Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Castwebb

Bygga en badplattform

Rekommendera Poster

Hej. Jag har tänkt att bygga mig en badplattform i akter på min båt som skall ligga ca 5cm ovanför vattenlinjen och sträcka sig hela vägen ifrån styrbord till barbord.

Dock så finns det ett litet problem. Det är så att mitt drev sitter så högt att vid upptiltning så kommer det ovanför vattenlinjen och kommer att ta emot plattformen. Jag är lite inne på att göra en plattform med gångjärn som jag kan fälla upp när båten är i hamn (drevet är uppfällt) och som är nerfällt när drevet är nere men som inte vilar på drevet men samtidigt så kan drevet hjälpa plattformen till uppfällt läge när jag skall fälla upp den.

Har ni något annat förslag eller tanke etc? 

Tacksam för all hjälp. IMG_20171021_160347.thumb.jpg.cddc1686a75cc411c0ba072941e7ad1e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Castwebb. Jag har inte så mycket att säga om din badbrygga förutom att det är gött att ha den fast. Om den är rörlig och sitter så lågt som du nämner så kommer vågor får den att "stå och slå", ej att rekommendera.

 

Om du redan har tänkt på följande så ignorera det:

Jag har noterat att du startat div trådar på olika ämnen av aktiviteter. Det råd jag vill ge i all välmening, som jag själv upptäckte för sent på min stora renovering var följande: hitta på vad som helst, riv och bygg vad som helst men gör det i steg där båten går att använda mellan varje åtgärd, eller minst varje säsong. Jag tappade nästa lusten efter att nästan två säsonger närapå försvann pga dålig planering av jobben. Du orkar mer om du kan köra lite båt i mellanåt.

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, HumptyDumpty säger:

Om den är rörlig och sitter så lågt som du nämner så kommer vågor får den att "stå och slå", ej att rekommendera.

Eller så kör TS med badbryggan uppfälld. Tycker det låter som en vettig ide, jag har själv funderat på att ha bryggan uppfällbar på min segelbåt. Dels kan den sitta lägre eftersom den inte släppar i vattnet, dels kan det vara bra att ha den ur vägen i hamn ibland.

Största problemet är ju att välja vilka grejer som ska sköta den elektriska upp o nedfällningen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kör är inte då jag menar att det kan bli problem (den kan ju vara uppfälld) utan när man ligger still med den nerfälld (utan vikt på) och vågorna går mot den.

 

Men om den "drivs" ner så tar jag tillbaka min kommentar men jag uppfattade det som en gravitationsdriven fäll-mekanism neråt, med lyftet drivet av drevets tilt.

 

Låter komplicerat och det kan vara svårt att få det att kännas stabilt. Jag tror fortfarande på fast badbrygga. Ett alternativ vore en variant på det som de gamla "70-talarna" har med integrerad stege, ganska elegant och bekvämt.

309366-c42dd62227e1c7cbbe21f9bc6759b4ee-com.jpg

Man kan ju förstås göra en hel akterspgel som kan öppnas, tex så som Bavaria löst det. https://www.navigare-yachting.com/tmp/16065110565000800_Bavaria_Cruiser_40_2_720.JPG 

 

 

Ähh, bygg på, låt oss se hur det blir, jag följer med intresse.

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, bhemac säger:

Eller så kör TS med badbryggan uppfälld. Tycker det låter som en vettig ide, jag har själv funderat på att ha bryggan uppfällbar på min segelbåt. Dels kan den sitta lägre eftersom den inte släppar i vattnet, dels kan det vara bra att ha den ur vägen i hamn ibland.

Största problemet är ju att välja vilka grejer som ska sköta den elektriska upp o nedfällningen ;)

Min tanke är att den skall vara manuell då det inte krävs mycket för att hålla den uppe. När den är nerfälld kan den fästas någonstans för att inte "vicka" och lika sant i uppfällt läge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, HumptyDumpty säger:

När man kör är inte då jag menar att det kan bli problem (den kan ju vara uppfälld) utan när man ligger still med den nerfälld (utan vikt på) och vågorna går mot den.

