Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Md5 med mysko beteende.

Rekommendera Poster

Min kompis har en md5 i sin Maxi. Den har fungerat klanderfritt får man nog säga men nu är den "kanske" lite konstig. Vid konserveringen på land fick han igenom några liter glykolblandat vatten (ca 4 tror han), sedan slutade den att suga. Motorn är sötvattenkyld och är också extremt trött nu när den ska startas på land. Högt placerad hink med glykolen hjälper inte. Han har kontrollerat impeller och dit verkar glykolen komma men inte längre??? När han lossar slangen på vakumventilen för att kontrollera så det inte är stopp så kommer avgaser baklänges genom den. Hur ser avgaskrök ut på md5, kan den rostar sönder på så sätt att avgaserna inte får fri passage utan går mot kylvattnet till vacumventilen? Han tycker det känns som att kylvattnet får mottryck av avgaserna. Är det möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det varit minusgrader kan det vara is som nu ligger och tätar. ni har fått i lite glykol så det borde tina och sedan gå som vanligt om det är så.

 

om ni har handen på avgasutsläppet känner ni avgaspulserna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men kan det inte vara någon packning som spruckit och att det är därför den inte fungerar som den ska?

 

 

 

Redigerad av svmidna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte varit där. Kompisen är själv en mycket duktig kille när det gäller dieslar, men vi är båda osäkra på hur konstruktionen är i avgaskröken. Vid provstart med lossad vacumventilen var det inte lite rök utan som jag förstod det rejält med rök som kom den vägen. Själv tycker jag det känns skumt om avgaserna ska kunna gå den vägen om allt var rätt. Is i vägen kan ju vara en anledning. Får höra om den legat i minusgrader efter upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis detsamma betende vid sjövattenkyld MD5, efter att sista natten före höstupptagning var med -3C: avgaserna kom ut  'baklängs' genom S-drive :) .  Efter att båten var uppe och temperaturen +5c fungerade allt igen normalt. Jag tror att vattnet frusit och gjort en propp i avgasslangen.

Redigerad av jussi_h
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma erfarenhet! Om man delar kylvattensystemet ex genom att ta bort impeller så kan det trycka bakvägen då man kör på land, min var sötvattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en vattensamlare/ljuddämpare så kan det mycket väl bildas en ispropp där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...