Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Modesty77

Att mäta eller inte mäta själv

Rekommendera Poster

Jag är också i behov av nya segel, och jag tänkte beställa segel från Tuss sail (eftersom priset passar mig). Men då Tuss sail finns i Ungern är jag tvungen att mäta själv.

 

Efter att jag läst Raols inlägg ”Dags för ny fock!” blev jag fundersam då många är kritiska och menar att man inte skall mäta själv utan att en segelmakare skall göra jobbet.

 

Min fråga är : gäller det att man inte skall mäta själv bara när det gäller ”självslående fock” eller skall man avstå att mäta själv även när det gäller storsegel och rullfock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är fel att mäta själv, mäter man rätt blir det rätt oavsett vem som mäter.

 

Det bl.a. Peter_K menar är att om seglet inte passar så är det risk att det bli en tvist om varför seglet inte passar.

 

En självslående fock är nog det svåraste att både mäta och sy rätt. Vi mätte själva när vi beställde genua och stor av UK Syversen och det funkade bra. Jag hade några frågor och funderingar som vi löste med foto och mail. Jag är ganska säker på att jag skulle fått hjälp att justera seglen om de inte stått som man kan förvänta sig, men då finns ju ett loft i södra Stockholm.

 

Mäter man enligt de mallar som tillhandahålls blir det bra, men det blir ännu bättre om segelmakaren känner till båttypen och har sytt segel till den tidigare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste förtydliga här eftersom jag nämns - det är just självslående fock som är så pass svårt och noga att jag anser man ska låta segelmakaren mäta, vilket också sägs i inlägget ovan. En vanlig fock, en genua, ett undanvindssegel eller ett storsegel skulle jag våga mäta själv utan att tveka. 

Att beställa utan att någon mäter skulle jag inte. 

 

Mätte storen själv till förra båten och genuan själv till den här - båda satt perfekt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt så tar segelmakaren måtten och stoppar in i datorn. Sen ska man bestämma tex bukens storlek, läge mm. Här kommer segelmakarens erfarenhet och kunskap in. Därefter skickas skärfilerna till någon som skär ut de olika bitarna, troligen med en laserskärare. Avslutningsvis skickas bitarna för att sys ihop, inte sällan av lågavlönad kvinnor.

Förr tog segelmakaren måtten, skar och sydd själv.

Inget av detta är hightech, och få har någon högskoleexamen. Att mäta från A till B kan de flesta.

Sen är det väldigt praktiskt att låta segelmakaren mäta, blir det fel så är ansvaret hans. Gör man det själv så tar man också ansvaret, men priset brukar också bli lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte en ny självslående fock från gransegel så kom dom till klubben och tog alla mått på båten och vi diskuterade även andra segel. Det tog ca 2 timmar. Vid samma tillfälle så fick dom två andra kunder som råkade se vad vi höll på med och en sydde senare upp en ny garderob till en 43 fortare. I mitt pris för focken så ingick även återbesök och ändringar om något inte var som det skulle.

 

Något år senare så hade en båtgranne besök av North som var där för ett återbesök med provsegling efter leverans av segel och då passade dom på att mäta på min båt för en offert på gennaker. Nu lyckades dom inte trots påstötningar komma med en offert vilket är lite underligt men tid att mäta hade dom.

 

Segelmakare vill helst mäta själva för att vara säkra på att dom kan offerera och förhoppningsvis sälja och leverera ett bra segel till en nöjd kund som därefter rekommenderar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är nära original så fungerar ett "standard segel" för båten bra. Vill man ha den där sissta kvadraten extra segel eller optimera så mycket man kan så är det bra att mäta. Ser man på tävlingar av tex SRS typ så är det mer seglarna än materialet som ger vinst. (Min erfarenhet) Så om man inte ska tävla kanske den sista lilla biten inte gör så mycket.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en fråga sen tidigare från Tuss i Ungern. Se gamla inlägg, minns ej exakt, men jag har ett svagt minne av att de hade folk här i Sverige som mätte på plats.

Kolla tidigare inlägg om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, finns en representant i Lerum.

http://www.tuss-sails.se/index.php/kontakt

 

Tuss Sails har jag varit i kontakt med ang. en gennaker, men sedan blev det inget eftersom vi klarar oss med spinnaker. Verkar absolut vara ett bra och professionellt alternativ.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...