Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Minona

Täta mot vatteninträngning

Rekommendera Poster

Hej! Nu har jag renskrapat och slipat överbyggnaden på min Solö Aqua Cabin. Nu vill jag täta vinklarna mellan skarndäck och överbyggnaden eftersom jag märkt att mahognyn har börjat svartna på insidan. Jag tänker att 1. Betsa mahognyn med international mahognybets 2. Mätta mahognyn med kinesisk träolja 3. Fernissa med international schooner 7-9 lager. Nu är min fråga, när skall jag lägga på en sträng tätning i vinkeln skarndäck-överbyggnad, skall jag göra det på den trärena mahognyn eller till sist när den är färdigfernissad, eller när? Och har ni några synpunkter på hur jag planerat mitt arbete för övrigt, man vill ju inte göra om det från grunden på många, många år ännu? Finns det någon här som har erfarenhet av international mahognybets respektive marstrands mahognybets, vilket som ger vackrast mahognylook? Alla synpunkter mottages med tacksamhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bets ska man göra själv, det är billigt och löjligt enkelt. Framförallt kan man få den i precis den kulör man vill ha:

Blanda:

1/3 Caput Mortuum

2/3 Italiensk Terra di Siena

med kallpressad kokt linolja spädd med lite äkta Terpentin.

Blanda först till en gegga och späd sen tills konsistensen blir bra

Pigment och olja finns hos tex Ottosons Färg www.ottossonfarg.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tätat hade jag gjort först.

sen beror tätningen på vilken produkt du ska använda. många använder sikaflex med primer före vilket jag gjort själv men vetefan för det finns en uppsjö av tätmedel.

har också använt multifog av olika slag vilket verkar ha varit på frammarsch och gillar personligen Tremcos produkter som många andra inte behöver primer.

före applicering vaskar jag eller använder tandborste med Tröd för att avfetta ytan och låter torka eller kör med värmepistol försiktigt så det torkar innan du guckar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta hellre nån ren sprit istället för denaturerad, som tsprit, då blir det ännu bättre. Ex. Ipa.

Du kan åxå avfetta med alkaliskt medel.. fast det måste sköljas med vatten och kräver lite torktid.

Pressa, måla, slipa in den gegga, tätning du använder i fästytan för bästa vidhäftning.

Vilken du väljer är nog hugget som stucket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...