Jump to content
Thursday 19 September 2019
Silverfox59

Helt ny segelbåt på grund idag, 19/11, i Malmö.

Recommended Posts

En helt sprillans ny segelbåt gick idag på grund efter ett motorhaveri söder om Malmö. Illa att en ny båt råkar ut för ett haveri på jungfruresan. En smärre katastrof för ägaren att se sin nya båt slå in mot stranden kan jag tänka mig. 

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-19/segelbat-har-gatt-pa-grund-vid-kallbadhuset-i-sibbarp-en-person-finns-ombord

Edited by Silverfox59

Share this post


Link to post
Share on other sites

hur tänker ägaren av båten som ger sig ut  i hård vind denna tid på året??,

bara bekymmer för sjöräddningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, JEC78 säger:

Hur är det med garantier och etc på nya båtar?

Det normala är att leverantören har ett garantiansvar för att avhjälpa fel på det som levererats. Följdverkningar av felen ligger normalt utanför garantin.

 

Det är försäkringen som tar kostnaderna för "plötslig och oförutsedd händelse". Det är bara att hoppas för ägaren att han tecknat försäkring innan hemresan påbörjades.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan, karluno säger:

hur tänker ägaren av båten som ger sig ut  i hård vind denna tid på året??,

bara bekymmer för sjöräddningen.

14-15 m/s borde den båten klara utan att det ska behöva bli problem. De som köper en sådan båt (ny) brukar inte vara helt oerfarna, så vädret var nog inte begränsande. Frågan är vad som fick motorn att haverera. När haveriet väl skett så påverkar vindstyrkan såklart det fortsatta händelseförloppet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten ser inte ny ut alls på bilden. Sprillans för ägaren kanske? Teaken är mörkgrå t.ex. Ser väl snarare ut som något från sent 80-tal?

 

Men synd om ägaren oavsett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med risk att låta som en beskäftig besserwisser...

Har man några segel klara för sättning så ökar chanserna att ta sig ur en sådan situation med båten i behåll

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan, Ojja49 säger:

Med risk att låta som en beskäftig besserwisser...

Har man några segel klara för sättning så ökar chanserna att ta sig ur en sådan situation med båten i behåll

Mm, rädd att du låter som en. Alltid riskabelt att tycka hur de drabbade borde och skulle hanterat allt där ute Dudu sitter vid ditt tangentbord. 

Vi vet inte mycket kring omständigheterna. Skepparen var ensam och det är för honom en ny båt. Att hantera en krissituation då är inte under de bästa förutsättningar. Vad vet vi om hand kunskaper under sådana vindar bland annat. Det är troligtvis en 32-fotare så inga kunskaper krävs. Men kanske bordes inneha som alltid då man lämnar bryggan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan, Silverfox59 säger:

Mm, rädd att du låter som en. Alltid riskabelt att tycka hur de drabbade borde och skulle hanterat allt där ute Dudu sitter vid ditt tangentbord. 

Vi vet inte mycket kring omständigheterna. Skepparen var ensam och det är för honom en ny båt. Att hantera en krissituation då är inte under de bästa förutsättningar. Vad vet vi om hand kunskaper under sådana vindar bland annat. Det är troligtvis en 32-fotare så inga kunskaper krävs. Men kanske bordes inneha som alltid då man lämnar bryggan. 

 

Ta det inte som kritik av den drabbade utan som en lärdom för oss alla. Vi är nog flera på forumet som någon gång kommer att flytta en nyköpt, obekant båt från säljare till nya hemmahamnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjösäkerhet handlar alltid om att ha marginaler för att vinna tid.

Hade NC33:an det?

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är så klart lätt att låta som en beskäftig besserwisser...

 

Skepparen kanske var på väg in i Limhamns småbåtshamn och då hade han inte mycket tid på sig att göra något. Sibbarps kallbadhus - där båten ligger - är nr 1 i bilden.5a11eed6885b8_Sibbarp2.jpg.5e19a9043a234a9fb29da871b3d74967.jpg

Vad jag förstår kastade han ankar, men fick inte tillräckligt bra fäste.

 

Vad är egentligen lärdomen av det inträffade?

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan, Mackey säger:

Vad är egentligen lärdomen av det inträffade?

Ja, till våren när jag skall flytta min helrenoverade båt, som stått på land i tre år, 35 nm så skall jag kanske inte köra ensam och lita på bara motorn utan se till att även riggen är uppe och funktionsduglig samt kanske ta med en kompis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan, BSven säger:

Ja, till våren när jag skall flytta min helrenoverade båt, som stått på land i tre år, 35 nm så skall jag kanske inte köra ensam och lita på bara motorn utan se till att även riggen är uppe och funktionsduglig samt kanske ta med en kompis.

Klokt, och vill du vara på den säkra sidan, välj en dag då det inte är kulingvindar/C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det nu ska ha något värde att diskutera andras eländen...

 

Med rullfocken på plats (Furlexen syns på förstaget i första inlägget) hade man haft en styrbar båt på några sekunder och kunnat slöra åt sydväst, om vinden, som det ser ut på bilden, var N-NV.

Naturligtvis vet jag inte hur jag själv hade reagerat, kanske helt åt h-e.

 

Vi ska väl ändå vara glada att ingen verkar ha blivit allvarligt skadad och båten troligen kommer att klara sig med en del skråmor.

 

B. Wisser

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har flera gånger i "mildare krissituationer" reagerat på hur människor ibland kan tappa fattningen och sluta fungera när de ställs inför något obehagligt.

