Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Caribic410

Nu börjar det lida mot sitt slut efter en fantastisk seglingssommar

Rekommendera Poster

Förmodligen en sista men vilken fantastisk segling i helgen.. nu får det bli vinter m mycket "utförs" solresor å tennis. Snart april och vattenliv igen. Go vinter.

20171112_134133.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nog är det så men jag ligger kvar i vattnet denna vinter också. Försöker att få till en segeltur i månaden då det är gynnsamt väder. 

Det funkade förra vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt ligga kvar men när jag bytte packboxar i drevet såg jag att axeln va rätt sliten. Beställde såna där hylsor som man trycker dit för att få ny slityta. Fick dessa dagen efter sjösättning tyvärr.

Nu har drevet hållit men jag ska ändå fixa till det. Nästa vinter blir jag nog kvar i sjön. Vore ju riktigt trevligt att fira nyår på nån ö..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog upp i fredags, lite drygt att tvätta när vattnet man sprutar på fryser till is... Men nu står hon i allafall inomhus..

CB8E2983-1EC2-4E3D-A607-B173F12B6034.jpeg

5B648BCB-A43C-4344-B159-E3A66D22FE7C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, guzzlon säger:

Vi tog upp i fredags, lite drygt att tvätta när vattnet man sprutar på fryser till is... Men nu står hon i allafall inomhus..

CB8E2983-1EC2-4E3D-A607-B173F12B6034.jpeg

 

Va avundsjuk jag blir på ditt båthus.....

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Va avundsjuk jag blir på ditt båthus.....

Ja, det är riktigt nice 😀

0E3B2361-5FE0-44ED-B42B-5A0AB1E4F977.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-13 på 21:48, Lasse-L säger:

Fantastisk sommar, nä, har inte seglat så lite något år.

Har det inte blåst för mycket så har det regnat.

Hoppas nästa år blir bättre.

Får trösta mej med vinterturer med motorbåten.

http://lasselundell.se/februari.html

 

 

Sommaren har väl varit helt ok, men med seglingen har det varit skral.

Har seglat en styv distansminut. :ph34r:
Fast en del dagsturer för motor i närområdet har det blivit. 


Till den stora båten har jag hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt och alla felkonstruerade båtar som går in och ut ur hamnen och river upp en massa sjö.

Ur seglingssynpunkt är den dock helt perfekt. Man kan alltid segla till och från platsen oavsett vindriktning.Skulle man komma en becksvart natt, är det bara att gå på enselinjen in i hamnen.När fören tar mot pontonbryggan så är det bara att förtöja. 

Fast tanken har slagit mig. Tänk om det kommer nån som går på enselinjen och inte har koll......... :wacko:

Kommunen skall reparera den pontonbryggan jag ligger vid och alla båtar som ligger i hela året måste flytta. Man skulle bara kontakta en viss  tjänsteman på kommunen. På den tiden jag var tjänsteman på samma kommun så sades det att man skulle svara i telefonen på tre signaler. Den regeln gäller tydligen inte idag. Har sökt den namngivna tjänstemannen från och till i ett par månader - hon sitter alltid i sammanträde.

Var nere för att köra min bohusjulle till Guleskär för att ta upp den. Det var långt mellan  de Y-bommar som fanns - de flesta ligger med akterboj. Mätte och det var 9 meter - den stora båten är 8,60. Gick bort och kastade loss och la den längs pontonbryggan där min bohusjulle brukar ligga.

Det begränsar mina möjligheter till vinterfärder - längst in i hamnen  mellan pontonbyggorna, brukar det alltid bli is. Det brukar det nästan aldrig vara på min plats till den stora båten.

Ja vi får se vad tjänstekvinnan på kommunen säger - om hon hör av sig. :unsure:

 

thumbnail_20171116_115316_resized.jpg.ecaeed4a686a070c7b7ebb08510519bc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Sommaren har väl varit helt ok, men med seglingen har det varit skral.

