Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Castwebb

Stor renovering av Sunbird Corsica 185 -88

Rekommendera Poster

Fortsatt imponerad av ditt arbete!

Göra något mer efter slipning?

Handlar det om utsidan ovanför vattenlinjen skulle jag gå vidare med rubbing och sen vax. Detta förutsätter att du har gelcoat kvar. Har du kommit ner till plasten så behöver du naturligtvis lägga på gel-/topp-coat. 

Handlar det om ytan under vattenlinjen skulle jag använda epoxy. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, ChristerN säger:

Fortsatt imponerad av ditt arbete!

Göra något mer efter slipning?

Handlar det om utsidan ovanför vattenlinjen skulle jag gå vidare med rubbing och sen vax. Detta förutsätter att du har gelcoat kvar. Har du kommit ner till plasten så behöver du naturligtvis lägga på gel-/topp-coat. 

Handlar det om ytan under vattenlinjen skulle jag använda epoxy. 

Hej. Tack så mycket 👍

Det är både över och under vattenlinjen då någon har lackat hela båten så tänkte jag slipa bort allt. Jag slipar bara bort själva lacken tills jag kommer till topcoaten sen tänkte jag att jag skulle vattenslipa med 400, 800 och sen 1200 papper, ev ännu finare för att få en helt slät yta som jag sen kör med rubbing, polerar och som du säger vaxar. Men jag tänker under vattenlinjen skall jag bara bottenmåla eller kan man låta det vara och bara vaxa typ?

Bifogar bild på vart jag har vattenlinjen.

Högra sidan av bilden är akterspegeln där jag håller på att slipa bort lacken så man ser gelcoat/topcoaten som krämvit/gul och på vänstra sidan av bilden ser man vattenlinjen som lite ljusblått. Men den får målas om nu när jag bytt upp mig ifrån V6 till V8 och den blir lite tyngre bak :-P

Ps. Allt är utsidan!!!

15142842340571739358722.jpg

Redigerad av Castwebb
Glömde ett svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg från tidigare i tråden i vilka vatten du brukar ligga men många som inte ligger på västkusten brukar slopa bottenfärgen och bara ha epoxy under vattenlinjen. Själv ligger jag på ostkusten och använder fortfarande riktig bottenfärg på mina större båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, ChristerN säger:

Kommer inte ihåg från tidigare i tråden i vilka vatten du brukar ligga men många som inte ligger på västkusten brukar slopa bottenfärgen och bara ha epoxy under vattenlinjen. Själv ligger jag på ostkusten och använder fortfarande riktig bottenfärg på mina större båtar. 

Jag befinner mig strax sönder om Göteborg. Så det är väl den mest utsatta platsen för båtar i Sverige när det gäller salt och vind mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Jag bifogar en bild på hur denna ser ut så kanske du vet?

Jag fick mig ett spel nu och har börjat slipa ner hela skrovet för att bli av med färgen men efter ca 30min slipning kände jag en konstig känsla att jag kanske förstör båten!? Jag slipat bort färgen som båten är lackad med och sen tar jag ett typ 280 papper för att få bort större ojämnheter sen går jag över till 400, 800, 1200 (vattenslipning) sen tycker jag nog att den borde vara fin tillräckligt. Men skall man göra något mer efter det för att behålla lystern? Måste båten bottenmålas? Skall jag lägga på något för att få den blank? Och i sånt fall vad? Mvh 

IMG_20171226_101825.jpg

1514282408591-1738631954.jpg

Helt ärligt i detta fall med sköld och ojämnheter vill jag inte ge något råd. Jag har aldrig skruvat med USA drev tyvärr har försökt hålla mig långt bort från dem, Vp har jag hållit på en del med. Kontakta någon som håller på med US drev de kan säkert ge dig tillförlitlig kunskap. Hoppas du förstår hur jag menar. Ser inte lika ut på vp innefrån. Finns ingen inre sköld och då gör inte ojämnheten så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Castwebb säger:

Jag bifogar en bild på hur denna ser ut så kanske du vet?

