Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fendra

Bränsleförbrukning VP D6 370

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har tabell eller kurva för bränsleförbrukningen på en VP D6 370 för olika varvtal? Jag har sett www.boat-fuel-economy.com men den visar bara vid vissa varvtal och jag skulle vilja ha fler värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid undrat hur tillförlitliga sådana generella tabeller är? Kan man välja storlek på båt, vikt, typ sv skrov etc? Skall motorn jobba själv eller dubbelmontage etc etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg in värden för de 7 varvtalen i Excel och gör graf av de. Räcker inte den noggrannheten?

 

image.png.306af76ffcaf2321fca9ac95889b6c01.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP's egna tabeller för bränsleförbrukning, effekt och vrid var (åtminstone tidigare) alltid med i deras faktablad för respektive motor som man kan ladda ner från motordatabasen på deras hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, ArneRadar säger:

VP's egna tabeller för bränsleförbrukning, effekt och vrid var (åtminstone tidigare) alltid med i deras faktablad för respektive motor som man kan ladda ner från motordatabasen på deras hemsida.

Fanns lite info hos VP

image.png.34057343cc4844afa95c80f5cce25f23.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalt ointressant om man inte vet vilka farter man får ut vid givna varvtal.. Tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland vet man just fart och varvtal men inte bränsleförbrukning. De första generationerna av EVC ger ju ingen bränsleinfo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi inte syftet med ts fråga, men med tanke på att hen frågar efter en mera exakt kurva, får vi tro att hen är ute efter marchfart dvs optimal förbrukning/fart? . Då kommer frågor som båttyp, momentkurva och förbrukning /nm in i bilden.. L/t och varvtal räcker inte.. En planande båt kan ligga i 12 knop och dra lika mycket l/t som i 25 knop vid stort sätt samma varvtal tex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag vet hur fort båten går på respektive varvtal och Vill gärna veta hur mycket den drar i olika farter. Motorn är från 2007 och jag har inte tänkt på om man kan få information från EVC men antar att den är för gammal för det? Om jag tolkar kurvorna rätt ovan så visar den första 26 liter vid 2 000 varv och 34,5 liter vid 2 500 varv och den andra 18 respektive 30 liter så det skiljer ju endel. Båten är en halvplanande (rak axel) och jag brukar ligga mellan 8 och 18 knop (den maxar på 24 knop) när det inte är lägre fartbegränsningar. Så det skulle vara intressant att veta hur mycket mer den drar när man ökar farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, fendra säger:

Tack för svar. Jag vet hur fort båten går på respektive varvtal och Vill gärna veta hur mycket den drar i olika farter. Motorn är från 2007 och jag har inte tänkt på om man kan få information från EVC men antar att den är för gammal för det? Om jag tolkar kurvorna rätt ovan så visar den första 26 liter vid 2 000 varv och 34,5 liter vid 2 500 varv och den andra 18 respektive 30 liter så det skiljer ju endel. Båten är en halvplanande (rak axel) och jag brukar ligga mellan 8 och 18 knop (den maxar på 24 knop) när det inte är lägre fartbegränsningar. Så det skulle vara intressant att veta hur mycket mer den drar när man ökar farten.

Ok, då blir det hela ganska så linjärt. Det "tråkiga" med en sådan båt är att det finns inget smart fartsläge, förutom då 5-7 knop.

Tex: En Kompis har troligen en liknande båt och jag har dubbel installation i en planande båt. Vid test visade det sig at kompis båt drog mer /nm än min båt vid fartsläge ca 18-22 knop. Detta beroende på at jag då maxade momentkurva tillsammans med planande båt. Bingo😁  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det blir oftast inte linjärt. Även en halvplanare planar, fast med sin raka axel och lite annat skrot som aldrig kommer upp ur vattnet (roder, köl) blir den inte lika effektiv i planing. Precis som nämns ovan.

 

Oftast har även en "halvplanare", dvs en egentligen planande båt med köl och rak axel, också två "bra" lägen - deplacementfarten (5-7 knop) och planingsfart (18-22 eller så). Däremellan är den mer oekonomisk men sätter sig sällan på änden. Planingsbeteendet finns alltså men är - beroende på skrov - mer eller mindre bortkompromissat.

 

Tyvärr är många "halvplanare" undermotoriserade och kommer därför egentligen aldrig ordentligt upp i plan (verkar dock inte gälla TS båt). Å andra sidan är det inte alla "halvplanande" skrov som fungerar bra i planing. Min båt (senare modeller med modifierade skrovet i aktern) går jättebra upp till 25-27 knop, medan t ex Saga 29/315/325 tenderar att "balansera på kölen" och bli olustiga över 20 knop.

 

Bifogar en uppmätt kurva på min "halvplanare" med en Yanmar 230hk och då båten var nästan ny (och mycket lättare), c:a 3800kg. Numera sitter en 315hk som gör båten ännu mer rättvisa.

På kurvan kan man se att det finns ett hyfsat "planingsläge" kring 2800-3000rpm, men det är inte alls lika uttalat som på en drevbåt.