 

Men om den "drivs" ner så tar jag tillbaka min kommentar men jag uppfattade det som en gravitationsdriven fäll-mekanism neråt, med lyftet drivet av drevets tilt.

 

Låter komplicerat och det kan vara svårt att få det att kännas stabilt. Jag tror fortfarande på fast badbrygga. Ett alternativ vore en variant på det som de gamla "70-talarna" har med integrerad stege, ganska elegant och bekvämt.

309366-c42dd62227e1c7cbbe21f9bc6759b4ee-com.jpg

Man kan ju förstås göra en hel akterspgel som kan öppnas, tex så som Bavaria löst det. https://www.navigare-yachting.com/tmp/16065110565000800_Bavaria_Cruiser_40_2_720.JPG 

 

 

Ähh, bygg på, låt oss se hur det blir, jag följer med intresse.

Åhh, den idén gillar jag. Så skall jag nog bygga den mohahaha grymt!!! Tack

Jag provar mig fram lite, har mycket att göra för att bli klar. Men skall se till att hålla er uppdaterade. Jätte tacksam för researchen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant (utveckling av stege-modellen) är ju att göra en båge (tunnelform) med längsgående ribbor (eller lådform om du vill ha alla ribborna att ligga på samma håll) som böjer upp så mycket att uppfällt drev ryms under bågen. Då riskerar du inte att trampa ner mellan badplattformshalvorna. Det kan nog bli en rätt bekväm sittplats oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Lintott säger:

En variant (utveckling av stege-modellen) är ju att göra en båge (tunnelform) med längsgående ribbor (eller lådform om du vill ha alla ribborna att ligga på samma håll) som böjer upp så mycket att uppfällt drev ryms under bågen. Då riskerar du inte att trampa ner mellan badplattformshalvorna. Det kan nog bli en rätt bekväm sittplats oxå.

Skulle du kunna visa på ett ungefär hur du menar med någon slags bild som är nära det som du säger? För jag är inte helt med vad du menar, men låter intressant. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, HumptyDumpty säger:

Hej Castwebb. Jag har inte så mycket att säga om din badbrygga förutom att det är gött att ha den fast. Om den är rörlig och sitter så lågt som du nämner så kommer vågor får den att "stå och slå", ej att rekommendera.

 

Om du redan har tänkt på följande så ignorera det:

Jag har noterat att du startat div trådar på olika ämnen av aktiviteter. Det råd jag vill ge i all välmening, som jag själv upptäckte för sent på min stora renovering var följande: hitta på vad som helst, riv och bygg vad som helst men gör det i steg där båten går att använda mellan varje åtgärd, eller minst varje säsong. Jag tappade nästa lusten efter att nästan två säsonger närapå försvann pga dålig planering av jobben. Du orkar mer om du kan köra lite båt i mellanåt.

 

Lycka till! 

Jag är tacksam att du säger att det är bättre att göra en sak i taget och i första hand ha båten i körbart skick. 

Men jag är säkert lite udda när det kommer till renoveringar eller byggnationer mm. För har jag bestämt mig att jag skall bli klar så kommer jag bli det, och jag är inte den som tappar suget. Det beror troligtvis på att jag sätter upp ett nytt mål och börjar med ett nytt projekt innan jag är klar med det första. Oftast är det något som jag tycker är roligare att göra än att t.ex. renovera båten. Och iomd så drivs jag till att göra klart (i detta fall) båt renoveringen först så jag kan få ha roligare sen.

Saken är den att om inte båten är klar senast första maj så kommer den att få bli stående då jag har en gräsmatta som skall göras (ca 700kvm), staket (ca 80m), altan (30-40kvm), asfaltera uppfarten (80kvm), montera klart metallsvarven, göra en grusgång till vårt gästhus (ca:25-30m) med belysning längs vägen, lycktstolpar skall gjutas fast, all el skall dras och kopplas in och gästhuset skall målas och få knutbrädor, hängrännor och stuprör samt att på garaget skall jag göra klart undertaket ute (sk. Simslåda).

