Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Castwebb

Stor renovering av Sunbird Corsica 185 -88

Rekommendera Poster

Idag har det vart en ny dag av utforskande och uppfinnande.

Jag har idag förstått vilken enorm tur jag har med mitt drev, det har vart helt tätt inuti. Inga tecken på korrosion inuti drevet någonstans. Lägger upp 2st bilder på överhusets drev och det ser så gott som nytt ut och det fanns inga spår av metall i verken över eller underhuset. Allt var med andra ord näst intill perfekt. Jag har inte rengjort något på bilderna (oljan rann ut för flera månader sedan) utan allt är bara grymt bra skick. Några delar satt ganska hårt och det blev några märken men annars prima. 😁

 

IMG_20180204_170140.jpg

IMG_20180204_170209.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Cam72 säger:

Kul att det funkade med luft, innovativt!

 

Bra tråd med informativa filmer, fortsätt gärna med det 👍

Ja det var riktigt roligt, det är ju också ett bra tecken på att drevet är tätt vilket gör jobbet lättare och roligare då det inte blir så mycket rengöring utan bara torka rent och byta delar i stort sätt 👍

Jag skall absolut fortsätta att göra och lägga upp filmklipp på det jag gör. Det blir mycket lättare att förklara vad jag gör, vilka problem jag kan få, hur saker fungerar och andra förstår lättare när man kan se momentet istället för att nämna det i text samtidigt som det blir mindre att skriva för mig och mer tid till båten 🤘

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu drevet fungerade okey utan missljud osv, varför plockar du isär det? Bara nyfiken eller? Ett tips på vägen är att beställa djupmikrometer om du inte har ett. För om du river isär allt så måste du shimsa in allt igen om det ska bli 100%. 

En fråga till, första videon så pekar du på en packning som du har bytt, sitter inte impellern där under? Så gör den på mitt drev Alpha One Gen 2. Om den gör det så byt den på en gång.

Fortsätt med videos, kul att titta på!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, patrikflink säger:

Om nu drevet fungerade okey utan missljud osv, varför plockar du isär det? Bara nyfiken eller? Ett tips på vägen är att beställa mikromillimeter om du inte har ett. För om du river isär allt så måste du shimsa in allt igen om det ska bli 100%. 

En fråga till, första videon så pekar du på en packning som du har bytt, sitter inte impellern där under? Så gör den på mitt drev Alpha One Gen 2. Om den gör det så byt den på en gång.

Fortsätt med videos, kul att titta på!

Kul att du följer mig. Det är såhär gällande drevet. När jag köpte båten för 2 år sedan så gick medföljande motor inte alls så efter lite meckande så fick jag igång den men den gick inge vidare alls och dog så fort jag la i växel. Motorn var totalkass sprucken på 2 ställen i blocket och allt var kasst så jag fick aldrig chansen att testa drevet. Därför bestämde jag mig för att byta ut alla packningar och tätningar i drevet för att. 1: jag skall veta att drevet är 100% tätt.

2: det är nya delar vilket kommer göra att jag inte behöver tänka på de delarna jag byter på ett bra tag.

3: jag lär mig hur drevet fungerar för framtida ev reparationer.

Jag vet inte riktigt vilken du menar men det är iaf inte impeller då den sitter i överhuset och är så lätt att byta att man kan göra det när drevet sitter monterat på båten uppfällt när båten ligger i sjön. Extremt smidigt och bra placerat då man slipper dela över och underhus som man gör på många drev.

Jag skall byta impeller, impellerhus och allt som har med det att göra för att drevet skall fungera så bra som möjligt.

Jag skall även byta lager i den för att vara säker på att allt blir som nytt men dom varrestade så jag får väl dem snart hoppas jag. Godnatt 🚤

IMG_20180203_105734.jpg

Redigerad av Castwebb
Glömde bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med här. Har man rivit hela maskinen, men inte drevet som dessutom har okänt antal år på nacken kan man ge sig fan på att drevet rasar på första turen.

 

jag hade gjort detsamma för att få delarna ”i synk”. Och en god poäng är att lära sig saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...