Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Helt ny segelbåt på grund idag, 19/11, i Malmö.

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, BSven säger:

Vilka egenskaper är det som spelar in här?

Ingen expert men det borde krävas en båt som kan ta höjd. Både sjö och vind pressar båten mot land. Tvingas man slå så får man inte tappa höjd. Större båtar har mera fart och påverkas mindre av sjön.

 

Med hårt väder brukar man mena vindar >15m/s men det beror ju även på var och med vilken båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Kjellman säger:

Min gamla flygläraren som idag är 85 år


Roland Broberg?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, bhemac säger:

Ytterst få båtar under 30 fot kan slå sig ut från en läkust i hårt väder.

 

17 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Vad är hårt väder!?

 

17 timmar sedan, s841 säger:

14 m/s i medelvind, 21 i byarna, NV om jag inte missminner mig/C

 

Nu var ju inte frågan om en specifik vindstyrka vid ett specefikt ställe, utan mer generellt, eftersom Behmac menar att båtar under 30 fot generellt inte kan kryssa sig ut från läkust i hårt väder. 

Båten som havererade kan väl svårligen kryssa oavsett väder.

 

Jag råkade ut för nått liknande för några år sen. Var på väg hem frän Vänern 2013, där jag tankat i Säffle. 

När jag köpte båten 2008 funderade jag på att göra ren tanken, men det blev inte av förrän 2011. Den skit som fanns i tanken var minimal. 2012 bytte jag motor och flyttade tanken. Tömde tanken  från dieselolja i samband med att jag flyttade den och eftersom jag monterade ett par extra dykrör kollade jag så att tanken var absolut ren.

Kom från Göteborgs hamn och efter Klädesholmen drog jag på utsidan  och fick ett slag som skulle leda mig på insidan Kärringön. Det blåst ca 12 m/sek i medelvind och kanske en sjögång ca 80 cm. I höjd med Mållön tyckte jag att jag seglat kart för dagen och seglade in till naturhamnen norr om Slubbersholmen och högg en av de inre kryssarklubbsbojarna där.

Medans jag höll på att förtöja vid bojen, stoppade motorn. Jag reflekterade inte så mycket över det.


Nästa morgon startade motorn som vanligt. Kastade loss och gick ut viken. Det var ungefär samma väder och förhållande som dagen innan.När jag kom ca en halv distansminut från land stoppade motorn och gick inte att starta.

 

5a1561d959304_Molln.JPG.9ded173ecf3745255a41b5aad2285374.JPG

 

Rullade ut Genuan för BB-halsar. För att inte gå på Söskär var jag tvungen att slå, men klarade inte av att få båten att gå genom vindögat. Min motorseglar kryssar ju ändå rätt skapligt för att va just en motorseglare. När man ser på kortet nu, så skulle jag kunnat falla av och gått öster om Söskär.

Gjorde en kovändning och seglade in till Mållösund. Röda linjen på bifogat sjökortsklipp.

Filtren var totalt igensatta och i den 90 graders böjen efter dykröret var det helt tätt. Nya filter gick det inte att få tag på i Mollösund, men min semestrande motormekaniker åkte ut till sin verkstad och hämtade ett par omgångar och lämnade dem till min fru - som körde ner dem till Mållösund. 

 

När jag bytt filter och fått upp proppen i dykröret, fortsatte jag norrut för maskin. Strax norr om Mollösund stannade motorn igen och jag fick återigen rulla ut Genuanoch segla inre smygvägen in mot Edshullshall. När jag fått segat mig igenom den trånga rännan och kom ut på lite öppnare vatten ankrade jag och blåste ur den plugg som återigen satt igen dykröret. Gick på tomgång in till Edshullshall och la mig alldeles för om Skutan Västkust.


För att till slut få bukt med problemet fick jag tömma tanken. Oljan var full med skit, stora flagor - som rostflagor. Som tur var hade jag en stor och några mindre dukar, som rymde de ca 40 liter dieselolja som fanns kvar i tanken. Filtrerade oljan genom en disktrasa i en tratt.

