Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Clipper28

Volvo penta 270/280 drev

Rekommendera Poster

Hej jag har kollat runt på ganska många trådar om dessa drev både här och på andra forum men har ändå en fråga obesvarad.

Det jag undrar är om det går att ta en överväxel från ett 280 drev och montera det på ett 270 drev alt.

om det går att ta underväxeln från 270 drevet och montera på 280 drevet.

Som jag förstår det så är det ingen skillnad på sköld och mellanhus förutom att 270 drevet har en oljeplugg som tydligen 280 drevet saknar samt att avgasutsläppen ser olika ut.

när man tittar på reservdelar mm så ser det ut som att 270/280 har väldigt mycket gemensamt

(dom drev jag har saknar powertrim )

 

Bakgrunden till att jag vill göra detta är att jag köpt en båt med ett 270 drev och en Chevrolet 350 motor, drevet har antingen körts med för lite olja eller så har det trängt in vatten så överväxeln är helt slut däremot så var det fint i underhuset (som har rätt utväxling) och nu har jag hittat ett 280 drev på blocket till ett bra pris dessvärre så är säljaren osäker på utväxlingen (kan ju vara rätt men förmodligen inte) så därför tänkte jag kolla om någon kunde ge mig ett svar eller tips om vart jag kan söka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utväxlingen är instansad innanför zinkringen innanför propellern. Annars passar övre växeln från 280-drevet på 270- mellanhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet passar 250-270-280 drevens över-, mellan- och underhus mot varandra utan vidare. Dock kan 280 drevet ha stadigare delar invärtes än de andra, vilket ju kan vara intressant om man skall köra med V8.

Om jag minns rätt var de vanligast utväxlingarna 2,15, 1,8 och 1,6. till V8:an skall det förmodligen vara den högsta utväxlingen, dvs 1,6:1

 

utväxlingen lär kunna vara betecknad med bokstäver enligt följande:

B 1.61:1 -v8 
C 1.89:1 -6 cyl 
D 2.15:1 -4cyl 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...