 

Det är som flera redan påpekat lätt att döma personers agerande utifrån rationellt tänkande och glömma att en så enkel sak som att plocka fram ett ankare med trasslig tamp kan ta en bra stund när det blåser hårt och stressen tagit över.

 

Lägger vi sedan till startförsöken på motorn och lite velande, så sitter man snabbt på land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har själv suttit i fören i hög sjö där nosen doppats och försökt få i ankaret med hjälp av ankarspelet i sommarvärmen. Det var inte det lättaste. Vuxna dottern höll i rodret och jag får säga att det var mer under kontrollerade former än under panik. Sedan är min båt en 42-fotare på 8 ton och hon rörde sig fint i vinden som nog var hälften än den aktuella händelsen nu. Hur denna drabbade motorsegelbåt på 32 fot troligtvis halva vikten beter sig vet jag inte men när skepparen ensam skulle få i ankaret så tror jag inte det var under speciellt kontrollerade former denna novembereftermiddag.

Jag vet inget om hur det gick till eller varför när han misslyckades med att få ankaret att greppa botten. 

Edited by Silverfox59

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med erfarenhet från att ankra en bit norrut så måste man ha låååång ankartamp och tungt grävande ankare. Har själv 20 kg CQR som gräver ner sig bra. Sandbotten och sjögräs. Ibland helt omöjligt att få fäste. Därtill lyfts båten rejält av sjöhävningen.

Vi har fasta kappseglingsbojar i Lomma som ligger med P-ringar som flyttar sig. Nu har vinden lagt sig så det borde bli möjligt att vincha ut båten och dra in henne i närmaste hamn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Mange249 säger:

Det är som flera redan påpekat lätt att döma personers agerande utifrån rationellt tänkande

Det är nog få som dömmer även om det verkar så. Det viktigaste är att försöka dra slutsatser och lära sig av dessa.

Båten verkar ju vara en Nauticat 33. Den är en ganska dålig seglare och att slå sig ut från kusten i "lägervall" är nog helt hopplöst. Segel hade nog inte räddat situationen.

Man ser att båten har kätting till ankaret och antagligen ett ankarspel, det borde kunnat hålla båten i 15-16 sekundmeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten är en Nauticat 33, en sjukt dålig seglare, i princip omöjlig att ta höjd med. Om jag inte minns fel väger den 13-14 ton. 

Vet inte om det framkommit vad som hänt men jag har tillbringat många veckor i en exakt likadan båt och även fått stopp på motorn i väldigt hårt väder ute på Marsstrandsfjorden. I vårat fall så sög motorn luft eftersom sjögången var så kraftig och det var snart dags att tanka. Det första som händer när den där båten driver fritt i sjö är att bordet välter och tar med sig durken, och övriga luckor flyger åt alla häll. Jag avundas inte den som valde att ge sig ut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterst få båtar under 30 fot kan slå sig ut från en läkust i hårt väder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, bhemac säger:

Ytterst få båtar under 30 fot kan slå sig ut från en läkust i hårt väder.

Vilka egenskaper är det som spelar in här?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, bhemac säger:

Ytterst få båtar under 30 fot kan slå sig ut från en läkust i hårt väder.

 

Vad är hårt väder!?

Edited by Thallatha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Vad är hårt väder!?

14 m/s i medelvind, 21 i byarna, NV om jag inte missminner mig/C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inom flyget som jag har hållet på med i stort sett hela livet så kopplas haverikommissionen in och utreder vad som har hänt. Syftet med utredningen är inte att döma någon och ta reda på vems fel det är, utan huvudsyftet är att ta reda på exakt vad som har hänt. Många gånger är det många orsaker som leder till ett haveri. Inte bara väder, förarens status, fartygets skick. I en perfekt värld så finns det nån av alla parametrar som gör att ett haveri och olycka går att undvika, men det är alltid lätt att säga i efterhand. Det är en av orsakerna till att haveriutredningen finns och huvudsyftet är att få fram orsak och att andra ska lära sig, och förstå så man kan undvika liknande situation i framtiden. Kanske lite offtopic, men lite intressant att läsa. Hade ett haveri med ett litet flygplan nära mig i söndags som flög ner i backen. Var ute och promenerade i 15-20 sekundmeter och så stora snöflingor att man inte såg trädtopparna. Ska bli spännande att läsa den haveriutredningen. Och framförallt höra pilotens version. Vad får en person att flyga ett litet plan med en väninna i obefintlig sikt, inga instrument och utan utbildning... som sagt, spårar ur rätt rejält, men det hänger ihop. Kollar man på bilden så ser man att nauticat båten förliser i dåligt väder, finns inga segel förberedda och som jag ser på bilderna ingen rullfock. Motorn stannar, båten driver, ankaret tar inte. Vad kan vi lära oss av detta? Hur skulle man gjort för att undvika hamna i situationen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det planet som gick i backen nära Fjärås du menar?

Vad gäller båten är det svårt att säga så mycket utan att veta vad som hände mer i detalj, tycker jag.

Men att ha två av varandra oberoende framdrivningssystem tycker jag är en bra idé på en så stor båt. Två motorer med separata elsystem och bränslesystem/tankar, som driver var sin axel och propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det var det planet jag menade. Den piloten ska köpa en lottokupong! Ett mirakel att dom överlevde. Min gamla flygläraren som idag är 85 år lärde mig ett bra ordspråk. Det är bättre att stå på backen och önska att man var i luften än att vara uppe i luften och önska man var på backen!:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy