Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Alicia1

chockhöjning

Rekommendera Poster

Vänta nu, Stockholms stad skall rusta upp SINA bryggor och bestraffar privata båtklubbar genom att låta dessa delfinansiera renoveringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hbengtsson säger:

Vänta nu, Stockholms stad skall rusta upp SINA bryggor och bestraffar privata båtklubbar genom att låta dessa delfinansiera renoveringen?

 

Ja, är inte de privata båtklubbarna de enda användarna av dessa bryggor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuft. Men

"Klubbarna ska bära sina egna kostnader. Alternativet skulle vara att skattebetalarna ska subventionera båtplatser i centrala Stockholm".

Inte ett helt orimligt krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar för en båtplats på Svinninge marina och har inte lust att betala för en båtplats till via skatten (bor i Sthlm). Verkar rimligt att en verksamhet ska bära sig själv, men det brukar ju inte Socialdemokraterna förorda i andra sammanhang. Vad har sossarna emot fritidsbåtar?

 

Det orimliga är att politikerna plötsligt får för sig att göra något och struntar i att det blir stora konsekvenser på kort tid för många. I det här fallet är det ju dessutom de som har en lite sämre ekonomi som kommer att drabbas värst.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ju inte betala mer än nödvändigt men en ökad årskostnad för båtlivet med tvåtusen kronor kallar jag knappast för katastrof, särskilt inte i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Mackey säger:

Det orimliga är att politikerna plötsligt får för sig att göra något och struntar i att det blir stora konsekvenser på kort tid för många. I det här fallet är det ju dessutom de som har en lite sämre ekonomi som kommer att drabbas värst.

 

Tyvärr så är det oftast så, man slår på dem som redan ligger.

Samtidigt tycker jag BSven har rätt, 2000kr per år är knappast en katastrof, det borde man klara, annars har man troligen köpt en båt som kostar mer en man har råd med.

De flesta icke-båtmänniskor tittar på bryggorna och har ingen förståelse varför samhället ska subventionera båtägandet kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att kostnaden för en tre meter bred plats hos kommunala bolaget i Göteborg, Grefab, kostar från strax över 4.000 kr, samt att platserna är väldigt centrala känns det mer som en korrigering till en mer rimlig kostnad. Såklart surt för de som hyr, men ändå inte orimligt att man betalar för sig när man ägnar sig åt ett särintresse så som vi gör. 

 

Prislista, GREFAB. 

http://www.grefab.se/files/160921-004-009 GREFAB Prislista 2017_web.pdf

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Tuft. Men

"Klubbarna ska bära sina egna kostnader. Alternativet skulle vara att skattebetalarna ska subventionera båtplatser i centrala Stockholm".

Inte ett helt orimligt krav.

Jaha, skall då alltså alla fotbollsarenor, skateboardbaor, ishockeyrinkar osv. också stå för sina kostnader, inklusive kostnader för polisbevakning i förekommande fall?
Eller varför är det just båtklubbarna som skall stå för alla sina egna kostnader? Undrar om inte detta går att dra i rätten som ett brott mot den kommunala likabehandlingsprincipen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Seawolf säger:

Jaha, skall då alltså alla fotbollsarenor, skateboardbaor, ishockeyrinkar osv. också stå för sina kostnader, inklusive kostnader för polisbevakning i förekommande fall?
Eller varför är det just båtklubbarna som skall stå för alla sina egna kostnader? Undrar om inte detta går att dra i rätten som ett brott mot den kommunala likabehandlingsprincipen.

Ungdomsidrott och ungdomars aktiviteter är bra att sponsra med mina och andras skattepengar tycker jag.

Viss kultur är också okej.

Det finns säkert mera som jag tycker kan vara en bra idé att stötta med skattemedel, men...

 

Vuxna människor tycker jag kan betala vad det kostar att ägna sig åt sina fritidsaktiviteter.

Det kan säkert finnas undantag även här.

 

När det gäller principer så får inte kommuner sponsra vissa verksamheter på bekostnad av andra.

Det är inte okej att ha ett billigt kommunalt drivet gym som konkurrerar med det privata gymet.

