Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
spannagjutaren

Aceton vs akylatbensin

Rekommendera Poster

spa måla lite och plasta lite....fast i motsatt ordning....

 

har dunkar med akylatbensin, funkar det likabra som acetone att torka av ytan med??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton löser plast. 

Alkylatbensin löser inte plast. 

Använd aceton när du plastar. 

Anvädn alkylatbensin i motorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går säkert att laminera med karlsons klister och halmstrån om ska gjuta en spann...;)

 

Häll akrylatbensinen i bränsletanken och köp aceton. Tänk på att lösningsmedel är bra på att lösa upp ytskikt men besvärligt när man ska tvätta bort smuts/föroreningar, det gör man bäst med vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton har fördelen att det blandar sig med vatten (utöver flera plaster, och oljor och fetter) och därför är lätt att tvätta av. Aceton är också förhållandevis säkert och närmast ogiftigt vid normal hantering. Det dunstar också fullständigt på ganska kort tid, medan bensin blir kvar länge och både ger fläckar och luktar.


Men jag vet inte hur lätt det är att få tag på aceton nu. Många butiker har slutat sälja eftersom det är en lättillgänglig ingrediens vid tillverkning av vissa narkotiska preparat. Av samma skäl är t ex isättika formellt omöjlig att köpa som privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:

Men jag vet inte hur lätt det är att få tag på aceton nu. Många butiker har slutat sälja eftersom det är en lättillgänglig ingrediens vid tillverkning av vissa narkotiska preparat. Av samma skäl är t ex isättika formellt omöjlig att köpa som privatperson.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under en period var aceton borta ur Biltemas sortiment, bra att den är tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Under en period var aceton borta ur Biltemas sortiment, bra att den är tillbaka.

Biltema säljer åter aceton i enliters plåtburkar, Jula har däremot slutat sälja aceton.

Hmm, jag undrade varför kassörskan såg så fundersam ut då jag inhandlade flera burkar aceton, en digital hushållsvåg och återförslutningsbara plastpåsar samtidigt.... nu förstår jag...

 

Kan väl få berätta en annan grej;

Modelljärnvägsentusiasterna köper diverse landskaps materiel (gräs, bladverk, grus till banvallen etc.) från en firma som heter "Woodland Scenics" dom har en produkt som heter "Snow" Just den produkten brukar vara rätt svår att få igenom tullen. Såväl namnet, produktens färg och konsistens samt dess förpackning får tulltjänstemännen att bli direkt misstänksamma. Narkotikahundarna däremot, lämnat denna snö utan intresse.

 

En god vän är gift med en polis, denne berättade att man stoppat en gammal Volvo 145 på Backaplan som var ordentligt nedlastad, med potäter, säd, jäst och aktivt kol... Det blev tydligen ett trafikbrott då fordonet hade överlast samt diverse trafiksäkerhetsmässiga brister...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Peter_K säger:

Aceton löser plast. 

Alkylatbensin löser inte plast. 

Använd aceton när du plastar. 

Anvädn alkylatbensin i motorn. 


Sen är det ju bra att göra ren verktygen i.

Ja penslar och rollrar gör jag aldrig rena - de slänger jag när jag är klar. Fast jag brukar ställa dem i aceton mellan plastingarna. Man blir ju ofta inte klar med jobbet på en gång.

Aluminiumrollern - som ju är det viktigaste verktyget när man laminerar/plastar - gör jag alltid ordentligt ren efter avslutat arbete ( så är i alla fall målsättningen - även om jag inte lyckas helt alla gånger)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Under en period var aceton borta ur Biltemas sortiment, bra att den är tillbaka.

 

Aceton finns väl att köpa i var enda färghandel mm.

Jag brukar köpa aceton i 5-litersdunkar på Norden Skeppshandel på Smögen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar tipsas om att användas sprutor för att injicera epoxi när man gör hål i sandwich. Men att få tag i sprutor är svårt - även jättetrubbiga s k dossprutor från apotek. Alltid minst en smula motvilligt, ibland högljudda, teatraliska kommentarer. Brukar inte våga köpa mer än nån enstaka. Ibland får de av princip inte sälja så då har jag istället fått gratis ihop med andra inköp. Sist gick det ganska lätt, vi skojade lite på narkomantemat och jag fick höra att ”de brukar säga att de ska ha det till båten” :ph34r:

 

Har övervägt beställa på ebay, men då hamnar man väl i nåt register.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, AndW said:

Det brukar tipsas om att användas sprutor för att injicera epoxi när man gör hål i sandwich. Men att få tag i sprutor är svårt - även jättetrubbiga s k dossprutor från apotek. Alltid minst en smula motvilligt, ibland högljudda, teatraliska kommentarer. Brukar inte våga köpa mer än nån enstaka. Ibland får de av princip inte sälja så då har jag istället fått gratis ihop med andra inköp. Sist gick det ganska lätt, vi skojade lite på narkomantemat och jag fick höra att ”de brukar säga att de ska ha det till båten” :ph34r:

 

Har övervägt beställa på ebay, men då hamnar man väl i nåt register.

