Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RitPer

Plasta väska

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har aldrig haft anledning att plasta och laga båten men nu har jag kanske fått anledning att lära mig plasta ändå. 

 

Så med risk för att det är lite utanför forumets ramar. Min resväska 60 liter i glatt räfflad hårdplast (?) sprack med en reva på cirka 5 cm och ett litet hål, stort som en enkrona vid ena hjulinfästningen. 

 

Fortfarande stabilt runt om så den går nog använda fortfarande men skulle vilja förstärka detta område ändå. 

 

Fick en idé om att man kanske kunde använda plastic padding eller liknande till detta? Vad tror ni erfarna båtägare? Tänkte att ni kan sånt här? ;)

 

Går det plasta mot detta materialet?

Tänker att man får angripa det från insidan.

 

Funderar på om man kan förstärka med popnit också kanske. 

 

Vad tror ni? Är jag fel ute? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det polypropylen, en "fet" plast som är svår att limma. Går bra att smälta ihop ("svetsa"). Kanske inte blir så snyggt?

Min jolle, Walker Bay, är polypropylen. Gick utmärkt att "svetsa" igen ett hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som jag använde när en av mina väskor gick hål på är att nita ihop den med en tunn alu-skiva. Annars så kan jag rekommendera att du reklamerar skadan till flygbolaget (förutsatt att du inte lyckades sabba den själv förstås). Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lim som det går att limma lågenrgimaterial som pp, pe, mfl med men dom kostar nog som en ny resväska.

Tveksam till att det är pp..  det kan finnas märkning.

Testa om du får en liten klick, silikon, pu ("vanlig" sika) eller msp att fästa på plasten. Om det fäster kan du limma med vilket 2-komp aktyl alt pu- lim som helst. Även medd cyanoakrylat och aktivator. Med dom olika lim kan du laminera med ex glasfiber, plåt, trä, limbar plast mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att PL200 verkar fästa på även svåra plaster, kanske kan bygga en ny del i glasfiber och sedan fästa den med nitar och pl200?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Tveksam till att det är pp..  det kan finnas märkning.

Samsonite kör polypropylen, Epic likaså. American Tourister kör polykarbonat.

Har man en "märkesväska" så kan man kolla med tillverkaren hur man bäst reparerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. Ofs inte "grottat" i väskplaster utan bara fått en, tydligen, förutfattad känsla av att det är nån form av abs eller liknande.

pp går att limma med modifierad mma men det lönar sig inte om man inte får tag på det som "löneglidning".

så svetsa å fylla på med pp. funkar kockrent. Krävs dock rätt varm och koncentrerad varmluft.

sen kan man ju, beroende på hur mkt jobb man vill lägga ner, gjuta från båda sidorna göra massor med hål som förenar båda sidornas plaster, å kanske förstärka med nån armering... då funkar det med va som.... snyggt.. nja bara betraktaren kan avgöra..

har du nån liten klick av något så kan du ju testa vidjäftn.. alltid att rekommendera då man inte vet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar och idéer! 

 

Det är en väska från Titan som är av något väldigt tunt glatt räfflat material. Inte som en klassisk samsonite. 

 

Jag har reklamerar till flygbolaget och fått det godkänt men tror inte jag får tillbaka så mycket. Där av att jag är intresserad av att fixa själv. 

 

Just nu är jag kanske mest inne på att sätta någon metallskiva bakom som någon var inne på och kanske nita ihop. 

 

Hade hoppats att det bara var att "kleta på något" men, ja, ja :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, RitPer säger:

Jag har reklamerar till flygbolaget och fått det godkänt men tror inte jag får tillbaka så mycket.

Flygbolagen brukar vara bra på att ersätta men det finns nog undantag.

Har du kollat din garanti? "Märkesväskor" brukar ha en generös garanti, mer som en försäkring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Flygbolagen brukar vara bra på att ersätta men det finns nog undantag.

Har du kollat din garanti? "Märkesväskor" brukar ha en generös garanti, mer som en försäkring. 

 

Tyvärr gick garantitiden ut för ett par månader sen. Annars hade det nog varit bästa alternativet. 

 

Kanske får undersöka hur mycket jag egentligen får tillbaka från flygbolaget lite bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...