Det är inte okej att sälja mat från skolor billigt eftersom det konkurrerar med privata lunchrestauranger.

Osv, osv.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en fråga om subventioner från Stockholm stad till allmännyttiga ideella båtklubbar utan det handlar om att kommunen inte lagt undan pengar tidigare för underhåll och utbyte av de bryggor dom hyr ut.

 

En stor del av intäkterna från klubbarna till idrottsförvaltningen går till exploateringskontoret så dom inte väljer att bygga bostäder där båtklubbarna har sina uppläggningsplatser. Dessa pengar borde istället ha fonderats för underhåll och utbyte av bryggor istället för att nu rycka ut i panik och rädda en brygga som håller på att sjunka eller redan sjunkit.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-19 på 23:05, Mackey säger:

Ungdomsidrott och ungdomars aktiviteter är bra att sponsra med mina och andras skattepengar tycker jag.

Viss kultur är också okej.

Det finns säkert mera som jag tycker kan vara en bra idé att stötta med skattemedel, men...

 

Vuxna människor tycker jag kan betala vad det kostar att ägna sig åt sina fritidsaktiviteter.

Det kan säkert finnas undantag även här.

 

När det gäller principer så får inte kommuner sponsra vissa verksamheter på bekostnad av andra.

Det är inte okej att ha ett billigt kommunalt drivet gym som konkurrerar med det privata gymet.

Det är inte okej att sälja mat från skolor billigt eftersom det konkurrerar med privata lunchrestauranger.

Osv, osv.

 

Mackey

 

Varför skall just båtlivet betala alla sina kostnader? De medborgare som ägnar sig åt båtliv eller t.ex. hästsport får i allmänhet först betala en massa andras intressen via skatten, sen får de själva betala för sina egna. Hur stämmer det med alla människors lika värde?

Sport och idrott får makalöst mycket skattepengar i subventioner. Se t.ex. denna skateboardanläggning för 30 miljoner skattepengar. När man besöker parken är det ibland några enstaka åkare där, eljest är det öde.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Högdalens_skatepark

 

Historia:
Etapp 1 av anläggningen byggdes under 2011–2012 av Peab och Artisan Skateparks, Mega Ditchet byggdes av Dipart entreprenad. Finansiär av etapp 1 var Stockholms kommun med cirka 30 miljoner kronor. 15 miljoner åtgick till själva skateparkerna och 15 miljoner gick till nödvändig infrastruktur runt och i anläggningen.

Planer
Bygglov finns för de ännu ej färdigställda parkerna i anläggningen. Politiska beslut att slutföra bygget saknas.
Etapp 2 – streetpark, poolpark samt upprustning av Highvalley Longboardbacke. Ritat av Pillar Studios
Etapp 3 – Inomhushall i betong nedsänkt i marken med skatebart tak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det är katastrof och chock om en Stockholmare får betala 4000 kr för en båtplats.

Själv betalar jag mellan 4- och 5 tusen kronor för en 3,5 metersplats med en Y-bom i en liten undanskymd del av Sverige. Undanskymd - bortsett från några veckor på sommaren, då stora delar av den svenska befolkningen råkar befinna sig här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-20 på 11:09, tompelompe säger:

Det är inte en fråga om subventioner från Stockholm stad till allmännyttiga ideella båtklubbar utan det handlar om att kommunen inte lagt undan pengar tidigare för underhåll och utbyte av de bryggor dom hyr ut.

 

En stor del av intäkterna från klubbarna till idrottsförvaltningen går till exploateringskontoret så dom inte väljer att bygga bostäder där båtklubbarna har sina uppläggningsplatser. Dessa pengar borde istället ha fonderats för underhåll och utbyte av bryggor istället för att nu rycka ut i panik och rädda en brygga som håller på att sjunka eller redan sjunkit.

 

 

 

För de låga avgifter som betalats finns inget kvar att lägga undan till framtida underhåll av bryggor. Allt går till markhyra mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här rätt: klubbarna har egna bryggor som inte behöver rustas upp akut. Kommunen behöver rusta upp sina egna bryggor som folk hyr direkt av kommunen, inte via båtklubb. För att bekosta detta höjer man hyran för båtklubbarna. 

