anykvist 0 Postad 13 November , 2017 Hej, P.g.a. vattenläckage in i mitt VP drev 120SB, måste jag byta de två packboxarna (tätningsringar, VP-nummer 3593663) jämte de två stora o-ringarna inne i drevets undre växelhussats vid propelleraxeln. Nu har axeln (VP-nummer 3582888) två smala, rena och snygga runtgående spår i metallen just där de två packboxarna börjar och slutar runt axeln. Vet någon om axeln vid packboxarna ska vara helt slät och alltså utan dylika runda spår? Om så är fallet, borde jag antagligen föra axeln för metallisering så att den blir helt slät vid packboxarna eller så försöka flytta packboxarnas läge vid axeln med 1 mm med hjälp av en nylonbricka?? Hur få ut de två gamla packboxarna från lagerhuset då det på båda sidor finns en ca 1 mm hög kant som hindrar att de rätt av kan pressas ut? Tack på förhand för all hjälp! Ari i Kalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 November , 2017 Vet inte vad mitt drev heter men har för mej det är just ett sånt 120? Axel är slät från början. Det är packboxar som sliter spår. Det finns härdade hylsor du kan pressa dit och få ny slityta. Nån konst att få bort och pressa dit nya var det inte, vad jag kan minnas... det är ju 7 månader sedan.. hylsorna hann jag inte få dit så det får jag göra i vår. Beställde dessa från bearringboys. SKF-prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 498 Postad 13 November , 2017 4 timmar sedan, anykvist säger: Hej, P.g.a. vattenläckage in i mitt VP drev 120SB, måste jag byta de två packboxarna (tätningsringar, VP-nummer 3593663) jämte de två stora o-ringarna inne i drevets undre växelhussats vid propelleraxeln. Nu har axeln (VP-nummer 3582888) två smala, rena och snygga runtgående spår i metallen just där de två packboxarna börjar och slutar runt axeln. Vet någon om axeln vid packboxarna ska vara helt slät och alltså utan dylika runda spår? Om så är fallet, borde jag antagligen föra axeln för metallisering så att den blir helt slät vid packboxarna eller så försöka flytta packboxarnas läge vid axeln med 1 mm med hjälp av en nylonbricka?? Hur få ut de två gamla packboxarna från lagerhuset då det på båda sidor finns en ca 1 mm hög kant som hindrar att de rätt av kan pressas ut? Tack på förhand för all hjälp! Ari i Kalmar Tätningsringarna ska pressas inåt tillsammans med lagerbanan. Se till att du håller reda på shimsen innanför lagerbanan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 365 Postad 14 November , 2017 Det kan vara möjligt att montera tätnigsringarna så de blir förskjutna axiellt precis så mycket att deras tätningsläppar hamnar precis bredvid de befintliga slit-spåren. Åtminstone var detta möjligt på mitt 120-S när jag hade samma problem. Det hela funkade helt OK, och är enklare och billigare än att skaffa och montera den hylsa som SKF säljer. Tips om dessa för 120s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anykvist 0 Postad 19 November , 2017 Stort tack för alla fina svar och nyttiga tips! Kul att med er hjälp få drevet i skick på egen hand. Ari i Kalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2018 På 2017-11-13 på 21:02, Caribic410 säger: Vet inte vad mitt drev heter men har för mej det är just ett sånt 120? Axel är slät från början. Det är packboxar som sliter spår. Det finns härdade hylsor du kan pressa dit och få ny slityta. Nån konst att få bort och pressa dit nya var det inte, vad jag kan minnas... det är ju 7 månader sedan.. hylsorna hann jag inte få dit så det får jag göra i vår. Beställde dessa från bearringboys. SKF-prylar. Bra att bli påminnd om detta. Eftersom jag skulle ta bort propeller för att kolla stigningen så kom jag ihåg att sätta dit domdär ringarna åxå. Speedisliv, simpelt jobb. Bild 1 ser man den slitna ytan bild 2 ditpressade hylsor bild 3 kragen, som e till för att kunna pressa/knacka dit hylsan bortsprättad Bild 4 tomkartong... pelle fiskar bra prylar istället för ny axel.. sen kan man ju flytta lätningarnas läge ifs.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Urban999 0 Postad 22 Januari , 2020 Tack för mycket bra info. Jag har precis samma jobb framför mig. En fråga: Behövs det någon tätningsmassa/lim mellan Speed Sleeven och axeln för att förhindra att den kan rotera eller för att förhindra vatteninträngning mellan sleeve och axel? Eller blir det tillräckligt fast och tätt av presskraften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Januari , 2020 49 minuter sedan skrev Urban999: Tack för mycket bra info. Jag har precis samma jobb framför mig. En fråga: Behövs det någon tätningsmassa/lim mellan Speed Sleeven och axeln för att förhindra att den kan rotera eller för att förhindra vatteninträngning mellan sleeve och axel? Eller blir det tillräckligt fast och tätt av presskraften. Det ska inte behövas något medel. Jag hade dom tankarna åxå och stod i val mellan vaselin, som är helt olösligt i vatten, och tunnt anaeroblim. Tror inte jag använde något alls men minns inte 100. Det är bra passning. Härdade slipade. Jag satte dit två st. efter varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser