Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
IngemarE

Fruktansvärt segt !

Fråga

Senaste veckan eller så har jag upplevt forumet som fruktansvärt segt, i synnerhet första gången/fönstret man öppnar på Maringuiden. Kan ta tiotals sekunder. Precis som att det ligger någon statistik/datainsamlingsfunktion på en nyuppkopplad i bakgrunden som till sist tajmar ut. Upplever det mer på datorerna hemma än på jobbdatorn.

 

När man väl öppnat sidan första gången går det däremot normalsnabbt att "surfa runt".

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

23 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
22 minuter sedan, IngemarE säger:

Senaste veckan eller så har jag upplevt forumet som fruktansvärt segt, i synnerhet första gången/fönstret man öppnar på Maringuiden. Kan ta tiotals sekunder. Precis som att det ligger någon statistik/datainsamlingsfunktion på en nyuppkopplad i bakgrunden som till sist tajmar ut. Upplever det mer på datorerna hemma än på jobbdatorn.

 

När man väl öppnat sidan första gången går det däremot normalsnabbt att "surfa runt".


Upplever du det bara på MG? För annars låter det som ett DNS-problem på din dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

ja får upp felkod error 404 sidan finns inte hos oss?,kör med Explorer,klickar på framsidan kommer upp direkt,mailat maringuiden om detta men inget svar ,dålig skötsel av forumet ,uppgraderingen dom gjorde var väl inget att hurra för!!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
18 minuter sedan, karluno säger:

ja får upp felkod error 404 sidan finns inte hos oss?,kör med Explorer,klickar på framsidan kommer upp direkt,mailat maringuiden om detta men inget svar ,dålig skötsel av forumet ,uppgraderingen dom gjorde var väl inget att hurra för!!.

Precis lika här, blir samma fenomen via mobilen då jag ska in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan, raol säger:


Upplever du det bara på MG? För annars låter det som ett DNS-problem på din dator.

Bara på MG. Och bara första gången sidan öppnas i webbläsaren.

Jag för f.ö. Firefox så det är nog varken våra datorer eller webbläsareberoende. Helt enkelt något mindre bra på MG....:-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

bara mg för mig med,som visar error 404 sidan finns inte hos oss,knepigt är det,inget fel på datorn och svar från mg får jag inte ,trots mailat dom!!,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det blir segt för mig med ibland när jag bläddrat lite framotillbaka bland inläggen (Win7 och Firefox). Jag brukar få upp laddningshastigheten genom att stänga fliken och starta forumet i en ny flik. Vet inte om det beror på att det lagras något i bakgrunden som försvinner när jag startar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Generellt är MG en av de segare platser man kan vara på. Jag har gett upp i perioder, men återkommit för jag saknarer er alla.

 

Dessvärre är det säkert många som lämnar MG för att aldrig komma tillbaks.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nu hände det igen !

Efter att jag klickat på länken i mailet om att det kommit nytt i ämnet så tog det 38 s (!) innan något kom upp.

 

Ibland genom att stoppa och ladda om kan jag få igång det. Men som Mackey skriver - detta är stundtals så segt att jag ger upp. Och ibland går det mer normalt.

 

MG Crew: En kommentar vore nog på plats och en snar åtgärd. Uppenbarligen är det ett utbrett problem som inte kan skyllas på de enskildas datorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
På 2017-11-11 på 18:22, IngemarE säger:

MG Crew: En kommentar vore nog på plats och en snar åtgärd. Uppenbarligen är det ett utbrett problem som inte kan skyllas på de enskildas datorer.

 

Hej

 

Det är inget som jag upplever på min sida. Men inte därmed sagt att det inte blir galet för er.

 

Detta med att man får 404 beror på att vi kopplat på SSL/HTTPS och det blir galet när man går på startsidan. Den läser fel eftersom det inte finns någon path. Har bett serveransvariga att fixa det.

 

Sedan har vi nog inte implementerat alla cachefunktioner ännu eftersom det fortfarande är utveckling som pågår. Lastbalansering är inte heller implementerat i gCloud.

 

Det skall dock givetvis inte ta såå lång tid att få fram sidan. 38 sekunder är ju en evighet!

Skall se efter om det är någonting som syns i loggarna.

 

Annars är väl en rensning av cookies och cache ett försök. Detta eftersom vi som sagt gick över till SSL/HTTPS och det kan bli lite galet med äldre cachelager då. 

 

Markerar denna tråden och återkommer.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tydligen olika, har inte märkt något problem på månader. Win10, XP, Firefox, Chrome,. Telenor, Bredbandsbolaget mobilt bredband. Aldrig Explorer, inte ens med sockerdricka på fredagskvällen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Också med Win 7 och Chrome.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Och när ska det bli ordning på "nya" plattformen?

