Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Biltemas växellådsolja

Rekommendera Poster

Har en Mercury 125hk 2takt från 2002. Funkar det med biltemas växellådsolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen. Biltema liksom de flesta som säljer private label- olja har inget eget raffinaderi utan säljer någon producents produkter.

Oavsett det är "fin"- märken eller ej, så tillsätter producenterna minsta möjliga mängd additiv, eftersom det är där kostnaderna finns, för att uppnå minimigränsen för en specifikation.

Ingen levererar överkvalitel.

inte under heller misstänker jag

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Rolle85 säger:

Har en Mercury 125hk 2takt från 2002. Funkar det med biltemas växellådsolja?

Om du avser att ha den i växel/drev-huset och det är rätt viskositet så är det säkert OK.

 

Frågan är ju lite knapphändigt skriven men det tål väl att poängtera att för inblandning i bensinen för att smörja invändigt i motorn så krävs andra tillsatser och de finns i 2T-oljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till vår gamla Yamaha 80Hk 2 takt 84 årsmodell använde jag denna olja flera år till växelhuset

utan problem, Växelhusolja EP SAE-90 från Biltema, de har en pump som passar på flaskan också

numera har jag en ny motor så detta sköts av varvet

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på en del i frågan. Fick då informationen att för motorer över 90hk (generellt) så var det en annan typ av klassning på oljan.

Biltemas olja, hade klassning som var lämpade till mindre motorer. 

För att vara på den säkra sidan, så köpte jag den olja med klassning som min 90hk Yamaha var specad för. 

Idag så har jag en 90hk Honda. Den har en klassning. Min Optimax 135hk, har en ännu dyrare/”finare” klassning. 

20hk Johnsson och 2,5hk mercan, kör jag på Biltema oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer man klassningen så fungerar det oftast ok med de flesta märken.

 

Det som brukar kunna skilja sig åt är hur oljan beter sig utanför sitt normala område, exvis med inblandning av vatten eller vid höga temperaturer.


Jag kör på Quicksilvers bästa i Murklan då det är det rekommenderade.

 

Mercuryn har bara drygt hälften av oljevolymen mot Yamahan jag hade innan med samma effekt(200hk) och per definition blir ju då oljan mer ansatt i Mercuryn.

 

Prisskillnaden är för liten för att jag ska vilja chansa och åtgången är mindre, så det blir ändå billigare per tillfälle. Samma gäller 2t-oljan. Quicksilver premium + luktar bättre, ryker mindre och motorn upplever jag går bättre på lågvarv. Skillnaden i pris blir ett par hundralappar per år. För mig är det ett givet val.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I växelhuset kan det vara idé att använda Quick silverolja, den innehåller något som gör den klibbig. Jag tror att tillsatsämnen gör att den kan funka någorlunda även med lite vatten i växthuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser på Mercurys hemsida att motorer över 75hk ska ha deras "High performance gear lube". Specen på den är SAE90 medan den ni länkade till är

80w90.

 

mvh

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sae står bara för viskociteten.

W80-90 är multigrade och 90-oljan en "rak" olja.

Dvs 80-90 oljan är nogot mindre trögflytande när den är kall än 90 oljan när den är kall. Annars lika. Kvalitet är en annan beteckning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, så du rekomenderar att jag köper Mercury original SAE90 då som är dyr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sae står bara för viskociteten.

W80-90 är multigrade och 90-oljan en "rak" olja.

Dvs 80-90 oljan är nogot mindre trögflytande när den är kall än 90 oljan när den är kall. Annars lika. Kvalitet är en annan beteckning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm kollade mercuryoljan det är samma kvalitets-spec på den.

L4, som på btemas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag hört är att Mercurys bättre drevolja är att föredra. Den har bland annat additiver som skyddar extra vid vatteninträngning.

Det är många mekaniker som menar på att man åtminstone på Mercruisers drev inte ska köra på något annat, och det räcker som motivering för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, -PLM- säger:

Det jag hört är att Mercurys bättre drevolja är att föredra. Den har bland annat additiver som skyddar extra vid vatteninträngning.

Det är många mekaniker som menar på att man åtminstone på Mercruisers drev inte ska köra på något annat, och det räcker som motivering för mig.

Samma sak sades hos de jag pratat med.

 

Klassningen säger inte riktigt allt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Rolle85 säger:

okej, så du rekomenderar att jag köper Mercury original SAE90 då som är dyr?

Det är ingen fördel att ga en "rak" singlegrade. Det viktiga är att du hsr rätt kvalitet GL1 GL4 eller GL5

Har med trycktålighetstillsatser att göra.

W80-90 har bättre kalloljeegenskaper än w90 oljan har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Mange249 säger:

Samma sak sades hos de jag pratat med.

 

Klassningen säger inte riktigt allt...

Det som skyddar mot vatteninträngning är fräscha ytor på genomgående axlar och fräscha packboxar inte oljan eller oljetillsatser. För mycket eller för lite EP tillsatser kan ha negativa egenskaper antingen mer slitage vid för lite och oljud, haveri av slit-synk-ringar vid för mkt.

Så w80-90 eller rak 90 om det rekomenderas, har inte nån större betydelse, fast 80-90 har lite bättre kall egenskaper. Det viktiga är att kolla vilket GL det ska vara. Länken var till en GL-4 , vanlig bakaxelolja "typ"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha, då får de väl bli Mercurys dyraste originalolja då.

Ser att Seasea har kampanj på sådan olja nu.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det tycker jag. Om den sen är dyrare så är det ju lite "köp en betala för två"-situation.

Bra att det finns lite valfrihet.

Tror knappast mercury eller biltema har egna raffenaderier utan dom köper nog private label från nån av dom som har, precis som alla andra "märken" gör.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

205 kr på seasea just nu för deras high performance växelhusolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, då har man varit o köpt oljan och bytte den i lördags. Ser ut som tidigare ägare kört på samma olja.

Tog ut alla skruvar och fyllde sen på tills de svämmade över från de övre skruvarna. Gick i nästan en liter olja.

tack alla

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎23 på 16:38, Caribic410 säger:

Det som skyddar mot vatteninträngning är fräscha ytor på genomgående axlar och fräscha packboxar inte oljan eller oljetillsatser. För mycket eller för lite EP tillsatser kan ha negativa egenskaper antingen mer slitage vid för lite och oljud, haveri av slit-synk-ringar vid för mkt.

Så w80-90 eller rak 90 om det rekomenderas, har inte nån större betydelse, fast 80-90 har lite bättre kall egenskaper. Det viktiga är att kolla vilket GL det ska vara. Länken var till en GL-4 , vanlig bakaxelolja "typ"

Får du vatteninträngning i drevet märker du det inte.

De flesta byter inte packboxar och tappar fören ett inläckage konstaterats när man byter oljan vid upptagning. Om då oljans additiver bidrar till att belastningsytorna får den smörjning som behövs, så det inte blir ett ras under säsong, så är det nog för många värt merkostnaden.

Om detta är säljsnack eller inte lägger jag ingen vikt vid, var och en gör som de vill.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade för skojs skull på hur man byter packboxar och det verkade inte speciellt svårt om man nu behöver göra det...

mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La ni märke till att han förstörde sätet för packboxarna?

 

:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...