Jag fick mig ett spel nu och har börjat slipa ner hela skrovet för att bli av med färgen men efter ca 30min slipning kände jag en konstig känsla att jag kanske förstör båten!? Jag slipat bort färgen som båten är lackad med och sen tar jag ett typ 280 papper för att få bort större ojämnheter sen går jag över till 400, 800, 1200 (vattenslipning) sen tycker jag nog att den borde vara fin tillräckligt. Men skall man göra något mer efter det för att behålla lystern? Måste båten bottenmålas? Skall jag lägga på något för att få den blank? Och i sånt fall vad? Mvh 

IMG_20171226_101825.jpg

1514282408591-1738631954.jpg

Som svar på dina andra frågor angående gelcoaten.

Gelcoaten på en båt är inte tjock ett par millimeter slipar du för hårt så kommer du gå igenom, ingen diskussion om den saken. Båten är också 30 år och ägare före dig har polerat vaxat och polerat osv. Så din gelcoat film är nog inte tjock idag. Allt går att åtgärda vad gäller plast. Man kan spruta på gelcoat/topcoat slipa och åter slipa sedan polera med grov rubbing och minska grovleken succesivt så du får ytskiktet blankt. Frågan är om ett sådant jobb är värt. Båten är idag lackad jag skulle tveklöst lacka den igen, gör du rätt från grunden och använder rätt material så blir det bra riktigt bra. Vad gäller botten målning så är jag av den falangen att det är onödigt om du ligger i sötvatten. Det lilla slem som bildas vid bryggan kör du loss efter tio minuter i plan. Det finns en kille här som har stor kunskap om plast han heter Thallatta, den gubben vet vad han talar om, rådfråga han vad han anser, så du får lite mer input i ditt projekt, alltid bra att få tips från fler än en. Du vet även solen har fläckar :P Jag vågar nog påstå att Thallatta går på min linje med ytskiktet men de e ju inte å ge sig den på vi har lite olika tankegångar ibland.:lol: Sen måste jag ge dig beröm, de plastningar du gjort ser skitbra ut riktigt fint, kompisen Kjell och jag diskuterade dina bilder igår, och han var av samma åsikt bra jobbat. ;)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, kossor säger:

Som svar på dina andra frågor angående gelcoaten.

Gelcoaten på en båt är inte tjock ett par millimeter slipar du för hårt så kommer du gå igenom, ingen diskussion om den saken. Båten är också 30 år och ägare före dig har polerat vaxat och polerat osv. Så din gelcoat film är nog inte tjock idag. Allt går att åtgärda vad gäller plast. Man kan spruta på gelcoat/topcoat slipa och åter slipa sedan polera med grov rubbing och minska grovleken succesivt så du får ytskiktet blankt. Frågan är om ett sådant jobb är värt. Båten är idag lackad jag skulle tveklöst lacka den igen, gör du rätt från grunden och använder rätt material så blir det bra riktigt bra. Vad gäller botten målning så är jag av den falangen att det är onödigt om du ligger i sötvatten. Det lilla slem som bildas vid bryggan kör du loss efter tio minuter i plan. Det finns en kille här som har stor kunskap om plast han heter Thallatta, den gubben vet vad han talar om, rådfråga han vad han anser, så du får lite mer input i ditt projekt, alltid bra att få tips från fler än en. Du vet även solen har fläckar :P Jag vågar nog påstå att Thallatta går på min linje med ytskiktet men de e ju inte å ge sig den på vi har lite olika tankegångar ibland.:lol: Sen måste jag ge dig beröm, de plastningar du gjort ser skitbra ut riktigt fint, kompisen Kjell och jag diskuterade dina bilder igår, och han var av samma åsikt bra jobbat. ;)

Jag tänkte på en sak som du sa att gelcoatskiktet är några millimeter tjockt. T.ex. 3-4 mm så är det ändå rätt tjockt om man tänker efter. Men det jag skulle komma till som du skrev att är att båten är 30år och tidigare ägare polerat och vaxat den. Ja det är säkert så, men man får tänka på att den också är lackad vilket skyddar gelcoaten då det blir lacken som tar skada vid t.ex. polering.

