Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BSven

Epoxi i solljus?

Rekommendera Poster

Jag har tillverkat en ny storskotbalk av ek. Tanken var att lacka den men när jag höll på att plasta så blev det en skvätt lamineringsepoxi över så jag penslade ett lager på skotbalken. Nu vet jag att epoxi inte "tål" UV-ljus men vad händer? Gulnar det bara eller vad?
Räcker det att lacka över med ett par lager klarlack som jag antar har ett UV-skydd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite bohusjulle i glasfiberlaminat. Den har en toft av en ekplanka, som betsats och lackats.Gjorde lite jobb på båten och plastade en del delar med epoxylaminat. Slipade ren toften och la på ett lager glasfiberväv i epoxy. Lackade över det hela med klar 2;k lack. i vilken jag också hade i lite halksyddsmedel.

 

20170613_104915_resized.jpg.c48b60ef5b4846ea46c6e7a3f304477c.jpg

Skulle det bli för bedrövligt om några år, får man väl slipa ren och lacka om.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag har en lite bohusjulle i glasfiberlaminat. Den har en toft av en ekplanka, som betsats och lackats.Gjorde lite jobb på båten och plastade en del delar med epoxylaminat. Slipade ren toften och la på ett lager glasfiberväv i epoxy. Lackade över det hela med klar 2;k lack. i vilken jag också hade i lite halksyddsmedel.

 

20170613_104915_resized.jpg.c48b60ef5b4846ea46c6e7a3f304477c.jpg

Skulle det bli för bedrövligt om några år, får man väl slipa ren och lacka om.

En sådan båt skulle jag verkligen vilja äga med. Tillverkas de än? När tillverkades de? Pris på begagnade. Letat efter något sådant segelbart till dottern. Kollat på gkss ekor men de är i trä och hade gärna haft i trä, men tiden räcker inte till för det.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger man några lager klarlack så håller det jättebra men välj en lack med bra UV-skydd (om det nu finns olika). Jag gjorde så på en skotbalk av mahogny för att få "djup" i lacken. Tyvärr bleknar betsen och då är det inte lika kul att slipa bort epoxin.

Fungerar utmärkt på vanlig polykarbonat också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

En sådan båt skulle jag verkligen vilja äga med. Tillverkas de än? När tillverkades de? Pris på begagnade. Letat efter något sådant segelbart till dottern. Kollat på gkss ekor men de är i trä och hade gärna haft i trä, men tiden räcker inte till för det.:)

 

Nej tyvärr har formen försvunnit.

Det finns ju några liknande jullar.

Jag vet att Stefan/Smoegen har talat om att låna min julle nån vinter och göra en ny form, men det är nog mest önskedrömmar.

Det händer ju från och till att liknade jullar är till salu. När systerbåten till min julle var till salu, las den ut till försäljning på en Torsdag och såldes på fredag. Det var tre som slogs om att köpa den.

Har skrivit en del av historien av jullen här.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/hallojullen-lilla-hjartat-2002-tv_23.html

 

21074259_284929798581086_1544898281_n.jpg.ff926d9254c2a25681411368df8dc884.jpg

 

Så här ser jullen ut idag.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Nej tyvärr har formen försvunnit.

Det finns ju några liknande jullar.

Jag vet att Stefan/Smoegen har talat om att låna min julle nån vinter och göra en ny form, men det är nog mest önskedrömmar.

Det händer ju från och till att liknade jullar är till salu. När systerbåten till min julle var till salu, las den ut till försäljning på en Torsdag och såldes på fredag. Det var tre som slogs om att köpa den.

Har skrivit en del av historien av jullen här.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/hallojullen-lilla-hjartat-2002-tv_23.html

 

21074259_284929798581086_1544898281_n.jpg.ff926d9254c2a25681411368df8dc884.jpg

 

Så här ser jullen ut idag.

Vet du om någon som blir till salu skrik till då, avståndet till Gbg är inte ett problem. // Peter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, kossor säger:

Vet du om någon som blir till salu skrik till då, avståndet till Gbg är inte ett problem. // Peter :)

 

Nej - det är ju bara att segla.

Seglade själv en annan bohusjulle ensam från Kungshamn till Klädesholmen och från Klädesholmen till Kungshamn. Det tog en dag i vardera riktningen.

Bris.jpg.d72a58421f087de3b8932d08c406f6be.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...