Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FinMick

Extra förstag på havsfidra

Rekommendera Poster

Har lekt med tanken att föra två försegel, nu när masten är nere skulle det ju vara ett ypperligt tillfälle att fixa till nåt fäste i toppen.

 

Har förstått att man inte kan köra den enkla vägen och använda fockfallet för att hissa ett andra förstag...

 

Är nybörjare, så idiotförklara mig inte urskiljningslöst! :rolleyes:

 

Nu har jag förstaget till ett peke, min tanke har varit att nyttja den gamla förstagsöglan till ett inre förstag, och då kunna ha både genoa på det yttre och vanliga focken (alternativt stormfocken) på det inre.

 

Är jag helt ute och cyklar?

Redigerad av FinMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha granskat masttoppen närmare ser jag att det redan finns två tappar föröver.

Då är frågan bara huruvida det är en bra idé eller ej, och om det är en bra idé blir frågan hur man seglar efteråt. Blir det inte knepigt att göra slag med en extra wire?

FB_IMG_1510231993896.thumb.jpg.ecbddfb8ab87f2690fae6b1e61240ff8.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gröna linan är det Spinnakerfall? Skruven muttern sitter på behöver vara längre, ser lite lurigt ut.

 

Har du pratat med en riggverkstad om ett innre förstag? kan vara enklare att prata med dom som gör och kan sådant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant så är du inte fel ute. Det är väl känt(?) att Havsfidran seglar bättre med kutterrig dvs. två försegel (se Goodwin II). Eftersom du redan har förstaget utflyttat så är de största problemen lösta. Den ursprungliga infästningen av förstaget är ju perfekt. Den andra änden, om du sätter båda i masttoppen så blir det ju rätt trångt däruppe. Man kan flytta ner fästet 3-6% av mastlängden. Då får du ungefär samma spalt hela vägen. När du slår så får du låta genuan tränga sig emellan stagen eller om du har rullfock, rulla in den en bit och sedan rulla ut den igen men skall du kryssa så använder du kryssfocken på det inre staget. Alternativt gör du det inre staget löstagbart. *

* Detta är råd från en helt okänd person på internet. Kolla med flera källor innan du gör något!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BSven säger:

* Detta är råd från en helt okänd person på internet. Kolla med flera källor innan du gör något!

 

Bra förtydligande där! :lol:

 

 

4 timmar sedan, LuminaL säger:

Gröna linan är det Spinnakerfall? Skruven muttern sitter på behöver vara längre, ser lite lurigt ut.

 

Det är fockfallet! Nån av de tidigare skepparna har monterat en form av rullfocksystem som borde förbjudas i lag, det enda jag lyckats med är att tvinna upp vajern.

Efter det försökte jag inte ens använda rullen.

 

Spinnaker är nåt jag inte äger (än) och aldrig testat.

 

Jag tittade också två gånger på skruven... Dethär var första gången jag mastat av (nånsin!), har bara seglat i två månader och varit glad hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den övre infästningen ska alltså flyttas ner 3-6% av mastens höjd. Hur görs det med trämasten? Borra in en genomgående rostfri ögla på rätt plats? 

Hade varit smidigt att återanvända befintliga punkter. Men behövs spalten av aerodynamiska orsaker?

 

Har inte budget att engagera yrkesmän annat än för prat, dessutom vill jag också lära mig vad allt är och varför. Vajern måttbeställer jag med färdigpressade öglor, men resten räknar jag med att fixa själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, FinMick säger:

Den övre infästningen ska alltså flyttas ner 3-6% av mastens höjd. Hur görs det med trämasten? Borra in en genomgående rostfri ögla på rätt plats? 

Hade varit smidigt att återanvända befintliga punkter. Men behövs spalten av aerodynamiska orsaker?

- - -

Det blir stora krafter även på ditt inre förstag. En inborrad öglebult kommer att dras ur rätt snart. Du måste tillverka någon form av band i rostfri plåt (2-3 mm tjock) som hålls samman vid förstagsinfästningen och sedan följer mastens rundning bakåt och uppåt i förstagets riktning. Bandet fästs med hyfsat grova skruvar in i trät. Helst en genomgående skruv (eller gängad stång med mutter på båda utsidorna) rakt igenom masten på bredaste stället.