Vill tillägga att båten är importerad ifrån Florida år 2006 där den gissningsvis har gått sen den var ny. Kanske bättre klimat för båten där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Castwebb säger:

Sen måste jag ge dig beröm, de plastningar du gjort ser skitbra ut riktigt fint, kompisen Kjell och jag diskuterade dina bilder igår, och han var av samma åsikt bra jobbat. ;)

Tack så jättemycket. Det känns bra att få höra att man verkar ha gjort ett bra arbete trots att det är första gången jag gör det på riktigt. (Har testat 1 ggr tidigare men väldigt lite).

Det känns kanon och få så bra feedback av lite mer erfarna personer än mig själv. Det ger också samtidigt mer energi till mig att fortsätta köra på med plastningen för att jag ska kunna sjösätta båten. I april eller senast 1:a maj och det ser jag absolut inte som ett problem, det skall nog kunna gå i februari också om jag lyckas få i motorn på något sätt. 

Ps. Fick en bra och behövlig julklapp också (bifogar bild)

IMG_20171226_075145.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag tänkte på en sak som du sa att gelcoatskiktet är några millimeter tjockt. T.ex. 3-4 mm så är det ändå rätt tjockt om man tänker efter. Men det jag skulle komma till som du skrev att är att båten är 30år och tidigare ägare polerat och vaxat den. Ja det är säkert så, men man får tänka på att den också är lackad vilket skyddar gelcoaten då det blir lacken som tar skada vid t.ex. polering.

Vill tillägga att båten är importerad ifrån Florida år 2006 där den gissningsvis har gått sen den var ny. Kanske bättre klimat för båten där?

För att få lacken att sitta kvar så måste man slipa gelcoaten, så båten är nog slipad innan lackning, och fyra millimeter är nog tyvärr i överkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, kossor säger:

För att få lacken att sitta kvar så måste man slipa gelcoaten, så båten är nog slipad innan lackning, och fyra millimeter är nog tyvärr i överkant.

Du har nog rätt, men jag upptäckte en sak nu i morse. Och det är under den gula färgen så är den röd och den delen (röda färgen) går rakt igenom till glasfibret. Har dem använt en röd gelcoat för att få som en primer för lackeringen? Så båten kanske är lackad ifrån fabrik, för det är trots allt ändå inga som helst rinnmärken. Jag är ständigt tacksam för dina svar att du tar dig tiden. Att besvara mina dumma frågor på ett riktigt trevligt sätt.

Även alla andra som också ger mig goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Castwebb säger:

Du har nog rätt, men jag upptäckte en sak nu i morse. Och det är under den gula färgen så är den röd och den delen (röda färgen) går rakt igenom till glasfibret. Har dem använt en röd gelcoat för att få som en primer för lackeringen? Så båten kanske är lackad ifrån fabrik, för det är trots allt ändå inga som helst rinnmärken. Jag är ständigt tacksam för dina svar att du tar dig tiden. Att besvara mina dumma frågor på ett riktigt trevligt sätt.

Även alla andra som också ger mig goda råd.

Först och främst det finns inga dumma frågor:) Det är av frågor man får kunskap;).

Såg att båten varit röd, antagligen därför ommålad, har den varit i sunny Florida så har den nog varit åt det laxrosa matta hållet. När man plastar skrovet så lägger man först gelcoat i detta fallet röd, sedan bygger man upp med polyester och glasfiber, så att det är rött mot glasfibern är i sin ordning, färgen kan även av värme och sol vandra in i polyestern mattan och det är nog det du ser. Eventuellt kan man blanda i färgpulver i polyestern för att det röda ska hålla längre , men detta är föga troligt i ditt fall. Återigen ta kontakt med jotun eller Dejissel diskutera färg och hur gå tillväga med dem, skaffa kunskap. Gör sedan grundarbetet noggrant och du har en båt som håller glansen i minst tjugo år. Jag tror ärligt att du kan glömma och slipa fram original gelcoaten och få den fin igen. Men jag kan ju ha fel, men det finns en anledning till att båten blivit ommålad.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan svejsan allihopa.

