Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Stockholms skärgård 2018 - råd och tips

Rekommendera Poster

Hej alla MG:are!

 

Sommaren 2018 planerar vi som vanligt att tillbringa till stor del i båten, men någon långsegling planerar vi inte.

Vi vill utforska Stockholms skärgård lite noggrannare och ta oss till nya platser som vi inte besökt tidigare. Det finns ju så mycket att se, göra och uppleva även på nära håll, men ofta hamnar man (tyvärr) på gamla beprövade platser.

 

Du som läser detta har säkert redan förstått att vi vill ha råd och tips på allt möjligt och omöjligt mellan Arholma (upp till Öregrund) och Landsort (ner till Stendörren söder om Trosa).

 

Ös på, allt är av intresse.

Öar, djurliv, sälar, fåglar, kanaler, naturstigar, restauranger, ormar, hamnar, fik, blommor, kiosker, försvarsanläggningar, museer, speciella förtöjningsplatser, trevliga gästhamnar, fyrar, bad, mm, mm.

 

Hoppas på en fin sommar 2018 för oss alla och även att många, många får glädje av alla tips.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller naturupplevelse så sätter jag Söderarms stora skärgård först. Därifrån är det ju ett kort hopp till Mariehamn för kulturellt besök. 

 

På vägen upp är Biskopsö trevligt ( arkipelagen, inte i första hand förtöjning på själva Biskopsö ) 

Efter besök på Sandhamn, där du kan ligga på någon ö norr on ifall du har jolle, så går du utomskärs och passerar Björkskär, Stora Nassa mfl utskärgårdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde Landsort med sin en mil långa promenad t.o.r.  från norra hamnen ner till fiket vid fyren. Där finns också en modern KA-pjäs att göra guidade studiebesök i...  Möja har fina promenadvägar plus kvarn med utsikt mm.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Funkis skriver om KA-batteri på Öja/Landsort har jag ett tips på batteri Arholma, https://arholmanord.se/batteri/

 Det är ett välbevarat stycke försvarshistoria som för oss lite äldre kan ge kalla kårar från kalla kriget.5a1162dfdef8f_KartaArholmabatteri.jpg.622c4f1a39b8eb65483cea40b9c58fec.jpg

 

Vid 1 anmäler man sig till guidad tur, bra att göra dagen före, det är ofta fullt.

Mellan 2 och 3 kan man förtöja vackert och ostört.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här blev ju en riktig kioskvältare... :D

 

Ingen som har något intressant (*) att delge en stackare som redan drömmer om sommaren 2018.

 

Mackey

 

*) Öar, djurliv, sälar, fåglar, kanaler, naturstigar, restauranger, ormar, hamnar, fik, blommor, kiosker, försvarsanläggningar, museer, speciella förtöjningsplatser, trevliga gästhamnar, fyrar, bad, mm, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Mackey säger:

Det här blev ju en riktig kioskvältare... :D

 

Ingen som har något intressant (*) att delge en stackare som redan drömmer om sommaren 2018.

 

Mackey

 

*) Öar, djurliv, sälar, fåglar, kanaler, naturstigar, restauranger, ormar, hamnar, fik, blommor, kiosker, försvarsanläggningar, museer, speciella förtöjningsplatser, trevliga gästhamnar, fyrar, bad, mm, mm.

Det finns ju två alternativa svarskategorier på din fråga:

Om du inte har något emot att ligga tillsammans med andra båtägare så begär du att vi ska skriva en ny hamnguide, som ju skulle bli rätt omfångsrik. Med Stockholms skärgård som hemmavatten så är jag dessutom rätt övertygad om att du redan har den typen av litteratur ombord.

Om du vill leta dig fram till små smultronställen som inte finns i hamnguiderna så är nog många lite mer försiktiga med att sprida dem i en alltför stor krets. Då blir de ju inte smultronställen längre...

 

Mitt bästa råd är att skaffa Hydrographicas specialsjökort. Det tycker jag är bästa sättet att leta sig fram i de delar av skärgården där det kan gå att hitta sina egna smultronställen. Även deras Genvägsboken och den hamnguide som kom ut för något år sedan är kul att ha ombord för att hitta nya resvägar och natthamnar.