 

disktrasa.jpg.d1140553d5b92cd0be6d1bf3210178f2.jpg

Manluckan var bara på ena sidan om skvalpskottet, så andra sidan kom jag inte år. Slog på den filtrerade olja i påfyllningen till tanken i flera omgångar tills det slutade komma skit från den andra halvan av tanken.

När jag bytt filter och slagit på den till synes rena  oljan - det gick åt ett antal rena disktrasor av typen på bilden att filtrera - lättade jag och gick för motor hem till Kungshamn.

Jag har varken förr eller senare haft något sån problem och om jag måste fylla olja på nått okänt ställe, skall jag filtrera oljan innan den får gå ner i min tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Ingen expert men det borde krävas en båt som kan ta höjd. Både sjö och vind pressar båten mot land. Tvingas man slå så får man inte tappa höjd. Större båtar har mera fart och påverkas mindre av sjön.

 

Med hårt väder brukar man mena vindar >15m/s men det beror ju även på var och med vilken båt.

 

Att man inte får tappa höjd är väl en sanning med modifikation.

Om man inte kan vända genom vinden, kan man alltid kovända. Dvs man faller av, gör en gipp och går upp i vinden på den andra bogen. 

Man tappar visserligen höjd, men man kommer ju över på den nya bogen. 

För dom som är kappseglingsfantaster är väl ett sånt förfarande förskräckligt, men gäller det att både rädda båten och sig själv, så spelar effektiviteten i kryssen mindre roll. Huvudsaken att man kan ta sig ut från land och få sjörum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det ju så att problem med diesel och motorns förmåga att sörpla i sig den nödvändiga vätska inte är helt ovanligt.... Nästan så att jag skulle vilja skriva att det kan hända den bäste men riktigt så är det nog inte, för den bäste har ju örnkoll på grejorna och slipper ju så dessa bekymmer?

 

Själv har jag det senaste året haft två incidenter...

 

Först när jag tidigt i våras lämnade Marstal, tanken var att gå för motor till Bagenkop. En kort sträcka och vinden var rakt emot så jag startade pentan och lufsade iväg.. kom dock bara ca två sjömil innan motorn dog... en del sjögång och gansk mycket vind... men det gick utmärkt att rulla ut focken och segla tillbaks till kaj....

 

Väl iland kunde jag raskt konstatera att mina filter var helt igensatta, fick vänta till måndagen då jag kunde beställa filter och få hjälp med att tömma och suga rent tanken..

 

Denna incident hade ju kunnat undvikas om jag hållit bättre koll på mina filter, då i synnerhet mitt cav filter där smutsen tidigt syns när det börjar byggas opp i glaskoppen...

 

Dock är jag osäker på om jag kunnat undvika incidenten i Nysted... Låg där en vecka i maj, vädret var tämligen svalt så värmaren fick jobba en del..När jag beslöt att tanka så var dock automaten stängd... Fick dock besked om att det tyvärr var tomt för diesel men att det skulle fyllas imorgon..

 

Påföljande dag så fyllde jag tanken men enär vädret inte var helt inbjudande så valde jag att ligga kvar över natten... Vaknar tidigt påföljande dag , kallt i båten  , värmaren har stannat... testar att starta men ingen lycka... Påbörjar felsökning, allt förefaller ok.. gör rent dock i alla fall en koll av vämarens bränsleslangar... jodå.. det kommer fram vätska till värmaren.....

 

Tyvärr så var det just detta som var felet... det kom vätska till värmaren, närmare bestämt vatten...  orsaken till att dieselpumpen i Nysted varit stängd var att deras tank som är nedgrävd i piren blivit dränkt när det var extremt högt vatten i Januari.

 

Nu skulle ju tanken varit tömt och rengjord innan de fyllde den igen, men något hade gått fel.. väldigt fel, jag satt nu i min båt med långt över 50 liter vatten i dieseltanken...

