Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CaptainKongo

Volvo Penta "Black Jack Seal"

Rekommendera Poster

Jag har en s.k. Black jack seal på min båt, men tycker det är svårt att få in fett i den. Hur brukar ni andra göra? Finns det något smart sätt?

 

Kan man lossa de två skruvarna och lossa på hela tätningen, dra fram tätningen längs propelleraxeln och trycka in fett från "fel" håll?

l_seal%202.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat
Citat

 

 

Bara att klämma på den smala änden, lika som när du luftar tätningen, en liten klick silikonfett i springan som bildas vid klämningen.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Pentax säger:

Bara att klämma på den smala änden, lika som när du luftar tätningen, en liten klick silikonfett i springan som bildas vid klämningen.

 

;)

Jo, det är så jag gör, men jag lyckas inte få in så mkt fett på det sätter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, CaptainKongo säger:

Jo, det är så jag gör, men jag lyckas inte få in så mkt fett på det sätter. 

Jag brukar ta ett lite tjockare sugrör och spruta in fett i, sedan klämmer jag så en springa bildas och putter in det och trycker ut lite fett. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är minimalt med fett som behövs, ungefär som svavlet på en tändsticka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna byta ut denna "Black Jack" msåte jag ju först lossa propelleraxeln från motorn vid klämkopplingen och sedan dra tillbaka propelleraxeln lite. Någon som vet om man måste rikta in propelleraxeln när man monterar tillbaka den i klämkopplingen? Så det inte blir fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, CaptainKongo säger:

För att kunna byta ut denna "Black Jack" msåte jag ju först lossa propelleraxeln från motorn vid klämkopplingen och sedan dra tillbaka propelleraxeln lite. Någon som vet om man måste rikta in propelleraxeln när man monterar tillbaka den i klämkopplingen? Så det inte blir fel?

 

Det är väl ett gyllene tillfälle att kolla så att allt lingerar!

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg en ring med fett runt din axel nära Black jacken. Använd INTE silicon då gummit tycker illa om det. Ta sedan den gula "monteringshjälpen". Placera den på axeln och kör in fettet med den.

Lätt som en plätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, LonelyBird säger:

Lägg en ring med fett runt din axel nära Black jacken. Använd INTE silicon då gummit tycker illa om det. Ta sedan den gula "monteringshjälpen". Placera den på axeln och kör in fettet med den.

Lätt som en plätt...

 

Nu är det väl snarare petroleumbaserat fett gummit inte tycker om!

 

Silikonfett är avsett till att smörja detaljer av plast och gummi, tex. blackjack både av tjockare och mycket tunna modeller.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Pentax säger:

Varför ska du byta BlackJacken?

 

;)

Den är 16 år gammal och vi ska ut på långtur, så vill byta den för att minska risken för problem under resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK bra beslut, har maskinen suttit lika länge så har den nog sackat lite, så som sagt gyllene tillfälle att kolla.

Använd fettet som kommer med den nya tätningen!

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/7/2017 på 22:15, Pentax säger:

 

Nu är det väl snarare petroleumbaserat fett gummit inte tycker om!

 

Silikonfett är avsett till att smörja detaljer av plast och gummi, tex. blackjack både av tjockare och mycket tunna modeller.

 

:D

När man köper en Black Jack medföljer en liten tub fett. Det fettet har nog inte sett silicon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...