Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MarkusF

Ratt på babords sida

Rekommendera Poster

Har tittat på en del olika snipor (t.ex. IW25, Skäreleja, Gullholmensnipa) och ser att ratten oftast verkar vara placerad på babords sida. Finns det något särskilt skäl till det?

 

Kanske en bagatell, men jag stör mig faktiskt lite på det. :) Det borde ju givetvis vara på styrbord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, MarkusF säger:

Det borde ju givetvis vara på styrbord!

Varför det? Det finns nog egentligen som talar för att någon av sidorna skulle vara den rätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vill ha styrningen på den sidan som är bäst att lägga till med. Alltså den sida som propellern drar båten mot kaj vid back, speciellt om man har styrning ute.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Varför det? Det finns nog egentligen som talar för att någon av sidorna skulle vara den rätta.

 

Ja kanske för att det är dom som kommer på den sidan man normalt väjer för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte. Även Storebro har haft det på de flesta modeller genom åren. Det är garanterat en vanesak men jag håller med. Jag får "fel" känsla direkt...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

 

Ja kanske för att det är dom som kommer på den sidan man normalt väjer för?

 

Fast kör man snipa väjer man ju för ganska många båtar som kommer från babord också. Samtidigt är man tvungen att hålla ständig uppsikt i alla riktningar, så har svårt att se hur det skulle göra någon skillnad. 

 

Känns mer rimligt att man kan ha någon preferens utifrån vilket håll propellerverkan drar åt. Men då får man ett nytt problem, vill man att propellern på backen drar åt samma håll som sidan man sitter på eller bort från den sida man sitter på? I första fallet blir det väldigt lätt att lägga till med ena sidan, men betydligt svårare med den andra. Den andra lösningen gör det mer lika svårt, men man försvårar de enklaste tilläggningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm hur blir det då med behåll kurs och fart?

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min äldre båt, en Crescent 665 utrustad med Volvo Pentas AQ115 där propellern roterar vänster(moturs) framåt har förarplatsen om babord. Jag har fått förklaringen att den briljante Pelle Pettersson placerat förarplatsen på babords sida för att kompensera för momentet från propellern, båten går faktiskt hyggligt neutralt . . . men det kan bero på låg toppfart också :blink:.

 

Jag kan dock vittna om att det går utmärkt att vänja sig med vilket som, numera då jag har en båt med vardera variant så har jag ingen direkt preferens.

 

Ska man vara petig så ska kapten sitta till babord och styrman sitta till styrbord . . .

Redigerad av HumptyDumpty2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanesak? Stackars oss som har mittpulpet:-) Som apan som ville älska med giraffen och kyssas samtidigt. Ett attans rännande......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Pentax säger:

Hmmm hur blir det då med behåll kurs och fart?

 

:D

 

Har du väjningsplikt och är på kollisionskurs ska du definitivt inte bibehålla kurs ;-) Och det finns en mängd situationer då du har väjningsplikt för båtar som kommer från babord...

 

23 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Vad menar du? Kommer det fler båtar från babord om man kör en snipa än en segelbåt? :) 

 

Fler båtar som du väjer för ja - eftersom du väjer för alla seglare. Fast poängen var att du behöver ha koll åt alla håll, så det är ett dåligt argument för att sitta på en viss sida

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, MarkusF säger:

Har tittat på en del olika snipor (t.ex. IW25, Skäreleja, Gullholmensnipa) och ser att ratten oftast verkar vara placerad på babords sida. Finns det något särskilt skäl till det?

 

Kanske en bagatell, men jag stör mig faktiskt lite på det. :) Det borde ju givetvis vara på styrbord!

Styrbord kommer väl från att man haft nåt med styrningen att göra på en viss sida. Sen har det väl blivit höger sida i färdriktningen som "vunnit".

Fast nu när du  har ratten på vänster sida i färdriktning, om du inte backar, så får du väl helt enkelt kalla den sidan för styrbord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Styrbord kommer väl från att man haft nåt med styrningen att göra på en viss sida. Sen har det väl blivit höger sida i färdriktningen som "vunnit".

Fast nu när du  har ratten på vänster sida i färdriktning, om du inte backar, så får du väl helt enkelt kalla den sidan för styrbord. 

På styrbord sida satt styråran

Babord (portboard) blev då den sida man hade mot kajen för att inte kvadda styråran

 

Eftersom babordssidan blev mer sliten mot kajerna så ansågs styrbordssidan "som den lite finare sidan" på ett skepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

En riktig båt har ratten midskepps!

En riktig båt har rorkult! (Midskepps)  :)

 

(Nu kommer det nog att bli en lång tråd.... :ph34r: )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Lintott säger:

Eftersom babordssidan blev mer sliten mot kajerna så ansågs styrbordssidan "som den lite finare sidan" på ett skepp.

Den fina SB-sidan är tystare i hamn och därför bor befälhavaren på SB-sidan. När GråBolaget får besök av amiralen så går han ombord på SB-sida.

Självklart ska man ligga med BB sida till kaj. Tyvärr har många fritidsbåtar vänstergängad propeller och då blir det enklare att lägga till med SB-sida mot kaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

En riktig båt har ratten midskepps!

 

Å katten - är min båten riktig båt. :)

 

Jag har alltid betraktat den som en blandning mellan "åsna och fasan" 

Sen sitter ratten inne i däcksalongen på SB sida. Jag kanske skulle göra en total ombyggnad. :unsure:

 

8 timmar sedan, Lintott säger:

En riktig båt har rorkult! (Midskepps)  :)

 

(Nu kommer det nog att bli en lång tråd.... :ph34r: )

 

Då var min båt ingen riktig båt ändå. :wacko:

I ett annat marint forum, försökte nån starta en tråd som skulle bli värdens längsta. Jag tror inte det lyckades - trotts flera tusen inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Caribic410 säger:

Kan man kombinera ratt/rorkult å 0.2?

 

 

Det är väl som alltid med båtar.

Man vill ha dem snabba, rymliga och billiga. En sån kombination är näst intill omöjligt. Man kan få två av parametrarna, men inte alla tre.

Samma gäller väl även din frågeställning.

Fast kanske.

 

Det går att kombinera ratt och rorkult.

 

Äger man en sån båt, så kan man faktiskt va lite salongsberusad - bara båten är tillräckligt kort och tillräckligt långsam.

Hur var det där med lång tråd!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...