 

En bidragande orsak till att jag inte märkte att det var vatten istället för diesel ´när jag felsökte värmaren är att jag tyvärr har en diagnos som heter Dyosmia, det vill säga att jag tyvärr saknar luktsinne ( en ibland stor nackdel för mig, men jag kan dock ha samma strumpor väldigt länge,,,,

 

Nåväl. jag vet allts ännu inte att jag har vatten i tanken, beslutar mig så för att starta motorn för att låta vattnet ifrån värmeväxlaren värma båten, ingen större succe när motorn stannar efter 5 till 6 minuter....

 

Nu en ny runda med felsökning... CAV filtret avlägsnas, utav någon anledning så väter jag fingret och kan då med hjälp av mina smaklökar konstatera att det är fullt med vatten....

 

Ridå... men med hjälp av Nysteds Bådelaug så fick jag så småningom dit en trevlig dansk mekaniker som tömde min tank och såg till så att jag åter kunde nyttja både värmare och motor....

 

Och visst hade jag kunnat undvika även denna malör... fast då hade jag ju behöva haft för vana att avsmaka dieseln innan jag fyller den i tanken?

 

Inför kommande seglingar så ämnar jag montera en vattentät lucka i sittbrunnen för att därefter installera en manlucka i dieseltanken.. Tyvärr är min tank placerad så att jag ej kan nå den utan lyfta ur motorn... men tids nog så skall jag säkerställa att jag både kan inspektera och göra rent när så krävs....

 

Fair Winds

Stefan

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Man tappar visserligen höjd, men man kommer ju över på den nya bogen. 

Har man då inte en lång bog så tar man inte igen det man förlorade. Att man inte kan slå sig ut från en läkust med båtar under 30 fot är naturligtvis en sanning med modifikation. Men det krävs en god segelbåt för att klara det. Man brukar prata om det i samband med ström, där gäller att göra rätt.

NC33 har jag inte kryssat med men väl seglat. 10m/s, fullt ställ och 3,5knop. Men en väldigt trevlig båt. Ska de kappsegla så blir i samma klass som en riggade Albin 25.

 

2 timmar sedan, smoegen säger:

Inför kommande seglingar

Ja vi väntar, vill ha något trevligt att läsa i år med!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag chansar aldrig på att dieseln är fri från vatten oberoende av var jag tankar. Efter att ha "köpt vatten" (i och för sig inte så hög inblandning som smoegen) på en båtmack så skaffade jag en tratt med vattenavskiljande filter. Det kommer inte en droppe vatten genom det filtret. Å inget annat skräp heller.

5a159b3adc7d4_TrattSmartTechLarge.jpg.48acf7ae4eedb8b41d75d6c5a87ff974.jpg

Tratten (eller tillverkaren) heter SmartTech. Välj den stora modellen, den lilla har för liten genomströmning för att hinna svälja det som kommer ur pistolmunstycket på macken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda ursäkten värd att peka på vid en olycka är Force Majeure, allt annat är olika former av ansvar hos de inblandade. Av denna historia drar jag slutsatsen:

 

Gå inte ut när hårt väder råder eller är att väntas med okänd båt! 

 

Det är klart att folk får haverier vid milt väder med välkänd båt men sannolikheten och konsekvenserna minskar givetvis...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen av den här tråden är alltså!
För den stackars ägaren av den förlista båten är det för sent. Skadan är redan skedd.
Vad har vi lärt oss?
Jo! Att ha seglen förberedda även om man bara ska transportera sin båt.
Själv blir jag lite nojig när jag åker motorbåt nära läkust.
Jag brukar fundera på vad vi gör om motorn lägger av!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tankar på sjömack slipper man RME, men riskerar tydligen att få vatten eller skräp?

Jag brukar köpa 40 liter på närmaste landmack på våren, och på hösten tappa av överlivna 20 liter till dunkar, och hälla tillbaka på våren och då fastnar eventuellt svart gäggel i tratten.

