Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
anykvist

Slät drevaxel på 120S?

Rekommendera Poster

Hej,

 

P.g.a. vattenläckage in i mitt VP drev 120SB, måste jag byta de två packboxarna (tätningsringar, VP-nummer 3593663) jämte de två stora o-ringarna inne i drevets undre växelhussats vid propelleraxeln.

Nu har axeln (VP-nummer 3582888) två smala, rena och snygga runtgående spår i metallen just där de två packboxarna börjar och slutar runt axeln.

Vet någon om axeln vid packboxarna ska vara helt slät och alltså utan dylika runda spår?

Om så är fallet, borde jag antagligen föra axeln för metallisering så att den blir helt slät vid packboxarna eller så försöka flytta packboxarnas läge vid axeln med 1 mm med hjälp av en nylonbricka??

 

Hur få ut de två gamla packboxarna från lagerhuset då det på båda sidor finns en ca 1 mm hög kant  som hindrar att de rätt av kan pressas ut?

 

Tack på förhand för all hjälp!

 

Ari i Kalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad mitt drev heter men har för mej det är just ett sånt 120?

Axel är slät från början. Det är packboxar som sliter spår. Det finns härdade hylsor du kan pressa dit och få ny slityta.

Nån konst att få bort och pressa dit nya var det inte, vad jag kan minnas... det är ju 7 månader sedan.. hylsorna hann jag inte få dit så det får jag göra i vår.

Beställde dessa från bearringboys.

SKF-prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, anykvist säger:

Hej,

 

P.g.a. vattenläckage in i mitt VP drev 120SB, måste jag byta de två packboxarna (tätningsringar, VP-nummer 3593663) jämte de två stora o-ringarna inne i drevets undre växelhussats vid propelleraxeln.

Nu har axeln (VP-nummer 3582888) två smala, rena och snygga runtgående spår i metallen just där de två packboxarna börjar och slutar runt axeln.

Vet någon om axeln vid packboxarna ska vara helt slät och alltså utan dylika runda spår?

Om så är fallet, borde jag antagligen föra axeln för metallisering så att den blir helt slät vid packboxarna eller så försöka flytta packboxarnas läge vid axeln med 1 mm med hjälp av en nylonbricka??

 

Hur få ut de två gamla packboxarna från lagerhuset då det på båda sidor finns en ca 1 mm hög kant  som hindrar att de rätt av kan pressas ut?

 

Tack på förhand för all hjälp!

 

Ari i Kalmar

Tätningsringarna ska pressas inåt tillsammans med lagerbanan.  Se till att du håller reda på shimsen innanför lagerbanan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara möjligt att montera tätnigsringarna så de blir förskjutna axiellt precis så mycket att deras tätningsläppar hamnar precis bredvid de befintliga slit-spåren. 
Åtminstone var detta möjligt på mitt 120-S när jag hade samma problem. Det hela funkade helt OK, och är enklare och billigare än att skaffa och montera den hylsa som SKF säljer.

Tips om dessa för 120s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla fina  svar och nyttiga tips! 

Kul att med er hjälp få drevet i skick på egen hand.

Ari i Kalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-13 på 21:02, Caribic410 säger:

Vet inte vad mitt drev heter men har för mej det är just ett sånt 120?

Axel är slät från början. Det är packboxar som sliter spår. Det finns härdade hylsor du kan pressa dit och få ny slityta.

Nån konst att få bort och pressa dit nya var det inte, vad jag kan minnas... det är ju 7 månader sedan.. hylsorna hann jag inte få dit så det får jag göra i vår.

Beställde dessa från bearringboys.

SKF-prylar.

Bra att bli påminnd om detta. Eftersom jag skulle ta bort propeller för att kolla stigningen så kom jag ihåg att sätta dit domdär ringarna åxå. Speedisliv, simpelt jobb.

Bild 1 ser man den slitna ytan

bild 2 ditpressade hylsor

bild 3 kragen, som e till för att kunna pressa/knacka dit hylsan bortsprättad

Bild 4 tomkartong... pelle fiskar ;)

bra prylar istället för ny axel..

sen kan man ju flytta lätningarnas läge ifs.. 

5A6B8B1D-DE91-4536-8CCE-D4011ABF974B.jpeg

26A302FA-39FB-434E-B572-DA51ECBEFD4F.jpeg

3029D8BC-5A3E-405F-9F37-813FD2FB2ECD.jpeg

EFD34118-5A2A-4AB2-BD7F-1B30DEA4B2A4.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket bra info. Jag har precis samma jobb framför mig. En fråga: Behövs det någon tätningsmassa/lim mellan Speed Sleeven och axeln för att förhindra att den kan rotera eller för att förhindra vatteninträngning mellan sleeve och axel? Eller blir det tillräckligt fast och tätt av presskraften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Urban999:

Tack för mycket bra info. Jag har precis samma jobb framför mig. En fråga: Behövs det någon tätningsmassa/lim mellan Speed Sleeven och axeln för att förhindra att den kan rotera eller för att förhindra vatteninträngning mellan sleeve och axel? Eller blir det tillräckligt fast och tätt av presskraften.

Det ska inte behövas något medel.

Jag hade dom tankarna åxå och stod i val mellan vaselin, som är helt olösligt i vatten, och tunnt anaeroblim.

Tror inte jag använde något alls men minns inte 100.

Det är bra passning. Härdade slipade.

Jag satte dit två st. efter varandra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...