Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BaylinerDan

Eberspärcher D2

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en värmare som bara startade ibland somras, oftast när landströmmen var inkopplad eller när motorn var igång.

Fläkten startar, den tänder när den får diesel men pumpen startar inte alltid. När den funkat så tickar pumpen så fint och allt är frid och fröjd.

Jag har full spänning 12,8V fram till säkringen men när jag mäter vid pumpen (genom den prefabricerade kabelstammen) har den bara 9-10 Volt.

Antingen ska pumpen bara ha 9-10 volt och det är nått fel på pumpen eller så "försvinner" spänning när den går genom kabelstammen.

Den har alltså fungerat men då med landströmmen inkopplad eller vid motordrift. Och jag har ju aldrig mätt spänningen vid pumpen när den väl funkat...

 

Har jag spänningsfall eller är pumpen paj? Kan den funka ibland om den skulle vara paj?

Värmaren är från 2012.

 

Tacksam för tips!

 

// BaylinerDan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt!

Spänningsfall, kolla alla, alla säkringar och anslutningar.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen drivs med en pulsad spänning, vet inte om du har så snabbt instrument att du hinner registrera spänningen i pulsen. Annars kommer du få ett för lågt spänningsvärde.

 

Spänningsfall är det vanligaste, håller med Pentax på den punkten. Men du behöver mäta vid värmaren på matningen in till den i första hand för att få ett vettigt värde. I värsta fall pilla upp kablaget för att komma åt plus/minusledningen.

 

Pumpen kan också kärva, men det är inte lika vanligt. Lite högre spänning (som vid laddning och motorgång) kan då vara tillräckligt för att få den att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara två saker som går fel:

 

Dels oxid i elkontakten vid pumpen vilket inte är ovanligt om pumpen sitter i ett stuvfack där fukt kan förekomma. Börja med att koppla isär kontakten (tryck in spärren och dra ut). Gör sedan ren kontaktytorna, sätt tillbaka och ta ut kontakten många gånger för att ytterligare rensa, och lägg sedan på något kontaktfett för att slippa få tillbaka problemet. Bortsett från att spänningen är pulsad och lite svårmätt som Ingemar skriver, så vet du ändå inte vad pumpen får för spänning om kontakten är oxiderad eftersom du inte kommer åt att mäta på den sidan.

 

Det andra som kan ha hänt är att du fått skräp eller avlagringar i pumpen. Dels har du ett filter på ingångssidan som du enkelt tar loss och kollar. Sedan skruvar du upp anslutningen i andra ändan (den med utgående bränsle) och gör rent kulan och utrymmet där den sitter med en tops eller liknande. Det kan bildas avlagringar där som får kulan att fastna. Obs att det sitter en fjäder som pressar tillbaka kulan när magneten inte drar, så var lite försiktig så inget försvinner iväg. Det påminner lite om att öppna en kulspetspenna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om pumpen skruvats isär så ska bränslemängden kalibreras.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Är det inte så att om pumpen skruvats isär så ska bränslemängden kalibreras.

 

;)

 

Inte såvitt jag vet. Jag hade samma problem och fick just dom här tipsen av en tekniker på Thermoprodukter som jobbade med service på Eberspächer. Jag gjorde denna service på min och nu går den som en klocka igen. Såg inget som kunde justeras/kalibreras, det var bara en nippel som lossades för att komma åt kulan. Men man kan ju alltid börja med kontakten och filtret och se om det löser problemet om man är orolig.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min är slaglängden, alltså hur mkt bränsle pumpeñ pumpar per slag, beroende av hur mycket man öppnar nippeln som den sitter i. I bottenläge  finns ingen plats för pumpen att slå. Ett varv=gängstigning.

Det var en baghis, men tog ett par pumpomgångar, att mäta in den.

Pumpen är en sån idiotsäker konsruktion.

En magnet, en kula, en fjäder, en oring.

Jag har ett annat fel på min å det är något relä i styrboxen som inte gör rätt när den ska ner från hel till halvvarv, då stannar värmaren.

Annars går den som ett urverk.

I helgen gick den konstant från fredag kl15 till söndag kl 15.

Fast det var såpass kallt att den precis lyckades hålla 18-20 grader i båten.