Nu har mitt test av en ny instrumentpanel blivit klar och jag ser nu att det går och att jag får göra på samma sätt, men att jag behöver har mer än bara 1 lager då jag la på 2-3 lager på ovansidan och den gick väldigt smidigt att få loss.  Tanken var först att jag skulle plasta på den befintliga panelen men så jag slipade ner där det hade släppt lite och tänkte plasta över det men då såg jag att det är lättare att bara plasta in hela och sen ta bort den ifrån mallen.Men blev mycket bättre än förväntat 😁

Jag skulle haft något medel eller något så det släpper lättare ifrån panelen bara men annars 100% 👍

IMG_20171227_123856.jpg

IMG_20171227_123859.jpg

1514374991812179545635.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Först och främst det finns inga dumma frågor:) Det är av frågor man får kunskap;).

Såg att båten varit röd, antagligen därför ommålad, har den varit i sunny Florida så har den nog varit åt det laxrosa matta hållet. När man plastar skrovet så lägger man först gelcoat i detta fallet röd, sedan bygger man upp med polyester och glasfiber, så att det är rött mot glasfibern är i sin ordning, färgen kan även av värme och sol vandra in i polyestern mattan och det är nog det du ser. Eventuellt kan man blanda i färgpulver i polyestern för att det röda ska hålla längre , men detta är föga troligt i ditt fall. Återigen ta kontakt med jotun eller Dejissel diskutera färg och hur gå tillväga med dem, skaffa kunskap. Gör sedan grundarbetet noggrant och du har en båt som håller glansen i minst tjugo år. Jag tror ärligt att du kan glömma och slipa fram original gelcoaten och få den fin igen. Men jag kan ju ha fel, men det finns en anledning till att båten blivit ommålad.:)

Saken är den att det är bara under där det nu är gult som det är rött in till glasfibret. Resten av båten är äggskalsvit och det är när jag fått bort färgen och kommit fram till gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Castwebb säger:

Saken är den att det är bara under där det nu är gult som det är rött in till glasfibret. Resten av båten är äggskalsvit och det är när jag fått bort färgen och kommit fram till gelcoaten.

Ja de har plastat in den färgen när båten byggdes, kolla på flipper exempelvis de har en blå gul eller rödbrun halv skrovsida precis som du. Aquador har blåa skrov med vit underdel.

image.png.d5a5ab6f968e717a81ad08cd39ca9e3b.png

Här en flipper med röd vit underdel.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, kossor säger:

Ja de har plastat in den färgen när båten byggdes, kolla på flipper exempelvis de har en blå gul eller rödbrun halv skrovsida precis som du. Aquador har blåa skrov med vit underdel.

image.png.d5a5ab6f968e717a81ad08cd39ca9e3b.png

Här en flipper med röd vit underdel.

Ja jag förstår hur du menar, men i mitt fall så är det bara en remsa i mitten som inte ens är rak. Det är som den som gjorde hade en promille på minst 2,6. Ser man inte det på någon av mina övre bilder? Det är i akter åt barbord sida. Eller skall jag gå ut och ta en bild på det så du kan förstå vad jag menar?

För jag är helt med vad du säger med att de görs på fabrik med en färgremsa i mitten, men det stämmer liksom inte i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-27 på 13:16, kossor säger:

Ja de har plastat in den färgen när båten byggdes, kolla på flipper exempelvis de har en blå gul eller rödbrun halv skrovsida precis som du. Aquador har blåa skrov med vit underdel.

 

Här är bilden jag tog igår men glömde posta. Här ser man hur den röda delen av båten är så ojämn att det omöjligt kan vara något ifrån fabrik om det inte är en grundfärg av något slag. Vad tror du om detta? 

IMG_20171228_205559.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Castwebb säger:

Här är bilden jag tog igår men glömde posta. Här ser man hur den röda delen av båten är så ojämn att det omöjligt kan vara något ifrån fabrik om det inte är en grundfärg av något slag. Vad tror du om detta? 

IMG_20171228_205559.jpg

Kan det vara en miss i produktionen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, kossor säger:

Kan det vara en miss i produktionen ?

