Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Botved

Tips på lim/tätmassa för ho.

Rekommendera Poster

Jag ska limma en rund rostfri ho (Hjertmans 4733-71) i en skiva med ovansida av laminat. Vilken produkt hade ni valt? Motivera gärna varför. Kravet är väl solklart, tätt mot vatten och bra vidhäftning mot rostfritt och laminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. MSP är grejen. Vill man ha märkesvara så köper man TEC7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, precis den typ av svar jag hoppades på. Har Biltema på nästan promenadavstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma, låt det flöda över. Låt härda. Skär sedan bort överflödet med vass kniv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Limma, låt det flöda över. Låt härda. Skär sedan bort överflödet med vass kniv. 

 

Ibland när jag gör såna jobb, brukar jag sätta maskeringtape där jag inte vill ha tätningsmassa.

Dvs jag fäster maskeringstape, så det går in i hålet. I det här fallet skulle jag sätta ner hon och skära maskeringstapen nån mm på utsidan hon.

Jag är en kladdpelle och lyckas alltid få kladd där jag inte vill ha det.

Sen brukar jag använda såna billiga engångshandskar som man kan köpa 50 st för  30 kr hos tex Claes Olsson. Brukar stoppa en bunt i bakfickan. När de jag har på mig blir kladdiga, vränger av mig handskarna så kladdet kommer inåt och tar på mig nya.

 

https://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr409155001

Har tom lyckats få min lokala färg/båttillbehörsaffär att ta hem engångshandskarna - de har fått en strykande åtgång - inte bara av mig - fast priset är betydligt högre, men man slipper ju åka det 12 milen för att handla på Claes Olsson eller Biltema eller .....................

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Botved har fått ett svar hen är nöjd med så hijackar jag tråden med en följdfråga:

 

Jag har lärt mig att aldrig använda silikon för att limma något mot laminat på en båt. Orsaken ska vara att silikon har så låg ytspänning att det kryper via kapilärkrafter in i laminatet och är nästan omöjligt att få bort vilket underminerar vidare fogningsjobb. Man behöver i stort sett skära bort närområdet för att text laminera igen ett hål där tätningen varit gjord med silikon.

 

Nu undrar jag vad MSP har för egenskaper. Om det är bra på att limma misstänker jag att det också har låg ytspänning och kanske är bra på att "kapilär-krypa", stämmer det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Nojjan säger:

Jag har lärt mig att aldrig använda silikon för att limma något mot laminat på en båt.

Låter mystiskt. I hus är det 99% silikon man använder i kök och badrum. I kök är ju laminat ganska vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett lim / tätningsmassa hemma från Kiilto som toastolen limmades med. Nu använde jag den så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Låter mystiskt. I hus är det 99% silikon man använder i kök och badrum. I kök är ju laminat ganska vanligt.

 

Den förklaring jag hört till varför man inte skall använda silikon, är att det inte går att måla på silikon eller rättare sagt - färgen fäster inte på silikon. Dessutom påstås silikonen kontaminerar ett område runtomkring.

 

Använder man då silikon, så skapar man ett problem när man skall måla - och det skall man j u förr eller senare.

Man måste ju va garderad för det som kan inträffa med båten de närmsta 1000 åren!? :wacko:

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, tusenårsregeln gäller!

Lackar man inom en vecka efter att man lagt silikon så kryper färgen men väntar man så går det bra. Jag har provat en massa gånger.

Tänk hur det skulle vara i hus där varenda badrum tätas med silikon (som väl är det enda godkända?) eller kakel i köket.

Vissa tätningsmedel mm är inte övermålningsbara, det brukar stå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag använde känns som siliconepackningarna men är något annat. Det framgår av tuben att det är övermålning svart. Fiskögon pga silicone har jag varit med om många gånger på gamla båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Låter mystiskt. I hus är det 99% silikon man använder i kök och badrum. I kök är ju laminat ganska vanligt

 

Att limma kök i hus, eller i båt för den delen, så går nog silikon utmärkt. Jag borde varit mer explicit i min fråga/beskrivning, jag menade glasfiberlaminat och framförallt i skrovet. Att limma/täta mot en laminat-köksbänk är nog inte så märkvärdigt, dessa slänger man bort när man renoverar. Däremot så verkar plastbåtar leva så länge någon bryr sig. Jag fick rådet att undvika silikon vid ett besök på ett företag som bland annat laminerar klaffarna till JAS . . . kanske lite överkurs för båtbranschen men jag håller mig fortfarande till denna regel. Jag använder normalt Sikaflex men funderar på MSP och dess egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Nojjan säger:

 

Att limma kök i hus, eller i båt för den delen, så går nog silikon utmärkt. Jag borde varit mer explicit i min fråga/beskrivning, jag menade glasfiberlaminat och framförallt i skrovet. Att limma/täta mot en laminat-köksbänk är nog inte så märkvärdigt, dessa slänger man bort när man renoverar. Däremot så verkar plastbåtar leva så länge någon bryr sig. Jag fick rådet att undvika silikon vid ett besök på ett företag som bland annat laminerar klaffarna till JAS . . . kanske lite överkurs för båtbranschen men jag håller mig fortfarande till denna regel. Jag använder normalt Sikaflex men funderar på MSP och dess egenskaper.

 

För att ett flytande material ska fästa i, "väta" ett fast material fullt ut måste det flytande ha lägre ytspänning än materialet du ska "vät" annars orkar det flytande bilda en droppe som inte "väter", fastnar, fullt ut.

För att det ska tränga in i  en fast struktur så måste det åxå vara tillräckligt tunnflytande eller så måste det avges ämnen som kryper in i det fasta.

Du kan nog limma ditt handfat med vilken eladtomer som helst. Vidhäftning blir inget problem. Om du väljer silikon. Ta en motorsilikon före sanitet/bygg-variant.

Motorsilikon avger inte silikater mm. som skulle kunna störa målning mm.

Det vanligaste idag är nog MS-polymer som är en modifierad silikon, åxå den en kiselprodukt. Msp:er marknadsförs under massor av olika varumärken, namn mm. och har mindre hälsorisker än t.ex polyuretan (som ofta kallas SIKA, trots att även sika marknadsför både msp och silikon mm.)

hmmmm.. jag skulle välja msp eller motorsilikon beroende på vilken färg som skulle vara lämplig eftersom jag alltid har tillgång till sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...