Så hinner jag inte klart med båten blir det inget åkande i sommar och då säljer jag båten, för nästa år efter det skall jag bygga en våning till på vårt hus så då har jag inte tid med att grejja med båten i den utsträckningen. MVH Johan 

Redigerad av Castwebb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kommentar angående ditt uttalande om uppfällt drev vid bryggan.

Fick lära mig att ALDRIG ha drevet uppfällt. De enda gånger det var "tillåtet" var vid service och när man ev måste granska proppen.

Orsaken lär vara att det sliter hårt på bälgen och det är lätt att det läcker in vatten.

Fast jag är bara en glad amatör som de senaste 8 åren kört med rak axel!

 

PS, vilken arbetsplan! Har du tid att åka med båten öht med allt det att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Castwebb säger:

Skulle du kunna visa på ett ungefär hur du menar med någon slags bild som är nära det som du säger? För jag är inte helt med vad du menar, men låter intressant. Mvh 

Jag försökte göra en skiss men det blev rätt kass.... Försöker förklara tydligare istället.

 

Tunnelaltenativet: Om du står bakom båten och har en plattform på sb och en på bb sida så förbinder du dem med en båge (på innerkanten av plattformarna) nära aktern på båten och en motsv båge längst ut från akterspegeln mellan hörnen på plattformarna. Då får du dina två plattformar och en tunnel mellan dem när du klätt allt med lämpliga ribbor. Du kan ev ha delen av plattformarna närmast akterspegeln som ett helt rör hela vägen för att få en starkare konstruktion.

 

Lådalternativet: Som ovanstående men istället för båge så gör du stående stolpar och en rak överliggare så att det blir som ett litet bord som står på plattformarna.

 

           _________

______I               I_______   så här rakt akterifrån (fast de stående benen ska hänga ihop med överliggaren) Å med tunnelvarianten så byts det kantiga mot en jämn båge (som jag inte kan åstadkomma med enkla tecken).

Spoiler

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-16 på 19:33, ChristerN säger:

En kommentar angående ditt uttalande om uppfällt drev vid bryggan.

Fick lära mig att ALDRIG ha drevet uppfällt. De enda gånger det var "tillåtet" var vid service och när man ev måste granska proppen.

Orsaken lär vara att det sliter hårt på bälgen och det är lätt att det läcker in vatten.

Fast jag är bara en glad amatör som de senaste 8 åren kört med rak axel!

 

PS, vilken arbetsplan! Har du tid att åka med båten öht med allt det att göra?

Det var bra information, då skall drevet få vara nerfällt hela tiden, men vid sjösättning och upptagning så måste jag ju ändå ta upp drevet vilket gör att plattformen ändå inte kan vara fast.

.....Men vet du vad jag kom på nu. Om jag gör en fast plattform på BB och en på SB så kan jag göra den delen i mitten uppfällbar. Och i nedfällt läge så vilar den på de båda plattformarna på var sin sida. Då får jag en hel plattform men med möjlighet att tilta upp drevet helt. Haha tänk att den idén bara ploppa upp just nu. Tack vare ditt inlägg så har jag bestämt mig hur jag skall göra min platform. Återkommer med ritning. 

Ang. Tiden till båtåkandet så är jag som jag nämnt tidigare snabb och effektiv.

Kan bara nämna att jag t.ex. helrenoverade vårt hus på 5månader och jobbade samtidigt heltid på det.

Renoveringen omfattades av upprivning av alla golv, rivigt väggar, ny el (ca 450m kabel), nytt kök, nytt badrum och jag ritade om planritningen på huset. Och jag har gjort allt själv, snickeriarbetet, el, rördragningar, ventilation, tätskikt i badrum, kakel och klinker. Skall också nämna att en behörig elektriker har anslutit allt till säkrings skåpet då jag ej får göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...