Har seglat en styv distansminut. :ph34r:
Fast en del dagsturer för motor i närområdet har det blivit. 


Till den stora båten har jag hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt och alla felkonstruerade båtar som går in och ut ur hamnen och river upp en massa sjö.

Ur seglingssynpunkt är den dock helt perfekt. Man kan alltid segla till och från platsen oavsett vindriktning.Skulle man komma en becksvart natt, är det bara att gå på enselinjen in i hamnen.När fören tar mot pontonbryggan så är det bara att förtöja. 

Fast tanken har slagit mig. Tänk om det kommer nån som går på enselinjen och inte har koll......... :wacko:

Kommunen skall reparera den pontonbryggan jag ligger vid och alla båtar som ligger i hela året måste flytta. Man skulle bara kontakta en viss  tjänsteman på kommunen. På den tiden jag var tjänsteman på samma kommun så sades det att man skulle svara i telefonen på tre signaler. Den regeln gäller tydligen inte idag. Har sökt den namngivna tjänstemannen från och till i ett par månader - hon sitter alltid i sammanträde.

Var nere för att köra min bohusjulle till Guleskär för att ta upp den. Det var långt mellan  de Y-bommar som fanns - de flesta ligger med akterboj. Mätte och det var 9 meter - den stora båten är 8,60. Gick bort och kastade loss och la den längs pontonbryggan där min bohusjulle brukar ligga.

Det begränsar mina möjligheter till vinterfärder - längst in i hamnen  mellan pontonbyggorna, brukar det alltid bli is. Det brukar det nästan aldrig vara på min plats till den stora båten.

Ja vi får se vad tjänstekvinnan på kommunen säger - om hon hör av sig. :unsure:

 

thumbnail_20171116_115316_resized.jpg.ecaeed4a686a070c7b7ebb08510519bc.jpg

 

 

Lite OT, men det har kommit en likadan båt som din till Lysekil. Jag trodde det var din för den har jag sett i Kungshamn, men om nu din ligger kvar där så är det väl en annan. Riggen är ju lite ovanlig trots allt....! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, MarkusF säger:

 

 

Lite OT, men det har kommit en likadan båt som din till Lysekil. Jag trodde det var din för den har jag sett i Kungshamn, men om nu din ligger kvar där så är det väl en annan. Riggen är ju lite ovanlig trots allt....! :) 

 

Om det var idag eller de senaste månaderna, så var det inte min. Jag har varit i Lysekil ett par gånger under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj Silverräven 59

Hur gör du när du "fryser in" båten?

Kranarna?

Värme?

"Isbrytare"?, dvs nån strömbildare i vattnet?

mm

Nyfiken.

Tack

Ruskiga Pricken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
6 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Hallåj Silverräven 59

Hur gör du när du "fryser in" båten?

Kranarna?

Värme?

"Isbrytare"?, dvs nån strömbildare i vattnet?

mm

Nyfiken.

Tack

Ruskiga Pricken.

Inte mycket eftersom jag bor i Skåne. Vi är cirka 50 båtar i min hamn detta år som ligger kvar (drygt tio fler än förra året) och den is som kan komma är milimetertunn. Inte ens ankorna håller den för. Inte många dygn som vi har minusgrader heller. 

Jag har underhållsvärme via ett ditsatt oljeelement så jag håller fukten borta lite. Seglar ett par gånger på vintern då jag också kör med motorn in och ut ur hamnen. När jag är nere och ser att hon har det bra så kör jag även lite med motor.

Det händer att grannen är på plats i sin båt då också så då blir det lite båtsnack med mössa och vantar på.

 

Det värsta som hände förra året var att i mellandagarna så hade vi en storm som gjorde att vattennivån steg 1,5 meter inne i hamnen. Men vi sov över i båten den natten ljust för stormens skull och kunde följa händelseförloppet. Det var några båtägare som inte hade förstått vad som skulle hända och de hade sina båtar förtöjda med för spända förtöjningar sör en sådan höjning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...