Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
forgus31

Inverter till li-ion 16V

Rekommendera Poster

Vårt husbatteri på 12V räcker inte för 2000W invertern som signalerar låg inspänning. Kan gå om startbatteriet också hjälper till och är fullt. Jag satte ihop 4 st Lithium jon celler för att avhjälpa saken men då signalerar invertern för hög inspänning dvs 16V, hur känslig kan man bli? Det är inte lätt att tillfredsställa alla. li-joncellerna är samma som i min elbil Citroen C Zero och är inköpta som reserv till batteripaketet och ska lagras i båten tills bilen behöver en eller fler celler bättre. Lev50 heter cellen och ger 50Ah 16V som full. Mycket stabil spänning vid belastning, har aldrig sett maken. Kan ju inte gärna lägga in dioder när strömmen går upp mot 100A eller däröver. Klarar era invertrar vattenkokare på 1200W?

Har en inverter med sann sinus, köpt från tyskland, tror det var fler som köpt samma. Har den i källaren och kan gå och kolla vad den heter om nån önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiIon ska hålla 3,8V. För 12V system brukar man använda tre celler men ditt batteri har fyra så då lir det lite mycket spänning. Kan du ens ladda ombord?

Det kanske går att manipulera inverten lite? 16V borde inte vara omöjligt. Försök kontakta tillverkaren, ibland är de väldigt hjälpsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre celler borde ju gå. Skaffar två celler till så har jag ström tillräckligt.  1,2kWh i två lådor á 7 kg styck. Laddningen ja! det får bli lite special eller kan ja hitta en inställbar solcellsregulator möjligen. Dioder går ju också bra för att ta ner spänningen när strömmen är låg. Kul med lite tester, Lithiumcellerna är imponerande, 1,2kWh 14kg 12kWh 140 kg. Ska vi sluta bära bly? känns så när man mätt det med egna instrument. Fyra bärbara paket räcker till ett hus förbrukning under ett dygn inkl. bergvärme när det inte är så kallt ute. Krispaketet förvaras i båten tills vidare. Jag bär hellre lithium än bly. Kastar jag ut Volvopentan får jag in 15kWh utan att öka på vikten på båten!  Kul! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, forgus31 säger:

Laddningen ja! det får bli lite special eller kan ja hitta en inställbar solcellsregulator möjligen

Ersätt solregulatorn med en DC/DC omvandlare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Ersätt solregulatorn med en DC/DC omvandlare!

Tackar. Ställbar spänningsomvandlare låter passande. Tror jag har lite godis på väg in som jag tyckte jag saknade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr ett tag sen kom brevbäraren in med ett litet gult paket. Hon sa att namnet var bortrivet men jag brukar ju få sådana paket .....

Mitt år har många julaftnar numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten kom det paket från en plats i Dalarna som heter Insjön, numera kommer de från andra sidan jorden och lika kul är det!

Får väl fråga om råd vad gäller hanteringen av mitt krispaket i båten. Det är ju potent energi och ska hanteras varsamt. Temperatur ska kännas av och åtgärdas t.ex.  Kan bli rätt intressant med skyddsnätet runt batteripaketen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelriktaren har maxeffekt på 1000W och npgra sekunders toppeffekt 2000W. Jag trodde att 1000/2000W som det står på den  betydde att den skulle klara upp till 2000W t.ex 1500 kontinuerligt men tji fick jag. Vekar dyra de där med 2000W. kontinuerligt. Köpte en till Biltema vattenkokare  och den går nu av nån anledning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Invertern har underspänningslarm och övereffektlarm tror jag. underspänningslarmet märkte jag av refdan i båten. Bytte till kraftigare kablar men larmade ändå. Troligen var det övereffektlarmet som pep. Samma blev det hemma med tre liionceller. effkten blir för hög.

 

Med ett blybatteri som är lagom laddat fungerar det utan larm ibland. Inte för hög effekt och inte för låg spänning. Inte lätt att tillfredsställa den bångstyriga invertern. Jag hade för mig att min Biltema vattenkokare var på 1200W och när jag såg en på 1000W köpte jag den och testade hemma med gott resultat. sen såg jag att båda är på 1000W. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

finns riktigt bra BMSer idag att köpa med blåtand så kan man koppla in batterierna säkert med en utspänning på 13.2v.
 

är intresserad av att köpa sådana celler som du pratar om, lev50. Har du några till övers eller vet du var man kan få tag i dem?

 

mvh Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...