Har på de 22 år jag haft båten aldrig sett något vatten i glaskoppen, men när jag efter 20 år bytte bränslefilter var det lätt rostangripet. Om föregående ägare under sina 18 år gjort något byte vet jag inte. Kan vattnet ha blandat sig med dieseln utan att skiktas?

När jag hämtade förra båten hade den stått på land flera år och dieseln såg ut som vattenblandad olja, men hemfärden gick bra. Kan det alltså vara så att så länge det inte skiktas så suger motorn i sig det den får och finns det tillräckligt med bränsle i blandningen så räcker det för att driva runt den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Janken säger:

Slutsatsen av den här tråden är alltså!
För den stackars ägaren av den förlista båten är det för sent. Skadan är redan skedd.
Vad har vi lärt oss?
Jo! Att ha seglen förberedda även om man bara ska transportera sin båt.
Själv blir jag lite nojig när jag åker motorbåt nära läkust.
Jag brukar fundera på vad vi gör om motorn lägger av!

Att man skall vara mer bekant med sin båt också! Tufft att ta hem en nyinköpt äldre båt i det vädret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel hade knappast hjälpt i denna situationen. Bra och fungerande ankare däremot. Att hålla båten i 15m/s ska inte vara något problem. Även om ankaret är för litet så hade båten drivit kontrollerat mot kusten med häcken först.

En till ombord hade nog varit bra. Då kan den ene försöka få igång motorn och den andre tex försöka ankra.

Möjligen hade en ordentlig genomgång av grejerna innan avfärd varit bra.

En gissning är att motorn stannade pga gegga eller vatten. De problemen brukar komma när när det blir lite grov sjö. Hade man kollat dieselfiltren och sugit upp lite i tanken?

99% av felen på en diesel är just bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-22 på 16:37, bhemac säger:

Har man då inte en lång bog så tar man inte igen det man förlorade. Att man inte kan slå sig ut från en läkust med båtar under 30 fot är naturligtvis en sanning med modifikation. Men det krävs en god segelbåt för att klara det.

 

Jag frågade tidigare vilka egenskaper som spelade in och större båt=högre fart är ju generellt sant men jag tänker exempelvis Allegro 27 och Albin Vega.
Båda har samma längd, lystal, samma bulliga förskepp men den ena väger 3,5 ton och den andra 1,5 ton. Den tyngre accelererar långsammare men håller även farten bättre genom slagen? och stoppas inte upp lika mycket av vågor?
Vilken kan slå sig ut från en läkust vid högst vindstyrka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, BSven säger:

 

Jag frågade tidigare vilka egenskaper som spelade in och större båt=högre fart är ju generellt sant men jag tänker exempelvis Allegro 27 och Albin Vega.
Båda har samma längd, lystal, samma bulliga förskepp men den ena väger 3,5 ton och den andra 1,5 ton. Den tyngre accelererar långsammare men håller även farten bättre genom slagen? och stoppas inte upp lika mycket av vågor?
Vilken kan slå sig ut från en läkust vid högst vindstyrka?

Sorry, du får köpa en Vega och börja om ;)

Jag gissar att Allegron tar bättre höjd och borde klara sig bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Sorry, du får köpa en Vega och börja om ;)

Jag får väl köpa en Vega också och jämföra...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, BSven säger:

 

Jag frågade tidigare vilka egenskaper som spelade in och större båt=högre fart är ju generellt sant men jag tänker exempelvis Allegro 27 och Albin Vega.
Båda har samma längd, lystal, samma bulliga förskepp men den ena väger 3,5 ton och den andra 1,5 ton. Den tyngre accelererar långsammare men håller även farten bättre genom slagen? och stoppas inte upp lika mycket av vågor?
Vilken kan slå sig ut från en läkust vid högst vindstyrka?

 

Jag hade en Bianca 27, som skulle väga 3,3 ton, men jag tror snarare att den vägde över 3,5 ton.