 

Jag jobbar inte på företaget och har inga ekonomiska intressen i deras affärsverksamhet men jag är stormförtjust i deras produkter. Den enda nackdel jag kan komma på med deras sjökort är att det numera har blivit betydligt fler fritidsbåtar i de områden som de karterat. Det var mer sport att navigera där med Améens handritade sjökortsskisser och förtoningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Lintott, jag vil inte att ni skriver en 

7 timmar sedan, Lintott säger:

Det finns ju två alternativa svarskategorier på din fråga:

...

begär du att vi ska skriva en ny hamnguide, som ju skulle bli rätt omfångsrik.

...

Om du vill leta dig fram till små smultronställen som inte finns i hamnguiderna

...

Mitt bästa råd är att skaffa Hydrographicas specialsjökort.

...

Även deras Genvägsboken och den hamnguide som kom ut för några år sedan...

Nej Lintott, jag begär ingen hamnguide, jag frågar vad du och andra tycker om och inte tycker om i Stockholms skärgård. Mer en personlig resention av någon del av hamnguidernas innehåll i sådana fall.

 

Funkis gjorde ett, nej två, bra inlägg tycker jag och helt utan att avslöja något smultronställe.

 

Hydrographicas guider är ett bra tips tycker jag.

 

Sedan finns det ju mycket som inte gäller just natthamnar där det är något helt annat som lockar till ett strandhugg, att passa på att stanna till när man ändå är i närheten.

 

Restaurangen Båtshaket vid Ålö brygga söder om Utö är ett exempel, det är värt att stanna till för lunch eller midag i solen. Det går att ligga i viken intill, men det är ingen fantastisk naturhamn.

 

Hoppas på mera tips.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen föredrar jag skärgården mellan Grisslehamn och Öregrund mer än Arholma och söderut. Mycket för att man får vara mer ostörd i de flesta fall norrut.

Det kom en ny "pocket" bok förra vintern som behandlar Öregrund-Arholma, och den är bra, bättre än den otympliga hamnguiden tycker jag. Många fina ställen finns med där, även om den utelämnat de bästa platserna ur eget tycke, vilket det säkert finns en anledning till också.

 

Jag brukar använda mig av hitta.se som ofta har bästa upplösningen på satellitfoton och där har jag upptäckt flera bra ställen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bok ska jag inskaffa till sommaren 2018, Då går vi "all in" för att förhoppningsvis utforska nya delar i vår vackraste del av Sverige, Stockholms skärgård !

 

Denna ger uppslag om nya platser. Har själv inte hunnit med så mycket ännu, men hoppas på ett bättre 2018.

image.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragets kanal gör det möjligt att ta sig från Nynäshamn till Trosa inomskärs eller till Öja i någorlunda våglä. Jag har för mig att man klarar sig om man sticker max 2,0 m, kanske 2,2 m. Sjökorten kan ev. ange 1,5 m, men det stämmer inte. Vi har gått igenom utan bottenkänning, sticker 1,7 m.

5a147ffdb6d92_InomskrsfrnNynstillTrosa.jpg.a37a384393ad2362ed2c2691efb4ce57.jpg

Det finns många möjligheter att ta sig runt inomskärs.Tänk på att det finns en bro - Tottnäsbron - som måste öppnas för att du ska kunna passera med annat än mindre motorbåtar.

  1. Passa på att besöka Järflota naturreservat med rikt djurliv och fina stränder
  2. På södra Torö kan man ankra i Solviken.
  3. Ankarudden är en liten idyll med en restaurang, en före detta fiskehamn.
  4. På Bottenholmen finns ett par stora laguner med varmare vatten än i havet och möjlighet att hoppa från klippor. Riktigt mysigt, vackert och lite spännande.
  5. Fifång bör besökas liksom
  6. Askö med fina stränder.

5a1480126e04f_InomskrsfrnNynstillTrosa-DETALJ.jpg.a56788c6ffd96a8e8ad4dd1191cae53c.jpg

 

Googla och lär er mera om dessa fina platser.

 

Bottenholmen.jpg.655c2310daaa66e95279597e1df44b6e.jpg

Bottenholmen med de två lagunerna. Lägg till på östra sidan, på västra sidan är det väldigt djupt.

