Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
  • 0
MikeOcean

Grossister inom marint

Fråga

Hej,

Vad har vi för stora grossister inom den marina sektorn i Sverige och Norden? Har letat runt på nätet och hittar liksom ingen lista på grossister inom branschen.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Det finns generellt knappt några grossister kvar i några branscher som håller på med konsumentprodukter. Detta led har rationaliserats bort.

 

Däremot så finns det distributörer (importörer) som tar in vissa varumärken och säljer dessa vidare till återförsäljare.

 

Med den konsolidering som sker i all handel blir stora kedjor sina egna distributörer/grossister. Erlandsson, SeaSea, Hjertmans, Biltema m.fl. köper själva direkt från tillverkare runt om i världen och kompletterar med det dom inte köper direkt från distributörer.

 

Watski agerar väl som någon form av grossist åt anslutna butiker, men undrar om det finns någon annan att tala om.

 

Annars får du väl kolla med Sweboat (branschorganisationen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Grossist och distributör är nog synonymt idag men visst finns det. Framförallt när det handlar om elektronik men även en del annat, Italnordic, Båtsystem, Watski är det jag kommer på direkt. Seasea som ju även har egna butiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 minut sedan, bhemac säger:

Grossist och distributör är nog synonymt idag men visst finns det. 

 

Man skiljer på dessa när man jobbar med distribution och prissättning. En grossist är historiskt ett mellanled mellan distributör (=importör) och detaljist. Sen kan det finnas språklig sammanblandning.

 

Kedjorna är sina egna distributörer och grossister precis som jag skrev.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ja förr fanns det oftast många fler led. Jag antar att det TS är ute efter är någon som köper in varor och sen säljer via återförsäljare och/eller egna butiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
18 minuter sedan, bhemac säger:

Ja förr fanns det oftast många fler led. Jag antar att det TS är ute efter är någon som köper in varor och sen säljer via återförsäljare och/eller egna butiker.

 

...Och denna "någon" kallas distributör, alternativt så köper kedjorna själva vilket också var det svar jag gav TS :)

 

Tillägg: Här kan man söka och filtrera på Sweboats medlemmar: https://foretag.sweboat.se/medlemmar.aspx

 

 

Redigerad av ArneRadar
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...