Ja, det kan det säkert vara, det är mycket med båten som är väldigt konstigt och problematiskt. Men det ska lösas 👍

Återkommer senare idag med min nya instrumentpanel som jag skall lossa ifrån formen senare idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Castwebb säger:

Ja, det kan det säkert vara, det är mycket med båten som är väldigt konstigt och problematiskt. Men det ska lösas 👍

Återkommer senare idag med min nya instrumentpanel som jag skall lossa ifrån formen senare idag.

Ja. Det blev inte som jag hade tänkt idag. Fick vara inne med barnen idag och byta sovrum tack vare att den äldsta fick så mycket stora julklappar att det inte längre får plats i rummet så dom fick 16kvm och vi 9kvm, men men barnen är det viktigaste nu.

Jag provade att lossa lite ifrån formen idag och det verkar gå bra men det tar tid då jag inte använder släppmedel utan jag dränker plasten (instrumentpanelen) med aceton innan vilket gör den klibbig och så släpper det lätt. Återkommer imorgon med klara besked. Få skall jag också blanda topcoat och pensla på det för första gången i mitt liv... Spännande 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick ju bra att plasta för dig så det där går säkert också galant och du ska se att snart lägger du på ny topcoat på hela skrovets utsida och så har du inga problem med missfärgningar. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, ChristerN säger:

Det gick ju bra att plasta för dig så det där går säkert också galant och du ska se att snart lägger du på ny topcoat på hela skrovets utsida och så har du inga problem med missfärgningar. 

Ja. En ny topcoat är nog vad jag har tänkt mig att göra nu också. Jag skall bara se till att få tag i en som passar mig rätt i hur jag har tänkt att den skall se ut. Eftersom detta mer eller mindre är en wakeboard båt med bågen så skall jag göra den till det också. Min tanke om ekonomin tillåter så skall jag ha trimplan på båten, men inte som man brukar montera dem utan jag sätter dem vågrätt i styrbordssidan och barbord så dem pekar utåt ifrån varje sida om ni förstår? Min tanke med det är att kunna skapa en "surfvåg" så man skall kunna surfa bakom båten utan lina. Det borde fungera om jag har tänkt rätt hur en våg bildas med mitt skriv i vattnet.

Men detta blir åter igen inte en sak jag gör i första skedet utan först vill jag se att båten flyter, motor och drev fungerar och allt annat är precis som det ska. Då kör vi på och gör lite experiment. 👻 ("YEAH")

Får önska alla en god fortsättning och ett gott nytt år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit loss min nya instrumentpanel ifrån "formen" och slipat upp hålen för att all utrustning/instrument skall passa in där jag vill ha det. Den gick sönder på ett ställe när jag bände loss den som jag skall fixa till imorgon. Det som dock blev problem var där tändningen, död mans grepp och div vippbrytare/säkringar sitter eftersom jag lagt på ovansidan av den gamla instrumentpanelen så har hålrummet minskat vilket leder till att den inte passar. Så morgondagen jobb blir att slipa runt om på undersidan och bygga på med mer glasfiber och plast för att sedan kunna slipa till rätt storlek för den panelen att passa. 

 

Jag tog också och slipade rent min nya "förvaringslåda", torkade rent med aceton och för första gången rollade jag topcoat vilket jag ändå tyckte blev helt ok, ville dock att den skulle täcka mer men gissar att jag borde kunna måla på en gång till sen för att få den helt vit/blank och fin.

Jag visste inte hur jag skulle göra för att blanda till rätt mängd vaxlösning till gelcoaten då jag inte köpt något att mäta med. Men det gick bra och lösningen blev en vanlig spruta som vi haft när sonen fått pencilin och då var det bara att suga upp 5ml åt gången tills jag var uppe i rätt mängd.

Återkommer imorgon med morgondagens arbete.

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!!!