 

Spalten behövs inte av aerodynymiska skäl utan för att få plats med fall och försegel framför ditt nya inre förstag. Även med nedflyttad infästning för inre förstaget så kommer det att bli trångt att slå med den yttre focken.

 

För några år sedan fanns det en signatur "Ljusnehåkan" som monterade ett extra inre förstag på sin båt. Han hade nedre fästet demonterbart så staget kunde dras in till masten när han inte använde den inre focken. Om du söker så kan du kanske hitta hans gamla inlägg och få lite idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite tur kan du hitta något gammalt beslag på en övergiven mast. Var noga med montaget. Fidra med peke och dubbla försegel är jättefint tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt i denhär stilen då, eller?

Knepigt att uppskatta förstagets lutning, denna princip bygger väl på att raden med skruvar ska ligga på samma linje som staget för att inte vridkrafter ska uppstå...

 

Screenshot_20171111-135319.thumb.png.474f2ddd7f18ffb742f424bb990f9f3d.png

 

Eller kan ett dylikt beslag funka? Med två genomgående bultar fördelas ju krafterna bättre än med en ögla.

Screenshot_20171110-203541.thumb.png.dd256aa3f14e09379dd9efe9a15a649d.png

Taskig bildkvalitet, tog en skärmdump ur nån inscannad broschyr jag hittade på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en lekman som gärna använder åt hel... för kraftiga grejor i båten: jag hade fixat en rostfri ring och trätt på. Därtill sammansatt på något sätt med toppbeslaget. Jag hade aldrig skruvat en skruv i en trämast om jag kunde undvika. Dels är det väl lite si-och-så med hur väl en skruv sitter fast men också en risk för vatteninträngning med rötrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite aftonpyssel. 

Nåt sånt funderar jag på nu.

Genomgående bult1510405421554721467765.thumb.jpg.c29f6b8e25179bbe77d2a9380cfdbfe2.jpg

 

Vatteninträngning är ju givetvis en riskfaktor... Sika mellan järnet och mast, och extra sika vid hålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, FinMick säger:

Sika mellan järnet och mast, och extra sika vid hålet?

Bättre håla hålet med epoxi. Min trämast var 40+ när den sprack. Det fanns ett antal skruvade hål och även genomgående. Inget kladd någonstans (finns ju risk att man stänger inne vatten). Men det såg ut som man lackat, antagligen med fernissa i hålen. Inget missfärgat trä (som man ju enkelt ser om det är lackat.

Största problemet med gamla trämaster heter Cascofen. Ett utmärkt lim som upphör att fungera efter ett visst antal år.

 

trämast.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, bhemac säger:

Bättre håla hålet med epoxi.

 

Metoden "borra för stort, gjut i, borra rätt" alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, FinMick säger:

 

Metoden "borra för stort, gjut i, borra rätt" alltså?

Det räcker nog att bara måla med epoxin, är trät torrt så drar epoxin in i trät. Plywood burkar hålla bra om man målar kanterna med epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Det räcker nog att bara måla med epoxin, är trät torrt så drar epoxin in i trät. Plywood burkar hålla bra om man målar kanterna med epoxi.

Ah. Håla hålet = Måla hålet :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, FinMick säger:

Ah. Håla hålet = Måla hålet :)

 

Och jag som inte ens dricker ;)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min havsfidra hade jag rullgenoa på peke och fock på det inre original förstaget.

Lite klurigt vid slag med genoan, antingen fick man ha bra fart eller lite säkrare rulla in den lite innan, men det fungerade hyffsat bra.

Inre förstaget satt en bit längre ner på masten(som är aluminium), se bild i länk.

 

http://2.bp.blogspot.com/_5v64K4atA84/SHZb0swrndI/AAAAAAAAAno/btvbIeXUFb0/s1600-h/IMG_2049.JPG

 

http://1.bp.blogspot.com/_5v64K4atA84/RpEdf9OWHlI/AAAAAAAAAJM/lRroUu71HLc/s1600-h/IMG_0628.JPG

 

http://1.bp.blogspot.com/-U9pPGCEOydY/Ta6qvelrCAI/AAAAAAAABoo/dQfrf7lPFok/s1600/IMG_1463.JPG

Redigerad av petelars
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...