 

Sedan får man ju inte glömma Öja söder om Torö, men det tipset har vi ju redan fått.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Kompletterat med en bild
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Mackey!

Trodde att du var som i din egen ficka i Stklms skärgård?

Intressant läsning de svar du fick. Vi måste va väldigt olika vi människor.

Kanske beroende på erfarenhet å hur mycket man har varit "mä"

Dragets kanal tex, visst har jag seglat genom den. ...men än sen då? Å varit på Järflotta å Landsort å Hävringe å Mysingen osv.

 

Alla de sk sevärdheterna.......för mig är det seglatsen som är målet. Oftas då jag seglar solo så när jag är trött så kastar jag ankar bakom närmaste ö i lä. Sedan lite käk å ett dopp å sova å så vidare. Allt efter humöret.Å är jag på det humöret seglar jag natten genom tills jag inte orkar hålla ögonen öppna, då ankrar jag i lä å går å sover.

 

Jag förstår mig inte heller på de som skyndar sig till "ankarviken" å sedan trängs, skrov mot skrov å upp med grillen å allt det där, sedan rusa vidare till nästa vik å upprepa samma saker. Sånt har jag passerat för länge sedan.

 

När det gäller sevärdheter som intrersserar mig så är det oftast enklare ta sig dit på annat sätt än segla. Så egentligen har jag inget att tillföra i tråden. Möjlige berätta om mitt lilla "enskilda" ställe som jag kallar "Barnbadkaret" Men det tänker jag inte tala om var det ligger. :D

Då får jag inte vara ensam där länge. Fast sällan moderna seglare med fenköl törs komma in där. Man måste sick-sacka mellan stenarna på väg in.( Nu har du fått lite tips)

Kanske läge jag byter namn från Ruskpricken till Enstöringen ?;)

 

Jo ett tips kanske, norra passagen över på Järflotta, finns en gästhamn där, ganska primitiv, där finns det havsörnar å har man tur kan man se dem segla över masten. Värt en resa å en chansning att de är "hemma". Mäktig syn när de drar över masten på nära håll.

Önskar bra väder å förliga vindar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vist har vi var på många olika platser i Stockholms skärgård, men som jag skrev så blir det ofta samma platser vi besöker. 

 

Det är nyttigt, bra och roligt att få tips på nya platser som man inte har varit på. 

 

Barnbadkaret går jag bet på. Var är du då? Kan du inte skicka ett PM med koordinater så lovar jag att mina läppar är förseglade. 

 

Det är lite speciellt med platser i skärgården, min far har platser han inte berätta om för mig och nu är det för sent. :(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Jag ska besöka platsen vid tillfälle.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du redan varit runt lite överallt kan jag rekommendera Svenska Högarna, det verkar vara ett ställe som många drar sig för att fara ut till.

 

Vacker natur, intressant fyr och så långt ut man kan komma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å ett som jag tycker är ännu bättre, Svenska Stenarna!

Ingen fyr visserligen men man får vara i fred, inte många vågar sig dit ut. Det som intresserar mig är kvartsinlägget i graniten, som skedde kanske fler miljoner år sedan. Det gav ett vackert mönster.

En liten hemlis. Hustru älskar att sticka å det påminner om ett "stickmönster"  å med det som förevändning har jag lyckats lura med henne ända dit ut å beskådade naturfenomenet. Fast det var nästan bleke å vi hissade järngenuan, annars hade hon nog inte följt med från Glyxnäs dit hon bilar å embarkerar sedan.

 

Mitt på ön finns en röse men det är taggigt snår å svårt att komma fram om ingen röjt sedan jag varit där.

 

Sedan har vi Norrpada. Besök järnkorset där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sammanfattning av tråden så här långt...