 

Edit: det var alltså menat som en fråga om vad det är som hänt. Lite otydligt :)

 

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

För de låga avgifter som betalats finns inget kvar att lägga undan till framtida underhåll av bryggor. Allt går till markhyra mm. 

Markhyra mm, vad är det? Vem betalar kommunen markhyra till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, tompelompe säger:

Markhyra mm, vad är det? Vem betalar kommunen markhyra till?

Kommunen betalar inte markhyra - men de som nyttjar marken, dvs båtägarna, betalar markhyra till kommunen. Det är en del av avgiften ni betalar. 

Eller tycker du att just båtklubbar skall få nyttja kommunens mark gratis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten och till viss del kommunen subventionerar framförallt idrott. Subventionerna brukar stå i proportion till hur stor ungdomsverksamhet man har.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Staten och till viss del kommunen subventionerar framförallt idrott. Subventionerna brukar stå i proportion till hur stor ungdomsverksamhet man har.

Ja, så är det. Men ibland är det vissa idrotter som ligger kommunpolitikerna orimligt varmt om hjärtat, på bekostnad av annan föreningsverksamhet.

 

I vår kommun fick en teknikförening en hyreshöjning på 1000% eftersom deras lokal ju blivit upprustad. "Marknadsmässig hyra", tyckte kommunen. En upprustning föreningen dock själva bekostat under de över 40 år de hyrt och underhållit den åt kommunen. Fick lämna lokalen utan ett öre i ersättning, en lokal som kommunen numera har annan verksamhet i.

 

Ortens dykarklubb - samma sak.

En av båtklubbarna som hyr marken av kommunen - samma sak. Man har tittat på vad de dyraste kostar i Sthlm och höjt markhyran enligt det. Samtidigt så förfaller kommunens egna hamnar, men man förstår det inte då "båtliv" för vår kommuns politiker verkar vara på nivån att alla som campar fortfarande tältar i skogen. Och då är ju våra hamnar jättefina !

 

En scoutkår på orten rustade upp sin lokal på samma sätt genom åren. Häromåret uppmärksammades även denna "fina" lokal av kommunen som "föreslog" en höjning på - 10000%. Icke förhandlingsbar summa, men scoutkåren lyckades i alla fall få det uppskjutet ett par år så de fick tid på sig att flytta ut.

 

Ett av de lokala fotbollslaget kom upp i högsta serien. Då Fotbollsförbundet kräver vissa saker av en arena i den divisionen så beslöt kommunen att istället för att rusta upp den nuvarande göra en helt ny fotbollsarena till en kostnad av nästan en halv miljard !  Ja, ni läste rätt. Det är ju FOTBOLL !

Fotbollsklubben tycker det är inte mer än rätt att kommunen gör detta för dem, medan ortens Elitserielag i hockey minsann fick bygga sin hall och jaga sponsorer själva.

 

Häromveckan åkte nämnda fotbollslag ur toppserien, men beslutet att bygga dem en (nu onödig) arena för flera hundra miljoner står fast. Medan man kör ut övriga föreningar i kylan.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nån förklara - höjer kommunen avgifter för båtklubbarna för att upprusta de bryggor klubbarna nyttjar, eller för att upprusta helt andra bryggor som hyrs ut utan båtklubb?!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Kommunen betalar inte markhyra - men de som nyttjar marken, dvs båtägarna, betalar markhyra till kommunen. Det är en del av avgiften ni betalar. 

Eller tycker du att just båtklubbar skall få nyttja kommunens mark gratis?

Nej jag tycker inte allmännyttiga ideella båtklubbar ska få nyttja marken gratis och det har man heller aldrig gjort. Däremot tycker jag det är magstarkt att dubbla avgifterna för att man vill lägga över ansvar och kostnader för att underhåll och utbyte av kommunens bryggor.