 

 

Off topic?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, HumptyDumpty säger:

Här ser man skillnaden mellan båtbranchen och övrigt...12kr mot 34 kr, imponerande marginal hos SeaSea!

 

https://www.apotea.se/dosspruta-universal-1-st

 

Med tanke på att båttillbehörssäsongen är typ 1/3 av året så är det kanske lite logik bakom det ändå (även om jag själv brukar fixa sprutor på apoteket...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att båttillbehörssäsongen bara är en tredjedel. Kolla bara på det här forumet, det dräller av båtgalna människor som jag är säker beter sig precis som jag själv, dvs springer och handlar reservdelar och annat året runt...:) , det är ju min "leksaksaffär för vuxna".

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Peter_K säger:

Med tanke på att båttillbehörssäsongen är typ 1/3 av året så är det kanske lite logik bakom det ändå (även om jag själv brukar fixa sprutor på apoteket...)

 

Fast den typen av båtsäsong är väl 2/3 av året. Den 1/3 du tänker på är väl under den delen då vi hoppas på att få segla.

Min dotter köpte en liknande spruta med kanyl  på en färgaffär. Det var släpp gå en gammal tapet och vi åtgärdade det genom att spruta in lim bakom. Jag hittar dit - om jag kör E18 söderut från Täby. Kollade på Hitta.se och jag tror det är  Enebybergsvägen 8.

Det är inte lätt för en bohusläning att navigera i Stockholm. (ja ja - Danderyd - men för oss är allt Stockholm som ligger öster om Enköping. :P)

På den färgaffären finns det med all sannolikhet lastpallar med dunkar/flaskor med aceton - för att återgå till ämnet. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, HumptyDumpty säger:

 

Off topic?

Sorry - absolut :) 

var på temat att inte kunna köpa vissa saker pga narkotiska användningsområden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handlat aceton hos en leverantör till båtindustrin. Medhavd 20l-dunk fylls ur ett 200l-fat och man betalar kontant till literpris.

Sprutor finns på lantbruksaffären i både parti och minut - inga frågor ställs.

 

On topic kan jag berätta om en gång för länge sen när jag skulle måla en båt med överblivet färgmaterial. Tvåkomponentsfärgen var gammal och hade tjocknat rejält, så det gick åt mer thinner än beräknat. Mot slutet tog thinnern slut och jag började experimentera med andra lösningsmedel. Däribland andra varianter av thinner, aceton (som ju ändå står för merparten av thinnerns sammansättning) och till sist efter att även den var slut, Terpentin.

Terpentinen hade en märklig effekt på färgen, den fastnade i penseln, men inte på nåt annat. Till sist hade jag en enorm klimp färg som satt i penseln, men allt den lämnade efter sig var ett terpentinfuktigt streck på ytan som skulle målas.

 

Så, nej: Använd inte annat än "rätt" förtunning/avfettning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med restriktioner att köpa sprutor/kanyler är ju inget annat än rent trams. Vad tror de? Får man hålla i en spruta så vill man bli knarkare?

Lite som nykteristen som föreslog att att man skulle förbjuda försäljning av glas, vem kan dricka då?

En del företag använder sprutor/kanyler vid fin-limmning mm. Har man ett papper från ett företag med en förklaring varför man behöver grejorna är det inget problem att köpa. Givetvis på företgats brevpapper, stämplat och underskrivet. Se till att tex en apotekare skriver under också. Sen  är det bara att handla.

--

Att en kort säsong motiverar ett högre pris förklara ju varför badbyxor, surströmming och juldekorationer har ett så högt pris ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett kanyler hos färghandlare, t o m vassa i metall, men då till ett pris om ca 100 kr styck. Var kan man köpa typ dossprutor billigt och utan knussel? Apoteken erbjuder ju i sämsta fall knussel  och i bästa fall ”har de bara några stycken”.