Tycker hela upplägget ser väldigt amatörmässigt ut och på ipad så syns inte ens hela sidan

Får känslan av att det är mycket mindre aktivitet på forumet jämfört med tidigare och kan själv säga att jag inte är här inne så ofta längre pga hur sidan blivit :(

IMG_3784.PNG

IMG_3785.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

För mig funkar det perfekt .

Att aktiviteten är sämre är väl den normala nergången som alltid har inträffat under vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fungerar som sagt snabbt - oftast. Sedan "fastnar" det helt omotiverat. Just nyss i över en halvminut med denna notis över vad den höll på med (längst ner, Firefox).

 

Sedan tror jag visserligen inte felet enbart är så enkelt att man bara kan skylla på annonsleverantörerna.....

bild.png.e2d149cebdf6aa816141102ea40e3541.png

 

(Nej, jag har inte slött Internet. Jag sitter på fiber och det är bara på MG jag märker detta)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

För mig funkar det bra.

W10 + Edge

Funkar också bra på iPad och iPhone även om jag också bara ser nästan hela sidan på paddan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det som är intressant är väl egentligen att jämföra med andra sidor. Har gjort ett litet test hur lång tid det tar att ladda klart en sida.

Maringuiden är sämst i min klass...

 

Maringuiden, 10 sekunder

Omni, 5 sekunder (Mycket annonser och bilder.)

Eniro, 4 sekunder (Bilder och annonser.)

Facebook, 3 sekunder (Mycket av allt...)

Google, < 1 sekund (Ren sida utan något annat än sökresultat.)

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Blev lite fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fortfarande stundtals sjukligt segt. Plötsligt tar det 30-60s efter att man klickat, för att sedan fungera snabbt nästa gång. Ingen annan sajt bär sig åt så, och det är samma på både jobbdatorn och hemma.

 

Tyvärr tolkar väl MG det faktum att det ändå fungerar jättebra hos många som att det inte är ett problem. Är väl enklast så....<_<

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Min ena dator med Firefox 56.0 fungerar rappt.

Min andra dator som uppdaterats till 57.0 är sådär seg som du beskriver (trots vassare processor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan, Lintott säger:

 

3 timmar sedan, Lintott säger:

Min ena dator med Firefox 56.0 fungerar rappt.

Min andra dator som uppdaterats till 57.0 är sådär seg som du beskriver (trots vassare processor).

Ingen av mina sega kör 57 (däremot just 56.0.2) så det är nog ingen lösning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

404 error på startsidan är åtgärdat. Det var ett fel i rewrite  när vi gick över till HTTPS.

 

Segheten verkar vara olika för många. Det är svårt att hitta en exakt orsak.

Vet att anonnsservrar kan svar segt men vi har ändrat i loading som gör att dessa laddas sist och därmed inte skall blockera visningen av sidan.

 

Är det någon speciell sida som är värre än andra?

Någon speciell tid? Någon kombination av läsare och enhet?

Skall lägga till mätningar på detta men det är ju bara på det servern levererar.

 

Försöker ordna till detta för det är ju inte bra om det är eller upplevs som segt.

 

Trevlig söndag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan, stavhammar säger:

404 error på startsidan är åtgärdat. Det var ett fel i rewrite  när vi gick över till HTTPS.

 

Segheten verkar vara olika för många. Det är svårt att hitta en exakt orsak.

Vet att anonnsservrar kan svar segt men vi har ändrat i loading som gör att dessa laddas sist och därmed inte skall blockera visningen av sidan.

 

Är det någon speciell sida som är värre än andra?

Någon speciell tid? Någon kombination av läsare och enhet?

Skall lägga till mätningar på detta men det är ju bara på det servern levererar.

 

Försöker ordna till detta för det är ju inte bra om det är eller upplevs som segt.

 

Trevlig söndag!

Tror inte det är annonserna.

Nej, kan förekomma på startsidan som på länkklick i mail direkt till en tråd. Inget system i enhet/läsare.

 

Men det var bättre tidigare, ett tag före att jag startade denna tråd. Något har hänt vid någon uppdatering tror jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Min uppfattning är att maringuiden tyvärr blir allt segare och segare. I alla fall med min dator: Win 10 och IE. Min bestämda åsikt är att det är all "j-vl-a" reklam som tar tid att ladda. Synd eftersom jag gillar alla kloka och intressanta forumsinlägg men nu börjar jag faktiskt på allvar att ledsna. Överväger att börja bojkotta alla sega sajter med mycket reklam banners såsom kvällstidningarna, vissa forum och framför allt alla dator "tidnings" sajter.

 

En allt mer otålig Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...