Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
posttillmikael

installera e-xpert lite el mätare

Rekommendera Poster

hej jag försöker planera för att installera en x-xpert lite, men dom förutsätter att jag har högre baskunskaper i ellära uppenbarligen för jag förstår inte hur jag skall koppla in den på batteri (-) sida. 

 

I nuläget har jag tre (-) kablar som ansluter på maskin. En som går direkt från ankarspelet, en som kommer från huvud eltavlan(med dom mesta förbrukarna), och den sista som kommer från batteriernas minuspoler, både förbrukar batterier och startbatterier. 

 

Tanken är att jag skall skaffa en plint för dessa och att det bara skall gå en kabel (-) till maskin. 

 

tittar jag i instruktions boken på denna länken https://tbs-electronics.nl/wp-content/uploads/2016/08/Generic_Lite_installation_guide_rev2endf.pdf så förstår jag inte vart jag skall koppla in förbrukar (-) kablarna, dom som kommer från eltavlan och ankarspelet.  Är det på den sidan shunten det står battery (-) , eller System (-). Och vilken sida skall (-) kabeln till maskin in på? om man zoomar in ser man hur shunten är märkt.

 

om det är någon som är riktig vass och sugen på att förklara, så undrar jag varför aux batteriet i instruktionen, som blir startbatteriet är kopplat på andra sidan shunten än förbrukarbatterierna..  

 

tacksam för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du börjar med att "tänka bort" startbatteriet och installerar förbrukardelen först så blir det nog enklare att förstå logiken. Schunten ska sitta så nära batteriets minuspol som möjligt. All ström till och från batteriet ska ju passera schunten. Till schuntens andra polskruv ansluts förbrukarminus (båtens elcentral), generator, 220-laddare (minussidan), solcellsregulator. På batteriets pluspol ansluts förbrukare, generator, solceller... Din elmätare kan då presentera laddningstillstånd på förbrukarbatteriet och hur många ampere som går in/ut ur förbrukarbatteriet, samt så klart spänningen.

 

Fortsätter du med startbatteriet (AUX) så ska det kopplas till startmotor och till den gemensamma minusplinten på schunten (inte på förbrukarbatterisidan). Sedan behöver du nog ett skiljerelä mellan generatorn och ditt startbatteri. Annars går ju startmotorbatteriets ström bakvägen runt schunten när generatorn inte laddar (förbrukarplus o startbattplus möts i samma punkt). Sladdarna från startbatteriet till batterimätaren är för att kunna visa vilken spänning du har i startbatteriet. Det är den enda informationen som din battmätare kan presentera från startbatteriet. Orsaken till att koppla startbatteriet utanför schunten är att startmotorn kräver väkdigt höga strömstyrkor (många A) i förhållande till dina förbrukare. Genom att inte koppla den strömmen genom schunten så kan schunten anpassas till de måttligare strömstyrkorna som övrig förbrukning kräver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret. blir delvis klokare. 

 

då vet jag vilken sida som (-) kablarna för förbrukare och batteri/motorblock skall sitta.

 

på + sidan är batterierna skilda från varandra så ett startbatteri direkt via säkring och huvudbrytare till startmotor/ generator.  Och förbrukningsbatteriet likadant fast till vanliga förbrukare då. Laddningen av batterierna tar Ctek dual med smartpass hand om, hoppas jag :-)

 

så där tänker jag att det inte borde vara några problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, posttillmikael säger:

- - -

på + sidan är batterierna skilda från varandra så ett startbatteri direkt via säkring och huvudbrytare till startmotor/ generator.  Och förbrukningsbatteriet likadant fast till vanliga förbrukare då.

- - -

Att du har separata batterifrånskiljare för start o förbrukarbatterier räcker inte om du inte vrider av startbatteribrytaren varje gång du stänger av motorn (och det kommer du garanterat att tycka är obekvämt ). Du behöver montera ett skiljerelä som delar de två kretsarna när du stänger av motorn (generatorn slutar ladda).

 

7 minuter sedan, posttillmikael säger:

- - -

Laddningen av batterierna tar Ctek dual med smartpass hand om, hoppas jag :-)

 

så där tänker jag att det inte borde vara några problem. 

Ansluten till förbrukarbatteriets pluspol så blir det bra och battmetern loggar hur mycket Ctek-en fyller på förbrukarbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm ok men vilken väg tar strömmen då? batterierna är inte kopplade samman någon stans, tidigare hade jag ett skilje relä när generatorn skulle ladda båda bankarna, men nu går det bara till startbatteriet.  

 

kanske uttryckte mig lite oklart men förbrukarbatteriet har ingen koppling till generatorn/ startmotor. På (-) sidan går de dock gemensamt från batteripolerna till maskin.  Förbrukar batterierna laddas via ctek dual och i dom instruktionerna står det inte något om att man skulle behöva ha skiljerelä. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, posttillmikael säger:

hmm ok men vilken väg tar strömmen då? batterierna är inte kopplade samman någon stans, tidigare hade jag ett skilje relä när generatorn skulle ladda båda bankarna, men nu går det bara till startbatteriet.  

 

kanske uttryckte mig lite oklart men förbrukarbatteriet har ingen koppling till generatorn/ startmotor. På (-) sidan går de dock gemensamt från batteripolerna till maskin.  Förbrukar batterierna laddas via ctek dual och i dom instruktionerna står det inte något om att man skulle behöva ha skiljerelä. 

 

Jag förutsatte att du hade laddning till båda batteribankerna från generatorn - det var visst ett felaktigt antagande.

 

Då är det bara att glömma det jag skrev om skiljerelä och koppla samman enligt vad jag beskrev tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...