  • När det gäller naturupplevelse så sätter jag Söderarms stora skärgård först.
  • Biskopsö är trevligt ( arkipelagen, inte i första hand förtöjning på själva Biskopsö ) 
  • Sandhamn, där du kan ligga på någon ö norr on ifall du har jolle.
  • Björkskär, Stora Nassa mfl utskärgårdar.
  • Landsort med promenad från norra hamnen till fiket vid fyren. Där finns också en modern KA-pjäs att göra guidade studiebesök i...
  • Möja har fina promenadvägar plus kvarn med utsikt mm.
  • Arholma och Arholma batteri, https://arholmanord.se/batteri/
  • Mitt bästa råd är att skaffa Hydrographicas specialsjökort. Även deras Genvägsboken och den hamnguide som kom ut för något år sedan är kul att ha ombord
  • Restaurangen Båtshaket vid Ålö brygga söder om Utö.
  • Personligen föredrar jag skärgården mellan Grisslehamn och Öregrund mer än Arholma och söderut. Mycket för att man får vara mer ostörd.
  • Skärgården, en vägvisare från Örskär till Landsort av Ulf Sörenson.
  • Ny "pocket" bok förra vintern som behandlar Öregrund-Arholma.
  • Dragets kanal, Järflota naturreservat, Solviken på södra Torö, Ankarudden med restaurang, Bottenholmen med laguner att bada i, Fifång och Askö med fina stränder.
  • Horssten är en pärla 6 M öster om Sandhamn
  • Norra passagen över på Järflotta, finns en gästhamn där, ganska primitiv, där finns det havsörnar å har man tur kan man se dem segla över masten.
  • Har du redan varit runt lite överallt kan jag rekommendera Svenska Högarna.
  • Å ett som jag tycker är ännu bättre, Svenska Stenarna!
  • Sedan har vi Norrpada. Besök järnkorset där.

Om vädret är stilla rekommenderas Tärnskär och orkideerna på Mönkö (mellan Runmarö och Nämndö) får man inte missa.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara hålla tummarna på att vädret blir bättre kommande säsong, fin sammanställning och bra tips.

Ska försöka ta oss lite längre uti havsbandet om vädret tillåter. Som nästan alltid när man ger sig så långt ut önskar man lugnt väder.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordost om Singö ligger ön Stor-roten, en tidigare befäst ö som försvaret har lämnat. Säregen och mycket vacker natur. Fri havsutsikt österut. Har man en mycket grungående motorbåt kan man varpankra sig in i den lilla fladen via en smal betongklädd kanal. Annars ligger man vid den stora betongbryggan i närheten på öns sydvästsida. Jag var där en mycket lugn och varm julidag. Det kan nog kännas mer utsatt i hårt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en annan flad som också varit militär.

Den ligger på Bodskär precis SO om Sadelöga (vid Utö) i Haninge kommun.

5a475eec447f4_Bodskr.jpg.d2eb9d8cb0faab332e3c093880685dab.jpg

Bild lånad från Eniro.

 

Funkar jättebra med motorbåt, men inte med segelbåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att komma in med segelbåt också... lite sicksackande mellan grundstötningarna bara... Men då är det mycket enklare mellan Bodskär och Suppskär (?) dvs ön öster om. Bodskär är annars trevligt eftersom det finns en röjd väg mellan de gamla anläggningsplatserna, man kan promenera...

Redigerad av Funkis
Fel ö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bodskär är militärt men allmänheten får vistas där större delen av året. Sadelöga är en mycket trevlig plats.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, jmwa säger:

Nordost om Singö ligger ön Stor-roten, en tidigare befäst ö som försvaret har lämnat. Säregen och mycket vacker natur. Fri havsutsikt österut. Har man en mycket grungående motorbåt kan man varpankra sig in i den lilla fladen via en smal betongklädd kanal. Annars ligger man vid den stora betongbryggan i närheten på öns sydvästsida. Jag var där en mycket lugn och varm julidag. Det kan nog kännas mer utsatt i hårt väder.

 

Följer tråden med stort intresse! Men, vad är ’varpankra’? 

Bara nyfiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror varpankring är en kombo av varpning och varpankare och kanske finns även ordet varpankring.

 

Varpning är när man förhalar (förflyttar) en båt med hjälp av ett ankare som ros ut.

När man gör detta använder man ett varpankare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Mackey säger:

Jag tror varpankring är en kombo av varpning och varpankare och kanske finns även ordet varpankring.

 

Varpning är när man förhalar (förflyttar) en båt med hjälp av ett ankare som ros ut.

När man gör detta använder man ett varpankare.

 

Mackey

 

Aha. Alltid lär man sej nåt nytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag blandat ihop begreppen😊. Kastade alltså ut ett ankare och drog mig fram. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...