 

En båtklubb med bryggor i sjön och uppläggningsplats på land betalar hyra för den mark man nyttjar för uppläggning av båtar på vintern till ett pris och sommaren till ett annat pris. Det är dubbelt så dyrt för marken på sommaren. Denna mark har inte kommunen någon kostnad för när det gäller underhåll, belysning, klippa gräs och sly osv utan det sköts av båtklubben.

 

Om klubben har egna bryggor som klubben själv har köpt in så betalar man hyra till kommunen för vattenspegeln. Om klubben hyr bryggor av kommunen så betalar man hyra till kommunen för vattenspegel och bryggan. Kostnaden är 5 gånger högre för kommunens brygga än för klubbens egna brygga per meter. I vår klubb har vi både egna bryggor och  kommunala bryggor. Kommunens bryggor är ca 30 år gamla. Under dessa 30 år har minimalt med underhåll gjorts och vissa  börjar bli så dåliga att risken för totalhaveri är överhängande. Så ser det ut på väldigt många klubbar i Stockholm pga undermåligt underhåll. Dessa bryggor är betalda många gånger om. Bedömningen är att det behövs investeringar för 80 miljoner inom en 5 års period för nya bryggor i Stockholm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

Ortens dykarklubb - samma sak.

 

Jönköping?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, BSven säger:

Jönköping?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Kan nån förklara - höjer kommunen avgifter för båtklubbarna för att upprusta de bryggor klubbarna nyttjar, eller för att upprusta helt andra bryggor som hyrs ut utan båtklubb?!

 

Jag undrar också hur logiken ser ut.

 

Vår båtklubb till exempel, består av en flytbrygga som är ansluten till en "strandkant". Det är inget hamnområde att prata om och inget som kommunen skall underhålla, då bryggorna (mig veterligen) ägs av klubben. Kommer vi ändå få ta del av höjningen som en slags kollektiv justering som smetas ut på alla båtklubbar - oavsett om man nyttjar fast mark eller inte? Låter ju helt bissart... men inget i Sverige förvånar iofs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, hbengtsson säger:

 

Jag undrar också hur logiken ser ut.

 

Vår båtklubb till exempel, består av en flytbrygga som är ansluten till en "strandkant". Det är inget hamnområde att prata om och inget som kommunen skall underhålla, då bryggorna (mig veterligen) ägs av klubben. Kommer vi ändå få ta del av höjningen som en slags kollektiv justering som smetas ut på alla båtklubbar - oavsett om man nyttjar fast mark eller inte? Låter ju helt bissart... men inget i Sverige förvånar iofs.

+ moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En komun har ju både "gungor och karuseller" i slutändan ska det gå ihop.

Många kommuner har haft oskäligt låga hyror för bla båtklubbar, ingen har klagat på det. När man nu måste ha in mera pengar och marknadsanpassar hyran så blir det ofta en rejäl höjning. Tänk på de i tex Gbg som redan har fått betala en hög hyra i många år.

Jag skulle också vara skitgrinig om de höjde min hyra, så fungerar vi ju.

Alternativet är ju att kommunen  säljer marken till bostäder.

Eller vilket liv det skulle bli om man höjer dagisavgiterna för att kommunen ska få verksamhet att gå runt. Vilka tidningsrubriker!

"Gubbarnas 300tkr båtar har subventionerade båtplatser"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

En komun har ju både "gungor och karuseller"

Jo men vad kommuner lägger pengar på är inte alltid logiskt. Man sponsrar det man vill, när och om man vill.
Slöseriombudsmannen

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, BSven säger:

Jo men vad kommuner lägger pengar på är inte alltid logiskt. Man sponsrar det man vill, när och om man vill.
Slöseriombudsmannen

Sant. Smällar man får ta i ett demokratiskt system där inte alltid de mest kompetenta styr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan såklart inte kräva ett svar, men jag undrar fortfarande:

4 timmar sedan, AndW säger:

Kan nån förklara - höjer kommunen avgifter för båtklubbarna för att upprusta de bryggor klubbarna nyttjar, eller för att upprusta helt andra bryggor som hyrs ut utan båtklubb?!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...