IMG_20171231_120352.jpg

IMG_20171231_120358.jpg

IMG_20171231_134906.jpg

IMG_20171231_144045.jpg

IMG_20171231_144059.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Idag har jag plastat in min "förvaringslåda" som jag igår rollade topcoat i. Det blev 3 lager med 350g/m2 matta och plast. Efter det blev det lagning och förstärkning av instrumentpanelen del 1 som jag fick plasta upp på baksidan för att sedan kunna slipa ut på ovansidan för tändningen, vippbrytare mm. Sen så gjorde jag även den andra panelen på barbord sida. Där hade tidigare ägare en marinstereo och ett 12v uttag i panelen (se bild) vilket jag inte vill ha. Så det blev till att täcka över hålen med lite färdighärdad glasfiber/plast ifrån första panelen som jag tejpade silvertejp på baksidan av panelen och sen tryckte i bitarna som jag sågat ut för hålen och sen plastade över allt med 2 lager plast och 350grams matta.

Tanken är att bara montera ett usb-uttag någonstans för laddning av t.ex. mobil. Stereon kommer att bestå av en bluetooth mottagare kopplad direkt till RCA ingång på slutsteget så slipper man fula stereolådor och får en snyggare finish samt att man kan använda sig av t.ex. Spotify trådlöst utan att behöva docka. 

IMG_20180101_104542.jpg

IMG_20180101_104810.jpg

IMG_20180101_104958.jpg

IMG_20180101_133758.jpg

IMG_20180101_161015.jpg

IMG_20180101_161001.jpg

IMG_20180101_161027.jpg

IMG_20180101_161054.jpg

IMG_20180101_161102.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat slipa bort lacken på båten ner till topcoaten vilket tar lite tid men ändå snabbare än vad jag trodde, har slipat 4 timmar kanske (effektiv tid) och då har jag slipat hela aktern och hela styrbord sidans övre del. Sen blir det epoxi färg efter 10-20timmar till av slipning 🤘

IMG_20180112_160135.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu har jag börjat jobba så tiden för båten har minskat till runt 12-15timmar/vecka och hittills har den tiden bara gått åt att slipa och bygga om mina rullvagnar jag har båten på. Nu har också min slipplatta på exenterslipen sett sina sista dagar då inte papprena fäster längre. Jag har en liten del kvar att slipa på skrovet sen är det överdelen kvar följt av spacklande och ännu mer slipande osv. 

Sen har jag massvis med sånna bruna fläckar som syns på en av bilderna. Fläckarna har i stort sett vart överallt på hela skrovet. Fläckarna har varit under bottenfärgen och innanför den andra beläggningen av färg som också slipats bort nu. Sen har jag hittat ett flertal små hål och andra defekter som jag har slipat bort gelcoaten hela vägen in till glasfibret och då till frågan hur lagar jag dessa groparna bäst och med vad? Jag kommer att grunda med epoxy när jag är klar med slipningen och spacklingen. Återkommer igen när det hänt något nytt om någon är intresserad annars skiter jag i det för tiden till skrivandet kan jag hellre lägga på båten om jag inte får någon respons.

IMG_20180113_122346.jpg

IMG_20180113_163206.jpg

IMG_20180113_163219.jpg

IMG_20180121_121159.jpg

IMG_20180121_121240.jpg

IMG_20180113_163132.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska fortsätta skriva här!

Är kul att se vad du gör och är fortfarande inponerad av ditt jobb. 

Fast, alla drabbas ju av prioriteringskonflikter och jag förstår om du hellre vill jobba än skriva.  

Förslag: Skriv när du känner för det. 

Vi är flera som läser med intresse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa och laga är tråkigt men känslan när det är klart uppväger allt jobb.

Tror även att många läser din tråd men inte skriver,jag själv läser många trådar utan att skriva.

Sedan har ju du en fin dokumentation för framtiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nu tänkte jag för första gången göra en video på vad jag håller på med så tänkte dela med mig om den. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättningen på demonteringen av lagerblocket. Det fungerade klockrent med denna metoden. Tur att man har bra maskiner så man kan borra rakt (till luftventilen vid undre påfyllningen av drevolja) sen fick jag även trycktestat det samtidigt vilket var bra, läckte inte någon stans.

 

Kommentera gärna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkade med luft, innovativt!

 

Bra tråd med informativa filmer, fortsätt gärna med det 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...