 

NB870_fuel.jpg

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligt i ditt fall att du har ett mindre dipp i förbrukning/nm vid ca 2800rpm. Dock så ser det ut att "besparingar"  blir ca 0,1 l. Knappast värd att jaga, men ok, många bäckar små...  Som sagt, skrovform är ganska så avgörande. Din båt har troligen en planingströskel, vilket till skillnad från min kompis båt inte har.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, BerraS säger:

Tydligt i ditt fall att du har ett mindre dipp i förbrukning/nm vid ca 2800rpm. Dock så ser det ut att "besparingar"  blir ca 0,1 l. Knappast värd att jaga, men ok, många bäckar små...  Som sagt, skrovform är ganska så avgörande. Din båt har troligen en planingströskel, vilket till skillnad från min kompis båt inte har.  

Jag ville visa att den inte alltid "ökar linjärt" hela vägen, så besparingen är egentligen större. Eller "besparing" - snålast går det ju alltid i deplacementfart i alla fall :P. Tror f.ö. min bild är ganska typisk för många "halvplanare".

Men precis som du säger - skrovformen är avgörande och nästan hela spannet finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, IngemarE säger:

Jag ville visa att den inte alltid "ökar linjärt" hela vägen, så besparingen är egentligen större. Eller "besparing" - snålast går det ju alltid i deplacementfart i alla fall :P. Tror f.ö. min bild är ganska typisk för många "halvplanare".

Men precis som du säger - skrovformen är avgörande och nästan hela spannet finns.

Halplanande skall väl aldrig plana, då blir det jo en planande båt😁

Ok, tycker linjärt beteende passar bra in endå, tydligt på förbrukningen mellan 750-1800rpm. Sedan händer något.. Detta något kan vara att aktern släpper vattnet och båten börjar resa sig något i aktern, förbrukningen planar ut. Vad som händer vid 2800rpm är åtminstonde för mig något oklart.. Förbrukning sjunker så lite, så en planingströskel kan det knappast vara?. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är planingströskeln. Bara det faktum att lutningsökningen skulle avta tyder på en tröskel där det släpper. Här inte bara avtar ökningen (planar ut) utan minskar t.o.m. lite, den kommer "upp" ur vattnet och drar - per sjömil - t.o.m. något mindre bränsle än i mellanregistret.

 

På en rent planande båt är kurvan liknande i mellanområdet MEN dippen när den går över i planing är som du antyder väldigt mycket mer markerad. Och kommer ofta något lägre ner i registret.

En del halvplanare har knappt någon "dipp" alls utan är linjära hela vägen upp till max. Inte minst de som inte har motorer nog att orka mer än 16-18 knop - de släpper aldrig vattnet.

 

(Om man sedan skall vara petig är kurvan "förbrukningen i l/nm" vid högre farter inte helt lika om man kommer uppifrån eller nerifrån i fart. För har man väl kommit över tröskeln vet ju alla att man oftast kan dra av lite med bibehållet planläge och lägre förbrukning. Men det är inte lika uttalat på en halvplanare, då den "dras" med rätt mycket bromsande detaljer i vattnet och faller igenom lättare. Och som sagt - sedan är ju skrovformerna olika och kan ge hela spannet av egenskaper)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här är samma kraftfulla Cummins 5,9 qsb 380 hk konsumtions SD skrov båt. Vattenlinje 37 fot och väger ca 13 000 kg. Läsningar från CM smart craft från dator.

 

NBs

lh.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, NBs säger:

Hej, här är samma kraftfulla Cummins 5,9 qsb 380 hk konsumtions SD skrov båt. Vattenlinje 37 fot och väger ca 13 000 kg. Läsningar från CM smart craft från dator.

 

NBs

lh.JPG

Hyfsat linjär förbrukningskurva således,

image.png.22d26b05f921c513a0cd07a1747914fc.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Kane säger:

Hyfsat linjär förbrukningskurva således,

image.png.22d26b05f921c513a0cd07a1747914fc.png

 

Oj, tack för att bygga kurvor!

 

jag är förvånad över att det ungefär linjärt. Jag hade alla tankar fyllda när jag gjorde mätningarna och 5 personer + all sommartillbehör ombord på båten, hälften av tankarna får jag fart mer + 1-2 knop och böjningen kan vara ännu mer rakt framåt.

 

NBs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag tror kroppen att stiga något från fören upp till 5 ° vinkel och akter sänkor i viss utsträckning. Jag tänker på det på grund av en stor längd-breddförhållande och att vatten under ramen design. Båt böja sig simma omkring 70cm lång köl och akter 1.32 meter, kan du titta på videon hur det passar, och med hänsyn till den våg form och storlek, även om aktern ganska djupt i vågen är inte dramatisk

 

NBs

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, NBs säger:

Hej, Jag tror kroppen att stiga något från fören upp till 5 ° vinkel och akter sänkor i viss utsträckning. Jag tänker på det på grund av en stor längd-breddförhållande och att vatten under ramen design. Båt böja sig simma omkring 70cm lång köl och akter 1.32 meter,......

Inte helt enkelt att förstå vad du skriver......:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...