 

Vegan var 2 cm bredare men samma längd och  vägde 2,3 ton.

 

Kommer inte ihåg vilken båt du har, men har du en Allegro 27 så skulle jag nog inte byta till en Vega.

Land skall man akta sig för - det är det farligaste som finns på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Kommer inte ihåg vilken båt du har, men har du en Allegro 27 så skulle jag nog inte byta till en Vega.

Möjligen då till en Bianca 27! Jag har en avrustad för avhämtning ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag hade en Bianca 27, som skulle väga 3,3 ton, men jag tror snarare att den vägde över 3,5 ton.

 

Vegan var 2 cm bredare men samma längd och  vägde 2,3 ton.

 

Kommer inte ihåg vilken båt du har, men har du en Allegro 27 så skulle jag nog inte byta till en Vega.

Land skall man akta sig för - det är det farligaste som finns på havet.

Ja, 2,3 väger Vegan. Jag tog en siffra ur minnet.
Nej, jag skall inte byta bort Allegron, vi bara munhuggs lite i höstmörkret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det för den strandade Nauticat 33? Ligga och nöta på stranden kan nog ha givit stora skador. Alltid lite obehagligt att komma nära en läkust om det är blåsigt, även med en seglande segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ägt 2 båtar med mycket motorproblem och extremt mycket stress där jag riskerat driva på land har jag numera en filosofi som baserar sig på redundans.

 

Jag har köpt en litium batteri hjälpstartare på biltema om jag behöver kraft till startmotor. Jag har också köpt ett utombordare fäste till jollemotorn på 10 hk så jag kan ha den på akterspegeln och kunna starta den snabbt om situationen behöver det.

 

Även för er med mindre jolle-motorer rekommenderar jag detta. Även i hård vind kan en mindre motor hjälpa mer än vad man tror för att hjälpa båten i kryss och göra så att farten inte dör helt vid slagen.

 

Samma med ankare. Ett fram (spel) och ett bak (manuellt) på rulle som kan släppas snabbt och som inte behöver ström.

 

Drivankare som kan sjösättas fort med lina som inte trasslar sig. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, jonasulveseth säger:

 

Drivankare som kan sjösättas fort med lina som inte trasslar sig. 


Fast ett drivankare kräver ju att man har sjörum - dvs att man befinner sig ganska långt ut till havs.

Det hade inte hjälpt för båten som tråden handlar om, inte heller för mig i det jag skrev i ett inlägg ovan.

Möjligtvis ett ankare. Där jag fick motorstopp är det 26 meter djupt, men det grundar upp alldeles innan land. Med 50 meter ankarlina hade min båt förhoppningsvis bromsats upp så mycket att räddningsbåten från den närbelägna sjöräddningsstationen hade hunnit fram - innan jag brände upp på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Fast ett drivankare kräver ju att man har sjörum - dvs att man befinner sig ganska långt ut till havs.

Ja. Men det kommer att bromsa farten mot land. Lägger man det akter så går båten med fören mot land och förhoppningsvis kommer det vanliga ankaret att få fäste.

Drivankaret är ingen lösning på problemet men ett hjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menade inte att en enda sak kan lösa det, men det är de här sakerna jag har satt i min båt för att få sinnesro.

 

Där jag bor måste jag igenom en hel del trånga passager med mycket ström. Efter att ha fått motorstopp en hel del sista 2 åren så har jag tänkt en hel del på vad jag behöver för att få sinnesro. 

 

Jag har 70 m ankarband i akter, som sagt motor på motorfäste när jag bogserar jolle, drivankare(mest för att kunna räta upp båten vid lit sjö). 

 

Även en liten elmotor kan räta upp en ganska stor båt såpass mycket så den inte lägger sig med sidan mot vågorna där det nästan är omöjligt att få ankaret att inte ryckas loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jonasulveseth säger:

Ja, jag menade inte att en enda sak kan lösa det, men det är de här sakerna jag har satt i min båt för att få sinnesro.

