Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

NASA Clipper BM1 Bluetooth

Rekommendera Poster

Någon som har/testat? Försöker hitta appen för att kolla lite innan man köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Nasa BM1. (iuversig inte clipper) 

 

Är okey, ser förbrukningen bra. Kul o följa. Man lär sig rätt snart förbrukningen.

Det som jag i n t e tycker är bra, är att laddningen ifrån solcellerna inte visar sig. Enda tillfället är när generatorn laddar, eller när förbrukningen är helt nere på 0.

 

Skulle gärna vilja få fram laddningen....

 

Utifrån detta, (om det inte går att lösa) skulle jag inte köpa samma till nästa båt...

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min visar även laddningen som kommer från solcellen. Kolla var din solcell är inkopplad.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag söker efter BT versionen programvara, vet hur den med display fungera då jag hade en sådan i förra båten. Tycker att BT versionen verkar intressant och passar mig bättre i den nya båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att det in

7 timmar sedan, Salty säger:

Har Nasa BM1. (iuversig inte clipper) 

 

Är okey, ser förbrukningen bra. Kul o följa. Man lär sig rätt snart förbrukningen.

Det som jag i n t e tycker är bra, är att laddningen ifrån solcellerna inte visar sig. Enda tillfället är när generatorn laddar, eller när förbrukningen är helt nere på 0.

 

Skulle gärna vilja få fram laddningen....

 

Utifrån detta, (om det inte går att lösa) skulle jag inte köpa samma till nästa båt...

 

Se till att ingenting annat än BM1-shuntens ena sida är anslutat till batteribankens minuspol, alla andra minusanslutningar inklusive solpanelns minus måste sitta på andra (=båtsidans) sida av shunten. Sen måste solpanelen plusanslutning vara ansluten till batteribankens plus göras så att den inte bryts av huvudbrytaren.

   

Redigerad av Seawolf
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Seawolf säger:

Se till att det in

 

Se till att ingenting annat än BM1-shuntens ena sida är anslutat till batteribankens minuspol, alla andra minusanslutningar inklusive solpanelns minus måste sitta på andra (=båtsidans) sida av shunten. Sen måste solpanelen plusanslutning vara ansluten till batteribankens plus göras så att den inte bryts av huvudbrytaren.

   

Stort tack för din information.

Vid nästa tillfälle jag besöker båten, ska jag titta närmare på min installation.

 

Uppskattar verkligen ditt tips & råd, Tack!

 

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade appen men vart en victronic istället. Fungerar inte till lifepo4 batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, patrikflink säger:

victronic

Länk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också precis beställt en victron BMV-712. 

Gillar att den har inbyggd BT så man slipper dongel, inget större problem i och för sig kanske men kostar samma som en 702 + dongel så.. 

 

Gillar formatet på displayenheten betydligt mer än Nasa som jag tycker känns lite "gammalmodiga".

En smaksak såklart. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, patrikflink säger:

Tack, jag känner en kille som har en Victron men han är så närsynt att han skulle behöva Bluetooth. ;)

Själv tycker jag NASA fungerar bra (trots det ålderdomliga utseendet) Syns bra på håll. Snat behöver jag byta till en 200A men då ska den klara LiFePO4 också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville köpa NASA men tydligen så fungerar den inte till alla batterier som tex lifepo4 som jag är på väg att byta till. Nasas BT är nog inget fel på, även display (den i panelen) känns tydligare än victronic, större och tydligare. Hade köpt NASA alla gånger om det funkade till lifepo4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, patrikflink säger:

Hade köpt NASA alla gånger om det funkade till lifepo4.

Därför väntar jag lite, NASA brukar vara innovativa så det är lite konstigt att de inte kommit med en LiFePO4.

Det ska bli kul att se nästa höst hur många som bytt till LiFePO4, jag har en liten känsla av att det kan bli många. Då behövs en del tillbehör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...