 

Det är nog så här: säg att du driver ett apotek och har restriktioner på dossprutor. Då är det inget problem och ganska sällan kommer en båtmekare eller narkoman och vill köpa. Därför bestämmer du dig för att det är trams med restriktionerna. Inom en vecka har bygdens alla narkomaner hört ryktet och står på kö. Det blir jobbigt för kunder och för anställda. Kan få kunder att välja annat apotek och anställda att sluta. (De trevliga båtägarna kommer fortfarande lika sällan).

 

(Förlåt humpty att tråden driver. Hoppas du känner att du fått svarmpå frågan. Jag skulle köpt aceton utan tvekan. Har ofta försökt ta nån genväg bland alla båtlivets kemikalier och det har alltid straffat sig hitills.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-17 på 21:38, spannagjutaren säger:

spa måla lite och plasta lite....fast i motsatt ordning....

 

har dunkar med akylatbensin, funkar det likabra som acetone att torka av ytan med??

Du har säkert läst att kemiskt ren bensin är bra att göra rent med, vilket det också är. Men det är inte att förväxla med alkylatbensin, som förvisso är miljövänligare vid förbränning än vanlig bensin, men inte alls har samma egenskaper som kemisk ren bensin vid rengöring. Jag skulle tro att den efterlämnar sig en hinna precis som vanlig 95oktan.

Aceton från BT som nämnts är bra att rengöra det mesta med. Prova på dina sunkigaste gamla fendrar som varit med sen andra världskriget, dom blir i nyskick om man viftar en acetonburk framför dem :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, AndW säger:

Det brukar tipsas om att användas sprutor för att injicera epoxi när man gör hål i sandwich. Men att få tag i sprutor är svårt - även jättetrubbiga s k dossprutor från apotek. Alltid minst en smula motvilligt, ibland högljudda, teatraliska kommentarer. Brukar inte våga köpa mer än nån enstaka. Ibland får de av princip inte sälja så då har jag istället fått gratis ihop med andra inköp. Sist gick det ganska lätt, vi skojade lite på narkomantemat och jag fick höra att ”de brukar säga att de ska ha det till båten” :ph34r:

 

Har övervägt beställa på ebay, men då hamnar man väl i nåt register.

 

Försök få tag i kanyler till nötkreatur de är riktigt grova och går utmärkt att injicera tex polyester topcoat etc. På dessa har du även en luerfattning vilket innebär att du skruvar ihop spruta samt spets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Granngårdens hemsida: 

OBS! För inköp av sprutor och kanyler krävs intyg från veterinär. Intyget ska vara stämplat och undertecknat av utfärdande veterinär och får inte vara äldre än 12 månader.

 

Här vore ebay en lösning men risken är som sagt att ett 100-pack dossprutor fastnar i tullen och sen får man kanske svårt att få säkerhetsklassade jobb, vad vet jag. Antagligen inget problem.

 

Hitills har det alltid löst sig. På det minst knussliga apoteket fick jag dem gratis. Men det känns ju också lite onödigt. En trubbig plastspruta känns inte så himla lätt att använda till narkotika så det tycker jag borde gå att köpa på ett enkelt sätt.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Prova på dina sunkigaste gamla fendrar som varit med sen andra världskriget, dom blir i nyskick om man viftar en acetonburk framför dem :D

Har provat, de blev jättefina. Kladdiga i ytan hela säsongen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, trewq säger:

Kladdiga i ytan hela säsongen.

Japp, en del blir sådana. Finnessen är de fungerar som dubbelhäftande tejp och man behöver inte knyta fast.

 

24 minuter sedan, AndW säger:

Här vore ebay en lösning men risken är som sagt att ett 100-pack dossprutor fastnar i tullen och sen får man kanske svårt att få säkerhetsklassade jobb, vad vet jag.

Troligen inget problem, de syns nog inte så tydligt på röntgen. Juridiskt händer inget, de slänger bara och meddelar dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åfan, att fendrarna blir klibbiga har jag inte märkt, säkert olika materialblandningar som kan reagera olika då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma erfarenhet av att tvätta fendertar med aceton. Mina fastnade i grannbåten och försvann med den. Så om ni ser en dansk LM motorseglare med gamla klibbiga fendertar längs friborden, är det mina....

T-Röd (för god all kolsyra) skall tydligen vara bättre till fenderttvätt, sägs det, jag minns inte att jag provat. (T-Röd, för oss som tänkt klart.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...