 

Där jag bor måste jag igenom en hel del trånga passager med mycket ström. Efter att ha fått motorstopp en hel del sista 2 åren så har jag tänkt en hel del på vad jag behöver för att få sinnesro. 

 

Jag har 70 m ankarband i akter, som sagt motor på motorfäste när jag bogserar jolle, drivankare(mest för att kunna räta upp båten vid lit sjö). 

 

Även en liten elmotor kan räta upp en ganska stor båt såpass mycket så den inte lägger sig med sidan mot vågorna där det nästan är omöjligt att få ankaret att inte ryckas loss.


Det är helt rätt.

Man måste göra allt som står till buds för att bärga sig själv och möjligtvis också båten.

För mig är prioritet ett att försöka segla mig ur en besvärlig situation. När det gäller motorer, så är jag "det svarta fåret" i min släkt. Om det är nåt som krånglar för mig - så är det motorer.  Det är åtskilliga gånger under mitt  som jag fått bärga mig med segel när motorn krånglat.

 

Har mitt huvudankare i aktern klart att släppa inom nån minut. Svajankra ofta från aktern - båten har kosterskrov. Vid lite sämre väder använder jag akterankaret med  hanfot i fören. Instalerade i våras ett ankarspel med kätting. Tyvärr blev kättingen bara 40 meter  - något kort om man ankrar från fören. Skall nog skarva i ytterligare en längd på 40 meter.

Har visserligen ett litet drivankare - väl undanstuvat.

Skulle jag behöva nåt som bromsar båtfarten, halar jag nog till mig gummibåten och vänder den upp och ner. Släpar alltid en liten gummibåt. Det har hänt vid ett par tillfälle, att gummibåten slagit runt i kulingar akterifrån och  vid relativ sjögång. Båten blir så lugn och fin när gummibåten ligger upp och ner. Dock ett elände att vända på rätt köl - trotts att jag har kapell som täcker hela gummibåten.

 

Ligger man bara några hundra meter i lo för land och det är relativt dåligt väder, så hinner man inte göra så mycket. Både segelhanteringen och ankarutrustningen måste va enkelt och snabbt att använda.

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl oftast att man inte går in i katastrofläge tidigt nog. Lätt att säga att man skulle kastat i ankaret. Men om det tar en minut att få i ankaret, och bara 10 s att testa att starta motorn igen, så blir det lätt så att man startar motorn 20 ggr med olika ”knep” innan man ger sig på ankaret. Om det skulle vara så att man dessutom innan avfärd avfärdat någons förslag på försiktighetsåtgärder blir det ännu svårare att ge upp i tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

Problemet är väl oftast att man inte går in i katastrofläge tidigt nog. Lätt att säga att man skulle kastat i ankaret. Men om det tar en minut att få i ankaret, och bara 10 s att testa att starta motorn igen, så blir det lätt så att man startar motorn 20 ggr med olika ”knep” innan man ger sig på ankaret. Om det skulle vara så att man dessutom innan avfärd avfärdat någons förslag på försiktighetsåtgärder blir det ännu svårare att ge upp i tid.

Sant. Som de nedtrillade bergsklättrarnas sista ord "ska bara".

Det är väldigt bra att ägna lite tid åt att fundera på vad man ska göra om något händer. Sjösäkerhet handlar alltid om att vinna tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att veta hur man funkar i en stressad situation förrän man har provat.
I mitt yrke håller vi på med skogsbränder. Jag var på ett seminarium där vi diskuterade vad som gick fel när man tappat en brand.
Pumpen stannade - Varför?

Bränslet tog slut - Varför?
Han som skulle hämta tog fel dunk - Varför?
Dunkarna var inte tillräckligt tydligt märkta.
 

Slutsats - en dålig etikett gjorde att vi tappade branden!
Det är alltid många nålsögon som skall passeras innan man hittar den riktiga orsaken till en situation.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...