Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Minona

Vattenbaserad fernissa

Rekommendera Poster

Någon som vet om det finns någon vattenbaserad enkomponents båtfernissa som kan användas på mahogny. Jag har renskrapat överbyggnaden på min Solö och vill helst undvika att förgiftas av de starka lösningsmedlen som finns i bl.a. Internationals produkter? Och vad skall man i så fall betsa och grunda med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lösningsmedel du vill undvika kan du använda Le Tonkinois fernissa som är oljebaserad, men fri från lösningsmedel. Själv har jag gått över till Hempels Classic Varnish som är mer lättjobbad då Le Tonkinois skinnar sig lätt i burken, men den luktar å andra sidan lite mer. 

Vattenbaserad känner jag inte till någon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har använt en vattenbasserad. Den var halvblank, men lätt att jobba med. Blev bra, men minns inte märket,

 

 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att olja också innan du lackar - om det är massiv mahogny. Inte alls lika viktigt om det är plywood. Linoljan (eller t ex tung-olja) minskar fuktrörelserna i träet och gör att fernissan håller bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på hållbarhet på de vatten och lösningsmedelsbaserade?

 

Om man får bättre resultat kan det annars vara värt att använda mask.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det 'är inte helt dumt att använda mask och undvika hudkontakt även med vattenbaserade. Själva lösningsmedlet "vatten" är ju bättre i dom men man har ju lite andra saker i som inte är så bra. Ämnen som gör att en del vattenbaserade produkter klassas annorlunda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, använd en halvmask om du har ont av lösningsmedlet. De billigaste på Biltema, Jula, CO är absolut fullgoda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter och råd. Eftersom jag har båten inställd i ett kallgarage blir det ganska starkt med lösningsmedlen, men givetvis är jag även ute efter bästa resultatet. Jag får väl finna mig i att byta kläder varje gång jag fernissat för frugan har hotat med att slänga ut mig annars, hehe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det blir helt andra arbetstemperaturer för den vattenbaserade fernissan jämfört med den lösningsmedelsbaserade, just med tanke på kallgarage. Det är t ex inga problem med minusgrader med oljebaserad fernissa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid förnissa "på riktigt". Dvs mätta träet med rå linolja. När det inte suger åt sig mer övergår du till kokt linolja, i flera mycket tunna skikt. Den kokta härdar på ytan och blir blank, den råa härdar mycket långsamt i trät och ger ett långtidsskydd. Efter kommande säsonger slipar du väldigt lätt bort ungefär det yttersta lagret och lägger på ett nytt. Gör du det kontinuerligt har du en evighetsmetod som aldrig mer behöver renskrapas. 

Linolja innehåller just bara linolja, som inte luktar starkt och är ätbar. Köp lågmelekylär, svensk, kallpressad. Till exempel från claessons trätjära https://claessons.com/internetbutik/linoljor-terpentin, Hjertmans säljer också deras linolja. 

 

Höjer dock ett litet varningens finger för att under "miss"gynnsamma förhållanden kan den rå linoljan bli raketbränsle för mögelsporer. 

För att minimera den risken kan du börja med att svabba in boracol i trät och se till att båten står torrt och luftigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...