Ska fixa till det felet i vår..

Har inte hittat nån som vet vad det kan vara... fast det löser sig.

Om din pump ställs in likadant, så kan du höra av dej..

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns olika versioner av pumpen? Min är väl 6-7 år gammal. Jag blev inte upplyst om att man behövde göra någon kalibrering och nippeln var både innan och efter dragen i bottenläge. Servicemanualen nämner inte heller att det finns något att justera, och stämmer inte volymen så ska man byta pump. Men om inte filter och kontaktrengöring hjälper TS så går det ju att kontakta Thermoprodukters service och fråga, dom är väldigt hjälpsamma.

 

Ur servicemanualen:

 

The fuel quantity should be tested if the heater has difficulty starting or maintaining a flame.


Preparation
...


Measurement
• Switch the AIRTRONIC on.
• The fuel is pumped approx. 60 seconds after switching on.
• Hold the fuel line in the graduated cylinder level with the glow pin while fuel is being delivered.
• The pump will stop automatically after delivering fuel for 90 seconds (110 seconds for AIRTRONIC 4).
• Once fuel pump stops, switch off the heater.


Evaluation
• Read out the quantity of fuel in measuring glass.
• Fuel quantity should be between:
3.5 ml and 4.3 ml. on AIRTRONIC D2
5.0 ml and 6.0 ml. on AIRTRONIC D4
6.8 ml and 7.6 ml. on AIRTRONIC B4


Replace the fuel metering pump if the fuel quantity is above specified value.


If measured fuel quantity is insufficient:
– Check the filter in the fuel pump.
– Check that the fuel lines are correctly routed.
– Check that the fuel lines don’t leak.
– Check and tighten hose connections.
– Does fuel withdrawal comply with the data in the technical description.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Caribic410 säger:

- - -

Fast det var såpass kallt att den precis lyckades hålla 18-20 grader i båten.

- - -

Har du isolerat varmluftsslangarna? Annars försvinner mycket av den goa värmen i stuvfack och under kojbottnar.

Du har förvisso lite större båt än min, men vi har ibland på våren haft frost på däck på morgonen men haft varm o gott inombords med värmaren lugnt puttrande på steg 1 o ibland 2 (min värmare har fyra effektnivåer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Caribic410 säger:

På min är slaglängden, alltså hur mkt bränsle pumpeñ pumpar per slag, beroende av hur mycket man öppnar nippeln som den sitter i. I bottenläge  finns ingen plats för pumpen att slå. Ett varv=gängstigning.

Det var en baghis, men tog ett par pumpomgångar, att mäta in den.

Pumpen är en sån idiotsäker konsruktion.

En magnet, en kula, en fjäder, en oring.

Jag har ett annat fel på min å det är något relä i styrboxen som inte gör rätt när den ska ner från hel till halvvarv, då stannar värmaren.

Annars går den som ett urverk.

I helgen gick den konstant från fredag kl15 till söndag kl 15.

Fast det var såpass kallt att den precis lyckades hålla 18-20 grader i båten.

Ska fixa till det felet i vår..

Har inte hittat nån som vet vad det kan vara... fast det löser sig.

Om din pump ställs in likadant, så kan du höra av dej..

 

 

Liknande problem brukar dyka upp om värmaren har varit utsatt för ett ögonblicks kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

 

Liknande problem brukar dyka upp om värmaren har varit utsatt för ett ögonblicks kortslutning.

Kan något typ "hänga" sig då? Vad isf?

Kommer börja rota i det i vår. Då ställer jag upp pumpen lite. Nu står den på minsta möjliga. Förut blev det på tok för varmt även på halvfart. Nu har den funkat klockrent men skulle, när det är noll och under, kunna "bränna på" mer på helfart. Det är ett inteproblem, bara vrida nippel 1/5-1/2 varv.

Att den stänger av istället för att gå ner på 1/2 fart är trevligt att få ideer om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är som du konstaterat temperaturen på förbränningen man ställer in med bränslemängden, vid för hög temp stänger överhettningsskyddet av värmaren, lågan får inte sota igen värmaren, så rätt mängd bränsle är viktigt!

