyssna upphör när avtalet upphör. Köper jag en tidning, en CD eller en bok, så finns den kvar hos mig och kan nyttjas om och om igen.

Sen tycker jag personligen inte om att läsa på skärm. Jag läser mycket, mycket långsammare. Vet inte varför, men det är en faktor 2-3 långsammare för mig att läsa på skärm jämfört med papper. Sen är en boksida eller en tidningsida flera gånger större än skärmen på min mobil, och därför bättre på det viset också.

Papperstidningar, och tryckta böcker, hoppas jag lever länge än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, raol säger:


Jag måste säga att jag tycker att PDF funkar fint i mobilen.

Däremot är jag inte så pigg på digitala prenumerationer, i alla fall inte för strömmade tjänster. Har aldrig haft Spotify, Netflix eller nåt liknande. Dels för att man inte är garanterad ett statiskt (eller åtminstone inte minskande) utbud, dels för att möjligheten att se eller lyssna upphör när avtalet upphör. Köper jag en tidning, en CD eller en bok, så finns den kvar hos mig och kan nyttjas om och om igen.

Sen tycker jag personligen inte om att läsa på skärm. Jag läser mycket, mycket långsammare. Vet inte varför, men det är en faktor 2-3 långsammare för mig att läsa på skärm jämfört med papper. Sen är en boksida eller en tidningsida flera gånger större än skärmen på min mobil, och därför bättre på det viset också.

Papperstidningar, och tryckta böcker, hoppas jag lever länge än.

Intressant, själv läser jag både tryckta böcker och på en läsplatta, men jag vet av erfarenhet att det är mycket lättare att tillgodogöra sig en text på papper. Får alltid printa ut det jag skrivit (gäller längre texter)och upptäcker alltid syftningsfel och stavfel som blir "osynliga" på skärmen. Fast det är en bra idé om man kan spara tidskrifter som pdf. Skulle minska högarna här hemma betydligt. Tyvärr finns inte PBO annat än till Iphone och deras paddor./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bajen säger:

I Appen så finns de nummer som man köpt som enstaka lösnummer kvar, medans de köpta med prenumeration försvunnit. Därför känns det extra inkonsekvent. Om du köper en låt eller en film på Itunes, då kan du alltid, när som helst ladda ner den efter att ha loggat in och verifierat ditt konto. Du kan alltid "återskapa" dina köp. I PB-appen finns samma knapp, men den funkar bara med lösnummerköpta utgåvor. De med prenumerationsköp kommer inte med. Därav det otydliga o inkonsekventa.

 

I de här fallet ser man nog den tryckta tidningen levererad till din dörr som det som utgör 95% av tjänsten/priset. Det digitala arkivet är som en extra bonus så länge du prenumererar. Egentligen inget konstigt och jag vet flera tidningar som gör på samma sätt. Och du har som sagt hela tiden möjligheten att ladda ner PDF och lagra för framtida bruk. 

 

Däremot kan jag samtidigt tycka att det borde vara en smal sak för utgivaren att komplettera tjänsten mer åt det hållet du far efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa Readly till platta eller telefon! (Funkar halvhyfsat på datorn).

All världens tidningar för 99:- / månaden.

Nja, inte alla tidningar, men väldigt många, inkl svenska båttidningar.

Man får dessutom tillgång till utgåvor flera år tillbaka i de flesta fall.

Tidningar kan läsas off line om man så önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gundj säger:

Skaffa Readly till platta eller telefon! (Funkar halvhyfsat på datorn).

All världens tidningar för 99:- / månaden.

Nja, inte alla tidningar, men väldigt många, inkl svenska båttidningar.

Man får dessutom tillgång till utgåvor flera år tillbaka i de flesta fall.

Tidningar kan läsas off line om man så önskar.

Tack för det Gundj, den har jag missat. Vilket urval/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har ingen av de svenska tidningarna endast digitalt, jag vill inte ha hem någon pappers tidning, så det fick bli en amerikansk tidning detta året (via zinios.com).

Jag håller med att det är en annan känsla att läsa en riktig tidning, men jag vill inte köra runt med en massa extra papper i båten. Plattan följer ändå med ut på sjö, då har man också alla nummer med.

 

Förvisso är den amerikanska motorbåtstidningen halv bra, men jag vet allt om vågsurfning efter motorbåt nu, är nog populär is US.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, jimsson säger:

Jag håller med att det är en annan känsla att läsa en riktig tidning, men jag vill inte köra runt med en massa extra papper i båten.


Jag har båttidningarna som inspiration och längtansdämpare när jag INTE är i båten. Väl i båten har jag inget behov av dem. :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...