Vissa värmare har en liten reostat på kretskortet som styr bränslemängden, men då är det en annan typ av pump.

 

Någon eller några komponenter på kretskortet gör inte sitt arbete längre.

Nästan ingen reparerar sådant längre, då det är oerhört svårt att få ekonomi i detta.

Ingen vill betala för flera timmar av felsökning, kanske 2till 3000 kr för att byta en komponent för

15 kr, som upplagt för upprörda kunder. 

Men för en privatperson med kunskap om elektronik är det fullt möjligt att felsöka och byta komponenter, så länge man själv är kund.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror det är en komponent i kretskortet.

Lödde dit ena änden av en diod som satt lös. Då lossnade ett gäng pryttlar som jag lödde tillbaka. Sen funkade värmaren kanon. Det var i våras, när värmaren funkade klockrent länge men plötsligt under natt hade stannat.

Ibland hade överhettningsskyddet gått.

Sen blev det så tillslut att varje gång den skulle ner på halvvarv.. stannade värmaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-15 på 23:28, Lintott säger:

Har du isolerat varmluftsslangarna? Annars försvinner mycket av den goa värmen i stuvfack och under kojbottnar.

Du har förvisso lite större båt än min, men vi har ibland på våren haft frost på däck på morgonen men haft varm o gott inombords med värmaren lugnt puttrande på steg 1 o ibland 2 (min värmare har fyra effektnivåer).

 

Nej värmen försvinner inte utan sprids just under kojar och durkar och uppåt förutom utblåsen och ger en jämnare värme i båten och värmaren är effektstark nog. Tänkte isolera mina slangar i min Cornonet 32 men har kommit på andra tankar när jag märkte att värmen spreds fint delvis genom durkar och kojer som var varma och goa. Har en D4 Eber som har bra kapacitet.

Funkar lite som golvvärme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en Coronet 32of, på den pickade jag hål på värmeslangen så den spred luften under kojerna. Fungerade jättebra. Nu ska man komma ihåg att på iaf vår båt så var kojfronterna bara glesa lister av mahogny så det var fritt för luften att cirkulera och knappt möjligt att montera utblåset på ett snyggt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Caribic410 säger:

Du tror det är en komponent i kretskortet.

Lödde dit ena änden av en diod som satt lös. Då lossnade ett gäng pryttlar som jag lödde tillbaka. Sen funkade värmaren kanon. Det var i våras, när värmaren funkade klockrent länge men plötsligt under natt hade stannat.

Ibland hade överhettningsskyddet gått.

Sen blev det så tillslut att varje gång den skulle ner på halvvarv.. stannade värmaren..

Då är vi tillbaks till pumpen, ställ ner og prova.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Pentax säger:

Då är vi tillbaks till pumpen, ställ ner og prova.

 

;)

Ställ ner? Vem vad varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och ideer! Kontakterna ser dessvärre fina ut vid pumpen och när jag mätt där har det fladdrat lite så det har nog med pulserandet att göra. Jag fick igång den efter att jag rengjorde kulan och fjädern i somras men nu har den stannat av helt. Jag får ta isär den och kolla mer under vintern. Rensa inloppsfiltret och kolla om det kanske är för hårt åtskruvat.

Jag har full spänning fram till värmaren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när landströmmen är påkopplad startar pumpen till värmaren. Verkar som jag har för låg spänning i batteribanken eller en strömtjuv längs vägen. Det går en separat matning direkt från 75AH batteriet till värmaren. Pressade kopplingar a-la-biltema...

Antingen är batteriet påväg att dö eller har jag för stora förluster i mina pressade kopplingar.

...också fick jag ett vårprojekt! Den var iaf inte trasig och det var ju skönt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BaylinerDan säger:

Nu när landströmmen är påkopplad startar pumpen till värmaren. Verkar som jag har för låg spänning i batteribanken eller en strömtjuv längs vägen. Det går en separat matning direkt från 75AH batteriet till värmaren. Pressade kopplingar a-la-biltema...

Antingen är batteriet påväg att dö eller har jag för stora förluster i mina pressade kopplingar.

...också fick jag ett vårprojekt! Den var iaf inte trasig och det var ju skönt.  

 

Som sagt klassiskt!

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...